"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

De opmerkelijke successen van vloggende recruiter Gözde Yilmaz

In een markt als de IT, waar recruiters vechten om de beste kandidaat, slaagde Gözde Yilmaz erin de rollen om te draaien: Kandidaten zochten haar op, in plaats van andersom. Het geheim? Social media. Een gesprek met de bekendste ‘vloggende recruiter’ van Nederland.

Gözde Yilmaz kwam drie jaar geleden in de recruitment-wereld terecht. Als ze terugkijkt was dat een logische stap. “Ik was al jarenlang op een informele manier bezig om mensen aan een baan of stage te helpen”, vertelt ze: “Mensen in mijn omgeving wisten dat ik een groot netwerk had op social media en ze vroegen me vaak om hulp. Op een gegeven moment kreeg ik het advies om de activiteiten die ik uit goodwill deed om te zetten in een betaalde baan. Ik sprak een aantal vrienden die recruiter waren en besloot om te gaan solliciteren.”

Ze voerde gesprekken met grote en kleine werkgevers, maar viel meermalen in de laatste fase van een sollicitatietraject af. Gebrek aan ervaring werd als argument genoemd, maar ook het feit dat ze in gesprekken veel over haar werk als vlogger sprak viel niet altijd positief, zegt ze: “Ik heb een achtergrond in de media en was al heel actief op Instagram en Linkedin. Vanaf het begin had ik het idee dat ik ook als recruiter mijn mediakennis wilde inzetten om zichtbaar te worden voor kandidaten. Ik zag mezelf al direct als een vloggende recruiter, maar het kostte moeite om een bedrijf te vinden dat daarin geloofde. ‘IT-specialisten zitten echt niet te wachten op jouw vlogs’, hoorde ik vaak.”

200.000 Views

Haar zoektocht kwam in een stroomversnelling toen ze in de metro toevallig Rob Mes tegenkwam. Mes is een bekende influencer met meer dan 100.000 volgers en Gözde vroeg hem of ze een foto met hem mocht maken. Ze postte de foto in haar netwerk en wat vervolgens gebeurde laat mooi de kracht van een actieve aanwezigheid op social media zien: “De post leverde 200.000 views op. Ik werd door 22 bedrijven benaderd en ben met vijf in gesprek gegaan”, vertelt ze. Uiteindelijk kwam uit die gesprekken de match met  WIBA IT, een kleine IT-recruiter waar de ideeën van Gözde in goede aarde vielen.

In de drie jaar die volgden ontwikkelde Gözde Yilmaz zich tot Nederlands bekendste vloggende recruiter. In 2019 won ze een award voor de beste IT-recruiter. Wat is het geheim achter haar succes? Gözde: “Ik denk dat mijn vlogs vertrouwen hebben gegeven aan potentiële kandidaten om zaken met mij te gaan doen. Ze kennen mijn gezicht en dat is belangrijk. Dat die vlogs goed hebben gewerkt heeft denk ik twee oorzaken. In de eerste plaats gaan ze in op dingen waar kandidaten tegenaan lopen. Ik maak altijd inhoudelijke video’s en creëer alle content zelf. Daarbij word ik gevoed door ervaringen van kandidaten. Ik heb oprecht naar ze geluisterd en vervolgens zowel de dingen waar zij tegenaan lopen als de dingen waar ik zelf tegenaan loop verwerkt in mijn vlogs. In de tweede plaats moet je als vlogger authentiek zijn en jezelf kwetsbaar durven opstellen. Op die manier bouw je vertrouwen op en willen mensen zaken met je doen.

Resultaten

Ik ben nooit begonnen met vloggen omdat ik populair wilde worden. Ik heb niks aan een groot bereik als het niet ook echt resultaten heeft. Je moet dingen meetbaar maken voor jezelf. Ik wil kandidaten echt helpen en voor plaatsingen zorgen.”

Je moet dingen meetbaar maken voor jezelf

Gözdes aanpak heeft ook aantoonbaar succes gehad. Er zijn nieuwe partners en klanten via de vlogs binnengekomen. Er zijn bovendien concrete plaatsingen uit voortgekomen en het kwam ook voor dat kandidaten die haar via de vlogs hebben leren kennen Gözde benaderden en vervolgens door een andere recruiter werden geplaatst. “Dat is de allerbelangrijkste waarde van mijn vlogs geweest”, vindt Gözde: “Vooral in de IT-markt, waar iedereen kandidaten platbenadert, is het heel mooi dat de rollen werden omgedraaid. In plaats van dat ik de kandidaten actief ging benaderen gingen ze door de bekendheid van mijn vlogs mij benaderen. De waarde van de vlogs zit daarbij niet alleen op het niveau van personal branding, het gaat ook om employer branding.”

Eerlijk en authentiek

Voor dat succes verdient WIBA IT ook zeker de credits, benadrukt zij. Want als je eerlijk en authentiek wilt communiceren, kan dat alleen in een omgeving die dat volledig ondersteunt. Gözde: “Een van de beste voorbeelden van het lef dat WIBA IT heeft getoond is de openheid over de marges. In gesprekken met kandidaten komt er vaak een moment dat ze ons vragen wat onze marge is. Ik heb daar dus op een gegeven moment content over gemaakt en uitgelegd dat onze marge tussen de 10 en 15 procent is en waarop dat is gebaseerd. Daar zijn ontzettend veel reacties op gekomen. Bedrijven moeten zich blijvend transparant opstellen. Veel bedrijven roepen dat ze transparant zijn, maar je moet het wel laten zien!”

Welke les heeft Gözde voor andere bureaus die willen beginnen met vloggen? “Ik geef ze mee dat ze niet te snel moeten willen. Bureaus verwachten vaak dat ze na twee maanden posten al die boost hebben van 12.000 views, maar ze moeten echt geduld hebben. Zorg voor continuïteit en zorg voor vakinhoudelijke content.  Denk niet dat het werkt als je zomaar begint. Je moet een duidelijk lijn hebben, strategisch gaan werken en het echt opbouwen.”

Gözde Yilmaz zou spreken op de deelnemersbijeenkomst van het Platform Zzp-dienstverleners op 19 maart. Deze bijeenkomst werd vanwege de corona-maatregelen afgelast. Op een later tijdstip hoopt het Platform Zzp-dienstverleners haar alsnog voor een bijeenkomst uit te nodigen.

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie