EY-platform GigNow: voor ‘de coolste klussen’

De kluseconomie doet ook in de consultancy zijn intrede. GigNow heet EY’s online marktplaats om zelfstandige professionals in de marketing, finance en cyber security te koppelen aan adviesopdrachten bij klanten. “De toptalenten van buiten moeten weten dat zij hier terecht kunnen voor de coolste klussen.”

Volgens Ton van Holten, associate partner bij EY en verantwoordelijk voor GigNow in Nederland, past het platform helemaal bij de ‘veranderende toekomst van werk’. Want niet alleen neemt ook in de kennisintensieve sector het aandeel zp’ers fors toe, de klanten van EY werken tegenwoordig veel projectmatiger en dat vraagt om een andere benadering.

Extern talent

Van Holten wijst op een publicatie van Forbes van afgelopen zomer, waarin wordt voorspeld dat in 2020 43% van de Amerikanen flex wil werken. “Maar laten we het voorzichtig schatten op 30%. Dat gaat een enorme impact hebben op onze organisatie. Het is op dit moment moeilijk om gespecialiseerde mensen te vinden. Dus wij moeten er alles aan doen om die externe talenten met hun specifieke expertise aan ons te binden. GigNow moet die markt voor de beste talenten voor ons ontsluiten en hen toegang bieden tot gave opdrachten bij EY.”

Projectteams

Ook vraagt de nieuwe manier van werken om een platform voor kortlopende opdrachten, juist ook in de consultancy, licht Van Holten toe. “Tien jaar geleden was het gebruikelijk dat onze vaste consultants op interim-basis bij klanten zaten en een rapport schreven met hun advies, tegenwoordig is het werk veel projectmatiger. Denk aan de digitalisering en het overhevelen van taken van het Rijk naar gemeenten. Vroeger zou dat één groot project zijn, nu wordt dat veel meer opgedeeld in kortere, intensieve projecten waarbij de klant de regie heeft en tijdelijke expertise van ons nodig heeft. Wij ondersteunen onze klanten in die manier van organiseren van werk.”

Dit doet EY volgens Van Holten door op elke opdracht het beste projectteam te zetten. “Voor het samenstellen van die teams koppelen we eigen consultants aan zelfstandige professionals zodat we tot een ideale mix van kennis en expertise voor die opdracht komen.” En voor die noodzakelijke aanvulling van externen moet GigNow een belangrijke rol gaan spelen.

Coolste gigs

En dus lokt EY die schaarse zelfstandige professional met zijn specifieke expertise met de ‘coolste gigs’ op GigNow

Via de wereldwijde pool moeten de juiste toptalenten op het juiste moment snel aan de juiste opdracht worden gematcht. Daarvoor moet de drempel natuurlijk zo laag mogelijk zijn. De zelfstandige professional moet snel een account aan kunnen maken, zijn profiel invullen en direct solliciteren naar interessante geposte jobs op GigNow.

Match via machine en mens

Maar zo simpel is dat in de praktijk nog niet, geeft Van Holten toe. “Screening door eigen recruiters is nog altijd nodig is en de kandidaten doorlopen dus nog altijd het gebruikelijke recuitmentproces.” Dus naast de digitale match op basis van een algoritme, wordt de uiteindelijke match nog altijd door een ervaren recruiter gedaan.

Op dit moment lijkt GigNow dan ook vooral nog een aanvulling op de traditionele werving en selectie. “We zijn nu nog veel bezig met het najagen van kandidaten, vooral via LinkedIn, om hen te benaderen voor gesprekken, waarna we beslissen of we hen toelaten tot GigNow. Daarnaast voegen we de toptalenten uit ons bestaande netwerk toe aan de GigNow-database. Maar we willen natuurlijk met GigNow vooral ook nieuw, jong talent aantrekken.”

Maar het platform moet de recruiters van EY meer en meer gaan helpen om de beste externe professionals aan te trekken en hen snel en gemakkelijk binnen te halen (onboarden). GigNow moet hét uithangbord worden dat klanten en kandidaten naar EY brengt. Van Holten: ”Ons doel is natuurlijk dat we het zelf zoeken terugbrengen en dat zelfstandige professionals ons beter weten te vinden. Die zelfstandige professional moet weten dat hij op GigNow moet zijn voor heel gave opdrachten.”

GigNow-community

Anders dan in de ‘gewone’ kluseconomie is het niet de bedoeling dat de zp’ers een of twee keer een los opdrachtje doen en dat was het dan. “Wij willen die zelfstandige professionals met een ‘track record’ in onder meer marketing, finance en cyber security ook echt aan ons binden”, zegt Van Holten. Daarvoor heeft EY GigNow-communities in het leven geroepen. De financieel specialisten en cyber-security-experts ontmoeten elkaar een aantal keren per jaar via hun eigen community, die bestaat uit zo’n 50 tot 100 interne en externe mensen. Om bij te praten, een training of presentatie te volgen, kennis uit te wisselen, voor intervisie, maar ook voor de broodnodige binding met EY. Van Holten: “Deze exclusieve event maken dat zij voelen dat zij erbij horen, het biedt geborgenheid en die zp’er weet dat hij of zij op ons kan terugvallen.”

Bekendheid

EY heeft GigNow een jaar geleden in de VS geïntroduceerd en inmiddels is het platform uitgerold in tien landen, waaronder dus Nederland. Voor een oordeel over het welslagen van GigNow in ons land is het nog te vroeg volgens Van Holten. “Wij zijn in juli vorig jaar begonnen in Nederland en hebben eerst proefgedraaid. We zijn nu pas vol gas bezig.” Over een tijdje moet GigNow echt in de markt staan. “Dan moet GigNow onder klanten en kandidaten echt bekend zijn.

EY is overigens niet de enige van de ‘Big 4’ met een eigen platform voor externe professionals. PWC introduceerde twee jaar geleden al Talent Exchange, ook een online marktplaats om freelancers aan projecten te koppelen.

Eén reactie op dit bericht

  1. Interessant, vooralsnog wederom een kraam met alleen eigen aanbod van/voor de eigen EY organisatie. De ‘coolste klussen’ zullen zeker gaan komen, tot die tijd zullen wij onze leden de huidige ook mooie opdrachten als ‘Senior Medewerker Grootboek’ niet onthouden.

    Veel succes.