"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Flexbranche rijp voor verdere consolidaties

In de flexmarkt is een overnamegolf gaande. Voor investeerders is de flexbranche interessant en voor flexondernemers is het een goed moment om hun bedrijf te verkopen. Dat stelt Rob de Laat, ex-voorzitter Bovib en nu associate partner bij M&A-kantoor IRIS CF, in een interview met ZiPconomy.

Overnames zijn schering en inslag in de flexbranche. Waarom azen investeerders op die flexbedrijven? En wat is een goed moment om als flexondernemer jouw bedrijf te verkopen? “Het momentum is nu. Het gaat nu goed en je weet nooit wanneer de muziek stopt.”

Dat stelt Rob de Laat, die onlangs afscheid nam als voorzitter van de Bovib. Hij verkocht vorig jaar zelf zijn bedrijf Staffing MS (MSP) aan HeadFirst Source Group. Bij die deal was IRIS Corporate Finance (IRIS CF) in Capelle aan den IJssel betrokken, een boutique M&A-kantoor dat DGA’s en investeerders begeleidt bij overnames, onder meer in de flexbranche. Die samenwerking heeft ertoe geleid dat Rob de Laat nu als associate partner is toegetreden tot IRIS CF (lees hier).

De Laat is een bekend gezicht in de flexbranche waarin hij al jaren als ondernemer en investeerder actief is geweest. Dat is dan ook de reden dat IRIS CF hem in huis heeft gehaald, legt managing partner Duncan Eduard uit. “Wij hadden al een mooi trackrecord qua transacties in flexbranche en met Rob binnen team hebben wij iemand die ook aan de andere kant van de tafel heeft gezeten, die veel marktkennis heeft en een echte adviseur van flexondernemers kan zijn.” Met de komst van De Laat wil IRIS CF haar pijlen nog meer richten op de flexbranche. Want het is een interessante markt, stelt. Eduard: “Wij zien veel gebeuren in de flexmarkt en er staat nog veel meer te gebeuren.”

Consolidaties

Want in de flexmarkt is een consolidatieslag gaande. Die wordt gedeeltelijk ingegeven door de marktvraag, legt De Laat uit. “De markt wordt transparanter; waar voorheen concurrenten überhaupt niet met elkaar spraken, zoeken steeds meer flexbedrijven nu de samenwerking. Dat is ook nodig, want de klantvraag wordt steeds lastiger, denk aan tenders en aanbestedingsprocedures. Om die deals binnen te halen moeten verschillende marktpartijen allianties smeden. Daarnaast eisen opdrachtgevers van flexbedrijven dat zij de regie over de inhuur op zich nemen. Niet voor niets zie je nu dat ook traditionele uitzenders met MSP-achtige oplossingen komen.”

Volgens De Laat sta je als leverancier van flexkrachten voor de keuze om die regierol op je te nemen, te kiezen voor operational excellence – efficiency halen uit schaalvoordelen – of te kiezen voor specialisatie in een lucratieve nichemarkt. Die keuze dwingt tot consolidatie, stelt Tobias Taminiau, partner en fusie en overname-expert bij IRIS CF. Taminiau ziet dan ook twee type kopers van flexbedrijven. “Partijen die een niche willen toevoegen aan hun portfolio en partijen die gaan voor ‘groot en generiek’, die zijn geïnteresseerd in volume en willen door schaalgrootte succesvol worden.” En vooral door dat laatste zullen nog veel consolidaties in de flexbranche volgen, denkt Eduard. “Er zijn nog heel veel kleinere bureaus, die nog veel stappen kunnen maken qua efficiency en groei. Daar is daar nog veel winst te behalen.”

De signalen staan op groen op de M&A-markt.

Gunstige markt

Dat maakt flexmarkt een heel interessante markt voor professionele investeerders.  Tobias Taminiau ziet nog meer positieve kanten voor investeerders. “De flexibilisering van de arbeidsmarkt is een trend die doorzet. Dus de markt blijft groeien. En het is geen kapitaalintensieve markt, er zijn dus geen heel grote investeringen nodig. Het is relatief eenvoudig om door overnames verder te groeien en die schaalvoordelen te benutten.” En de signalen staan op groen op de M&A-markt. “De economie groeit, er is veel geld in de markt en door de lage rente is geld relatief goedkoop. De financiële markt is nu heel gunstig.”
“Voor flexondernemers is dit hét moment om te overwegen om hun bedrijf te verkopen”, stelt De Laat. “Het momentum is nu. Het gaat nu goed, over een tijdje kan de markt op slot zitten. Je weet nooit wanneer de muziek stopt.”

Dat steeds meer flexondernemers nadenken over verkoop van hun bedrijf is goed te verklaren volgens Eduard. “Veel ondernemers hebben de afgelopen jaren hun bureau opgebouwd, zijn sterk gegroeid en zitten nu aan hun plafond. Hoe groei je door van een bedrijf met 20 miljoen euro omzet, naar 60 miljoen? Dat is moeilijk. En die ondernemer is ooit begonnen om te ondernemen, niet om een grotere organisatie met meerdere managementlagen te leiden. Wil je toch doorgroeien, dan is de tijd misschien rijp voor verkoop van je bedrijf.”

Exit-strategie?

Kiest een flexondernemer voor verkoop van zijn bedrijf, dan is het aan een M&A-kantoor als IRIS CF om een juiste strategische partij of investeerder te zoeken. “Wij gaan voor een goede match, zo’n investeringspartij bijvoorbeeld moet wel bij het bedrijf passen”, zegt Taminiau. “En daar gaat altijd eerst de vraag aan vooraf ‘waarom wil je groeien en ben je op zoek naar investeerder?’”

“Want wij zijn niet puur gericht op de deal”, benadrukt Eduard. “Daarin onderscheiden wij ons. Wij willen een partner zijn voor die DGA.” En juist daarbij kan De Laat als kenner en ervaringsdeskundige die flexondernemer bijstaan. “Ik ken de markt en de mensen kennen mij, dus de drempel is laag. Ik kan met hen sparren. Wij zijn er om hen inzicht geven en ondersteunen bij het maken van de beste volgende stap. Strategisch en uitvoerend. Ons advies zal dan ook niet per se een exit-strategie zijn. Misschien is het beter om eerst op een andere manier verder te groeien.”

Eén tip wil De Laat daarbij wel alvast geven. “Veel bedrijven breiden uit in een richting omdat iets toevallig voorbij komt of omdat hun klant daarom vraagt. Dan kun je in een steeg terecht komen waar je misschien nooit in terecht had willen komen. Doe niet zomaar iets, maar denk vooral goed na over je groeistrategie.”