"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU
storytelling

Hoe wordt storytelling geen hype maar een duurzame kracht?

Verhalen vertellen doen we al eeuwenlang. Reinier Rombouts vertelt in een webinar hoe je als zelfstandig ondernemer het concept storytelling kan inzetten. Binnen je opdrachten, maar ook als onderdeel van je personal branding.

Het nieuwe toverwoord: storytelling. Toch is ‘het vertellen van verhalen’ zo oud als de wereld. Maar waar moet een goed verhaal aan voldoen? Hoe kun je storytelling inzetten bij je werk? Bij klanten? Als interimmer? Als je op zoek bent naar een nieuwe baan? Reinier Rombouts is Chief Storyteller en schreef het boek RAAK over de kracht van het persoonlijke verhaal.

In dit webinar vertelt Reinier in een half uurtje hoe je van storytelling geen hype maar een duurzame kracht maakt.

Reinier: “Als je vertrouwen wilt krijgen dan moet je iets van jezelf laten zien. Dat kan doormiddel van storytelling.” Belangrijkste voorwaarde: het moet oprecht en geloofwaardig zijn. Stel, je hebt gesolliciteerd en wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dan kun je ervan uitgaan dat je cv is goedgekeurd, maar ze willen nog wel even weten: wie ben jij? Dan begint storytelling.

Of je zit bij een potentiële klant. Je vertelt over een ervaring in een winkel, goed of slecht. Ook storytelling.

Personal branding

Je moet dus op zoek naar je eigen verhaal. Bedrijven kunnen daar vervolgens op inhaken.

Het betekent dat je jezelf zult moeten kennen, authentiek moet zijn. Dan is storytelling een duurzame kracht. “Wie ben je en waar wil je gaan werken? Als wilt investeren in een carrière voor de langere termijn, ga dan aan de slag wilt bij een bedrijf dat jouw normen en waarden deelt. Vraag tijdens het sollicitatiegesprek: hoe gaan jullie met mensen om? Heb je zelf veel vrijheid nodig? Vertel dat. Een organisatie die strak wordt geleid zal je waarschijnlijk niet aannemen. Maar is dat erg? Waarschijnlijk wil je daar zo snel mogelijk weer weg.”

Verzamel verhalen

Hoe verzamel je verhalen? Simpel: Kijk om je heen: wat zie je? Op je werk, op het schoolplein van je kinderen, tijdens de treinreis? “Vertel over iets dat je hebt gelezen, een plek waar je was. Maar hou het vooral klein: wat vertel je ‘s avonds tegen je man of vrouw als je van je werk thuis komt. Dat zijn de headlines die je hebt onthouden. Die hebben kennelijk iets met je gedaan. Dat zijn al haakjes.”

Het webinar terugkijken kan hier:

Hays is een wereldwijd opererend recruitment bedrijf en we investeren in levenslange partnerschappen die mensen en bedrijven in staat stellen om te slagen. Hays is de marktleider op het gebied van recruitment oplossingen in de UK&I, Duitsland en in de regio Azië-Pacific en sinds 1989 ook actief voor onze klanten in Nederland. Bekijk alle berichten van Hays