De booming markt van het uitzenden en inhuren (interview)

In steeds meer branches is er een tekort aan personeel. Voor bedrijven die de poppetjes kunnen leveren, zijn het dan ook gouden tijden. Meindert Schut duikt tijdens BNR Groeihelden in de booming markt van het uitzenden en inhuren, met Tjebbe van Oostenbruggen van Brainnet.

Brainnet groeide in 2018 met 30%, maar wat Brainnet zo uniek maakt is de bewuste keuze die het bedrijf maakte om zich niet bezig te houden met het leveren van mensen zelf. Van Oostenbruggen legt uit: “Als een van de weinige bedrijven in onze sector, verdienen wij geen geld aan het leveren van mensen. Wij helpen klanten met het managen van de markt.” Maar hoe werkt die combinatie precies, want opdrachtgevers willen namelijk uiteindelijk gewoon mensen. Van Oostenbruggen: “Je moet ons meer zien als inhuurspecialist dan als leverancier van flexibele arbeid. Wij halen de kandidaten van grote uitzenders, IT bedrijven, kleine specialistische leveranciers of zzp’ers die zich bij ons of de klant aanmelden.”

Transparantie

Op de website wordt de nadruk gelegd op hoe transparant Brainnet is. Van Oostenbruggen: “Wij zijn volledig open over marges en kostprijzen. Wij spreken die af met de klant en worden jaarlijks door klanten op ge-audit op het feit dat we ons daaraan houden. En goed beschouwd, we hebben ook niks te verbergen omdat we een hele eerlijke, keurige marge hanteren voor het werk wat we doen.”

Groei tijdens de crisis

Brainnet hanteert dus geen enorme marges maar groeit wel heel erg snel. Is dat vooral omdat de economie zo goed draait en de vraag naar personeel stijgt, of steekt er meer achter? “Als ik kijk naar onze groeicijfers, dan is die groei de afgelopen 10 jaar vrij stabiel,” vertelt Van Oostenbruggen. “We groeien elk jaar enkele tientallen procenten. Verder hebben we niet veel last van de crisis, omdat wij ook helpen bij zaken als kostenbeheersing en grip. Zo worden wij bijvoorbeeld ook ingehuurd om de certificaten te checken van iedereen op de bouwplaats als er extra gefocust moet worden op de veiligheid. Dat zijn zaken die eigenlijk altijd wel moeten gebeuren, niet alleen in economisch voorspoedige tijden. Maar we kunnen onze klanten op verschillende vlakken bijstaan.”

“Nu is bijvoorbeeld hét hot topic van het moment: hoe komen we aan goeie mensen, waar zijn ze te vinden en wat is een eerlijke prijs? Hierin kunnen wij een adviesrol vervullen. En zo zie je dus dat er eigenlijk altijd wel wat in de markt speelt waar wij een toegevoegde waarde aan kunnen leveren.”

Voor het oplossen van problemen is er altijd een markt, dus is er altijd ruimte om te blijven groeien

Natuurlijk beweren alle partijen dat ze een toegevoegde waarde kunnen leveren, maar hoe troeft Brainnet de concurrentie dan af? Van Oostenbruggen legt uit: “Wij focussen ons specifiek op het oplossen van de vraagstukken van onze klant. Verder zijn wij niet gebonden aan het feit dat wij allerlei mensen in dienst hebben die we moeten plaatsen op projecten. En voor het oplossen van problemen is er altijd een markt, dus is er altijd ruimte om te blijven groeien.”

Digitalisering en automatisering

Een belangrijk onderdeel om tegenwoordig te kunnen groeien is het automatiseren van processen. Ook Brainnet is hier veel mee bezig. “Waar deze branche om vraagt is investeren in de IT. Wij zijn dan ook een bedrijf wat heel veel investeert in IT. Daar gaat, ten opzichte van onze omzet en winstgevendheid, heel veel geld heen. En dit is ook echt een noodzaak in de markt. Als je dit niet doet, dan lig je er naast. Daarnaast willen wij ons blijven onderscheiden met onze software. Wij willen onze klanten mee laten kijken over onze schouder naar bijvoorbeeld de communicatie die wij hebben met kandidaten en met leveranciers. Zodat ze weten dat wat er bij ons achter de schermen gebeurt ook echt allemaal onafhankelijk neutraal en eerlijk is.”

In het proces van werven tot en met het regelen van contracten kun je natuurlijk heel veel digitaliseren. Hoe ver gaat Brainnet daar in? “Wij zijn continu bezig om te kijken hoe wij slimmer, sneller, mooier, beter worden en dan vooral op het gebied van digitalisering,” vertelt van Oostenbruggen. “Het idee is dat je alles wat je meerdere keren met de hand moet doen kunt digitaliseren. Dus van ID controle, het werven en selecteren van kandidaten, contractafhandeling, het tekenen en archiveren van getekende contracten, tot aan de hele facturatie en financiële afwikkeling. Dat kan allemaal digitaal.”

Op de vraag of op een gegeven moment al het menselijk werk vervangen kan worden door computers reageert van Oostenbruggen negatief: “Dat kan natuurlijk wel op het gebied van digitalisering, maar bij ons is het keyword Service. Persoonlijk, warm contact en door mensen heen kijken kan je niet aan een machine overlaten. Dat is gewoon werk wat mensen moeten doen.”

Groeiproblemen

Hard groeien doet ook wel eens een beetje pijn. Het kan verschillende problemen met zich meebrengen. Van Oostenbruggen herkent dit wel. “Toen ik in 2009 bij Brainnet begon, was ik medewerker nummer 16 en nu zijn we met 115 man. Door dit soort groei krijg je bijvoorbeeld huisvestingsproblemen. Verder moet je goeie mensen blijven aantrekken, maar gaan er ook mensen weg. Je loopt ook tegen cultuurdingetjes aan. Zo vierden wij altijd de verjaardag van een medewerker met ’s ochtends een kop koffie, maar dat ga je niet 115x per jaar doen dus moet je daar andere oplossingen voor bedenken. Wij vieren nu 1 keer per maand alle verjaardagen in 1 keer.”

Ik denk niet dat de markt dan gaat krimpen door de nieuwe wetgeving

Nieuwe arbeidsmarktplannen

De markt voor uitzenden en inhuren is natuurlijk booming business momenteel, maar de vraag is of dat ook echt zo blijft. Want als het kabinet haar zin krijgt en de nieuwe arbeidsmarktplannen realiteit worden, dan zou dat grote gevolgen kunnen hebben. Van Oostenbruggen: “Ik denk niet dat de markt dan gaat krimpen, maar wel dat er hele ongewenste situaties gaan ontstaan. De voorgestelde definitie van payroll is dermate grijs en vaag dat je nu al ziet dat payrollbedrijven hun bedrijfsmodellen klaarmaken voor het feit dat ze straks misschien wel ineens een uitzender zijn. Wel ben ik erg benieuwd naar wat er gebeurt als straks alle stof is opgetrokken. Is de arbeidsmarkt dan ook echt veranderd of is het zoals een aantal jaar geleden: toen de Wet Werk en Zekerheid alles een beetje minder flexibel maakte, maar waarvan is gebleken dat er de afgelopen jaren materieel niks gewijzigd is. Ik denk dat wij gewoon een goed advies voor onze klanten klaar moeten hebben liggen zodra de wet erdoor is en dan gaan we gewoon draaien vanaf dat punt.”

Eigen groeiheld

Als gast bij het programma Groeihelden wordt er ook altijd gevraagd of je zelf nog een groeiheld hebt. Van Oostenbruggen: “Dan kom ik toch uit op Pieter Zwart. Ik vind Coolblue zo’n prachtig bedrijf en bewonder hoe hij altijd voor de camera staat. Zijn normen en waarden verbinden dat bedrijf. En ik vind het mooi dat hij gewoon gekke dingen durft te doen en het zo succesvol krijgt. Het is een van de weinige internetshops die de beweging maakte van een internetshop naar een paar vestigingen, gewoon omdat daar een goede klantgedachte achter zit.”

Beluister de uitzending : BNR groeihelden – 30 janauri 2019 
Een goed ingericht inhuurproces kan naast tijd- en kwaliteitswinst ook forse kostenbesparingen opleveren. Bij strategische personeelsplanning hoort een professioneel ingerichte flexibele schil. Brainnet adviseert organisaties bij het inrichten van hun flexibele schil. Wij ontzorgen organisaties volledig als het gaat om het zoeken en vinden van de juiste professionals, het opstellen en beheren van inhuurcontracten, de facturatie, realtime management informatie, leveranciersmanagement en het minimaliseren van inhuurrisico’s. Wij geloven in transparante samenwerkingsverbanden waarbij talent waarde toevoegt aan ondernemingen. Bekijk alle berichten van Brainnet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *