"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Kwiik: ‘communiceren is cruciaal in coronatijd’

Ook Kwiik kampt met de gevolgen van de coronacrisis. De IT-detacheerder die duurzame inzetbaarheid van zijn mensen hoog in het vaandel heeft, moet dat juist nu bewijzen, weet directeur Arjan Pronk. “Het is voor iedereen ongrijpbaar, dus communiceren is cruciaal.”

Iets meer dan een jaar geleden startte De Staffing Groep met het detacheringslabel Kwiik, gericht op IT servicemanagement en -support. Een ‘energieke detacheerder die het nét even anders doet’ en zich focust op de duurzame inzetbaarheid van de vitale starter en ervaren ict’er? Maar hoe breng je dat tijdens de coronacrisis in praktijk?

Creatief schuiven

“Nadat op zondag 15 maart de regering de coronamaatregelen bekendmaakte, hebben we direct volgende dag al onze mensen gebeld. Op één na bleken alle IT’ers in staat thuis te werken. Er is ook veel begrip bij onze opdrachtgevers hiervoor en het verbaast mij dat bedrijven het thuiswerken direct zo goed kunnen faciliteren.”

Toch is de werk/privé-balans voor sommigen wel degelijk verstoord, weet Pronk. “Voor gedetacheerden die een gezin met kleine kinderen hebben is er natuurlijk een heel andere dynamiek in huis, die kunnen niet anders dan minder uren draaien op dit moment. Dus dan moeten we zo goed en kwaad als dat gaat gaan schuiven. Met de nodige creativiteit komen we daar samen wel uit.”

Meer communiceren

Kwiik ziet voor zichzelf als detacheerder juist nu een belangrijke rol in het contact met gedetacheerden. “De situatie is voor iedereen ongrijpbaar, daarom is communiceren nu cruciaal. Dus bellen we regelmatig met iedereen om te vragen hoe het gaat en sturen we (twee)wekelijks een mailing”, zegt Pronk. In die mailing staat een update over de actuele situatie en wet- en regelgeving rondom corona. Maar ook informatie over gezond thuiswerken, tips voor het optimaal inrichten van je werkplek, advies over beeldschermgebruik, et cetera. “Daar staat van alles in, van een artikel over het op peil houden van mentale fitheid, motivatietips tot leuke filmpjes.”

Daarnaast werkt Kwiik samen met MyCademy, dat digitale opleidingen en trainingen aanbiedt, om mensen die thuiszitten in deze coronatijd de kans te geven opleidingen of cursussen te volgen.

Je bent een struisvogel als je denkt ‘dit raakt ons niet

Langlopende opdrachten

Ook Kwiik ondervindt de effecten van de coronacrisis in de markt. “Voor de meeste IT’ers lopen de werkzaamheden gelukkig gewoon door. De enkele klant die nu een lager tarief wil om minder uren is een uitzondering. Je ziet dat er nu langer voortdurende opdrachten zijn, maar wel wat minder nieuwe vraag bij opdrachtgevers. Onboarden is op dit moment natuurlijk lastig. Hoewel, voor twee van onze mensen die ergens zouden starten is de opdracht eerst ingetrokken, maar nu gaat de opdrachtgever alsnog verder met deze kandidaten.” Ook zij beseffen dat de crisis weer voorbij gaat en dat ze die schaarse IT’ers weer heel hard nodig (gaan) hebben.

Pronk is optimistisch en maakt zich geen grote zorgen voor de korte termijn. “Ons vakgebied blijft relatief buiten schot, IT-projecten kunnen gemakkelijker doorgaan. En wij doen veel voor de overheid, dat is een goede opdrachtgever. Maar je bent een struisvogel als je denkt ‘dit raakt ons niet’. Als het lang gaat duren wordt het misschien meer uitdagend, al verwachten wij dat IT-posities ook in die situatie courant blijven. Maar net als iedereen, hoop ik vooral dat de coronacrisis snel voorbij is en we met z’n allen gezond blijven.”