"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Marketing voor zzp’ers is vooral een persoonlijke mix

Auteur en ondernemer Chris den Daas helpt de zzp’er zichzelf te analyseren.

Vergeet personal branding. De zzp’er moet zichzelf eerst leren kennen alvorens hij zichzelf op de kaart zet, vindt Chris den Daas. Hij schreef een boek over hoe je dat doet en gaat hierover ook binnenkort bloggen op ZiPconomy.

Personal branding en marketing, als doorgewinterde zzp’er weet je het allemaal wel: behalve vakmanschap zijn netwerken, sociale media en je reputatie van levensbelang om je staande te houden in de markt. Auteur, ondernemer en marketingdeskundige Chris den Daas voegt daar een nieuwe dimensie aan toe: de Persoonlijke Mix.
Niet alleen vakmanschap, maar ook karakter, talent, passie, netwerken en je leefsituatie nemen zzp’ers mee in hun Persoonlijke Mix, zo betoogt Den Daas. “Door die mix integraal te beschouwen, verbreed je als het ware de weg en kom je tot nieuwe diensten, doelgroepen, partnerkanalen of werkmethodes.”

Persoonlijkheidstest

Aan de hand van voorbeelden van bekende persoonlijkheids-analyse methoden zoals de Briggs-Myers-test en het Ennaegram kan de lezer bepalen wat voor persoon hij is. Zo kunnen karaktereigenschappen als doorzettingsvermogen, gecombineerd met een aanleg voor netwerken en een talent voor bijvoorbeeld organiseren een vrij compleet plaatje opleveren waar je je als zzp’er mee kunt profileren.
Ter illustratie en inspiratie laat Den Daas een aantal voorbeelden zien van ondernemers die alle factoren van hun persoonlijkheid hebben geïntegreerd in hun ondernemerschap. Zo lezen we over de orthomoleculair deskundige die na naar scheiding kiest voor haar kinderen en haar passie: anderen leren hoe ze een gezonde levensstijl kunnen hebben. Uiteindelijk schreef ze een bestseller over voeding. Een ander verhaal is dat van de bedrijfseconoom die tijdens een sabbatical een cursus houtbewerken doet, en daardoor zo wordt gegrepen dat ze besluit om meubelmaker te worden.

Persoonlijke mix

Nadat de zpp’er door heeft welk ‘mix’ er in hem zit, leert de lezer vervolgens hoe deze te vermarkten. We krijgen eerst een korte cursus marketing, en leren vervolgens hoe we die marketingmix kunnen inzetten voor onze persoonlijke mix. Met meteen ook een relativering: marketing is een middel en geen doel. Wie affiniteit heeft met schrijven, moet dus vooral bloggen. Maar wie dat niet heeft: doe het vooral niet. En sociale dieren moeten vooral veel naar netwerkbijeenkomsten gaan, maar wie bij dit soort gelegenheden met een glas in de hand verlegen tegen de muur staat geplakt, moet vooral lekker thuisblijven. Zijn advies, kortom: bedenk ook voor het steken van heel veel tijd en energie in een van de marketingmiddelen, wat het doel is dat je ermee voor ogen hebt en wat er past in de persoonlijke mix.

P van promotie

Toch besteedt Den Daas veel aandacht aan P van promotie. Want een website is bijna onontbeerlijk voor de moderne ondernemer, want die moet digitaal vindbaar zijn. Ook hier weer: bedenk eerst wat je ermee wilt bereiken, alvorens naar de webbouwer te gaan. Dat die promotie bij Den Daas zelf vooral neerkomt op bloggen, dat gaan we de komende tijd lezen, op Zipconomy.

Marketing zonder Personeel, Chris den Daas is hier te bestellen.

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

3 reacties op dit bericht

  1. Laat ik eerlijk zijn: het was even schrikken vanochtend, want in oktober verschijnt mijn nieuwe boek over persoonlijke marketing / personal branding onder de titel Daarom Ik! Het vierde boek inmiddels, want de psychologische kant van het onderwerp blijft mij mateloos boeien. En wanneer dan in dezelfde periode nog een boek over dit onderwerp verschijnt is dat in eerste instantie even lastig. Maar het is de wereld waarin we als ZZP’ers leven. Er zijn naar alle waarschijnlijkheid meerdere aanbieders actief op het terrein van jouw expertise, dus de vraag hoe jij je onderscheidend kunt presenteren is van levensbelang. Het blijkt in ieder geval dat het onderwerp nog weinig aan relevantie heeft ingeboet en dat is goed om te constateren. Bovendien zijn Chris en ik het over één ding roerend eens zijn: je moet jezelf eerst goed kennen om jezelf succesvol op de kaart te zetten.

    • Hi Cees, Ik had het net andersom. Mijn boek ‘Van werknemer naar ondernemer’ verscheen juni 2017 en Chris kreeg mijn boek ter inspiratie en ik ontving zijn boek.
      Ook mijn boek gaat in eerste instantie over de ondernemer zelf, zijn mindset en missie. Wat wil je neerzetten, wat is jouw Sweet Spot. Toen ik na drie jaar nadenken over het concept van mijn boek van mijn uitgever te horen kreeg, ‘ik zou er nu vaart achter zetten want anders doet iemand anders het’, was de beslissing genomen. En schreef ik het in een half jaar met een hele strakke planning. En nu volgen er meer schrijvers over dit onderwerp en dat is juist geweldig omdat we een idee delen en de doelgroep is zo divers dat meer aanvliegroutes welkom zijn. Ik zie uit naar jouw versie en jouw boek!

  2. Leuk, jullie reacties, Cees en Leni. Ben benieuwd wat jullie zelf van mijn boek vinden. Het blijkt in ieder geval een schot in de roos dus ik denk dat dit voor jullie boeken ook zo zal zijn. Veel succes met het afronden van jouw boek, Cees.