"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Drie redenen om de muur tussen vast en flex weg te halen

Een geïntegreerde visie op uw totale workforce biedt enorme kansen. Verschillende ontwikkelingen dragen ertoe bij dat het belang die kansen te benutten alleen maar groter wordt, legt Anne Meint Bouma uit.

Veel van onze opdrachtgevers zijn bezig met het thema strategische personeelsplanning. Met onderwerpen als schaarste, technologische ontwikkelingen en millennials zijn er volop uitdagingen voor HR professionals. Ik zie gelukkig steeds meer goede voorbeelden van organisaties die slim gebruikmaken van flex en waar de begrenzing tussen vast en flex steeds verder vervaagt. Ik ben een groot voorstander van een geïntegreerde visie op de totale workforce. De noodzaak van zo’n geïntegreerde aanpak is dan ook groter dan ooit. In mijn optiek zijn er drie belangrijke redenen om direct de muur tussen vast en flex weg te halen.

  1. Dynamische markten

De levenscyclus van bedrijven neemt razendsnel af. De snelheid waarmee organisaties zich strategisch moeten herpositioneren, is veel groter dan vroeger. Door deze dynamiek is flexibiliteit een must. Dat betekent concreet dat organisaties in staat moeten zijn heel snel mensen met specifieke competenties binnen te halen. De dynamiek en toenemende technologische ontwikkelingen betekenen bovendien dat sommige functies die nu vacant zijn over twee jaar misschien niet meer bestaan. Ik zie goede voorbeelden van organisaties die heel effectief functies die over een x-periode vervallen invullen met behulp van flexibele professionals waarbij recruiters ingezet worden op nieuwe functies of moeilijk invulbare functies om zo te anticiperen op de toekomst. Dat is precies wat organisaties wendbaar en flexibel houdt.

  1. Generatie Y

Millennials kijken anders naar werk. Onderzoek toont aan dat Millennials veel meer gefocust zijn op de opdracht en minder op de opdrachtgever. Ook zelfstandig professionals laten zich leiden door het type werk en de toegevoegde waarde ervan. Veel mensen uit de generatie Y, zullen nooit als vaste werknemer aan de slag gaan. Zij zijn niet bezig met een vast dienstverband, zij willen vooral waarde toevoegen zo lang als het kan. Ik denk dat er veel kansen zitten in het creëren van een aantrekkelijk ‘employer brand’ richting zelfstandigen en dus vanzelf de generatie Y.

  1. Kwantitatieve veranderingen

Ik zie stapsgewijs de verhoudingen tussen vast en flex veranderen. Een steeds groter deel van werkend Nederland is zzp’er of werkt flexibel en we staan nog maar aan het begin van die beweging. Veel zzp’ers beschikken over vaardigheden die voor een moderne organisatie onmisbaar zijn: ondernemerschap, creativiteit, flexibiliteit. Door heel bewust te kiezen voor de inzet van zzp’ers in combinatie met vaste medewerkers wordt er een potentieel aan talent toegevoegd aan organisaties.

Optimaliseer uw workforce

We leven in een wereld waarin werk op allerlei manieren en in allerlei vormen meer en meer tijd- en locatie-onafhankelijk wordt verricht. Interessant is om niet meer te denken in traditionele functies en taken maar vooral na te gaan wat er moet gebeuren en welke kennis en ervaring daarvoor nodig is. Bij werkgevers die de barrières tussen vast en flex op deze manier weghalen, ontstaat er heel veel ruimte om de totale workforce te optimaliseren.

Anne Meint Bouma, directeur Brainnet


HR Horizon: Optimise the Workforce

Op 13 juni organiseert Brainnet in Spant! In Bussum HR Horizon, hét evenement voor HR- en Inkoopspecialisten die graag vooruitkijken en alles willen weten over de toekomst van vast en flex.

Een greep uit het programma:

  • Schaarste bestaat niet, mits je vast en flex optimaal benut
  • Inhuur juridisch Future Proof maken; hoe doe je dat?
  • Candidate Experience bij inhuur zzp’ers; do’s & dont’s
  • Inkoop- en HR Hackathon: zie hoe gemeenschappelijke denkkracht leidt tot eenvoudige oplossingen
  • Speeddaten met specialisten: antwoorden op uw meest prangende vragen
  • En natuurlijk: bijna 20 inspirerende keynotes en thematische masterclasses, live media-coverage door BNR Newsroom en ZIPconomy, volop netwerkmogelijkheden en een afsluitende borrel

Informatie & aanmelden: www.hrhorizon.nl

 

Anne Meint Bouma is directeur van Managed Service Provider Brainnet. Brainnet is marktleider in Nederland waar het gaat om het efficiënt inrichten van inhuurprocessen en het beheren van flexibele schillen. Haar klanten bestaan uit banken, verzekeraars, energiebedrijven, Netbeheerders, bouwbedrijven, zakelijke dienstverleners, ingenieursbureaus en onderwijsinstellingen. Voor deze klantengroep introduceert Brainnet maatwerkoplossingen die haar tot de specialist op inhuurprocessen in Nederland maakt. Bekijk alle berichten van Anne Meint Bouma

Eén reactie op dit bericht

  1. Beste Anne Meint,
    Compliment voor dit duidelijke en transparante verhaal. Je mag hopen dat de beleidsmakers in Den Haag dit ook lezen, daar over nadenken en – vooral – daar in hun beleidsplannen ook wat mee gaan doen.

    Ik heb wel een paar opmerkingen/aanvullingen:
    . De generatie Y wil m.i. niet alleen waarde toevoegen, maar vooral ook leren en dan weer verder.
    . Wat ik mis is dat veel bedrijven (zeker beursgenoteerde) vaak nog korte termijn denken. Begrijpelijk omdat aandeelhouders morgen de resultaten van vandaag al willen zien. Dat lijkt goed te passen in wat de generatie Y voorstaat, maar wat minder goed in de strategische personeelsplanning lange termijn.
    . Strategische personeelsplanning lijkt uiteen te vallen in een korte (mensgerichte)termijn planning, waarin de door jou geschetste strategie prima past, en een lange (machinegerichte) termijn planning, waarin technische ontwikkelingen een plek moeten krijgen en werk van mensen moeten overnemen. Wellicht interessant om ook de definitie van “strategisch personeelsmanagement” eens onder de loep te nemen en opnieuw te formuleren.