"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Belastingdienst kan voorlopig niet stoppen met gebruik BSN in btw-nummer zzp’ers

Zoals verwacht kan Belastingdienst snelle ontkoppeling BSN en BTW nummer niet aan.

Het lukt de Belastingdienst niet om vóór 1 januari 2019 te stoppen met het verwerken van het burgerservicenummer (BSN) in het btw-nummer van zzp’ers met een eenmanszaak, zo meldt staatssecretaris Menno Snel van Financiën aan de Tweede Kamer. Die koppeling is naar het oordeel van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in strijd met de privacywet (AVG).

De AP wil dat de Belastingdienst per 1 januari 2019 stopt met het gebruik van het persoonlijke BSN in btw-nummers te stoppen. In een brief aan de Tweede Kamer zegt staatssecretaris Menno Snel van Financiën nu dat het de Belastingdienst niet lukt om zijn systemen voor die datum aan te passen. “Het onderzoeksrapport van de AP bevestigt de urgentie van het uitwerken van een nieuwe nummersystematiek. Deze zal echter niet voor de door de AP gecommuniceerde datum van 1 januari 2019 gerealiseerd kunnen worden.”

De staatssecretaris gaat in gesprek met de AP om te onderzoeken of er ruimte bestaat voor een overgangsperiode. Snel gaat ook een commissie samenstellen met experts op het gebied van ICT, fiscaliteit en privacy. De commissie – die voor 1 september zal gaan starten – moet beoordelen of de inschatting van de Belastingdienst klopt.

Tussenoplossing

De Belastingdienst overweegt een tussenoplossing in de vorm van een conversieservice. Daarbij wordt het BSN nog wel gebruikt, maar alleen binnen de Belastingdienst.

Extern zouden ondernemers dan een nieuw btw-identificatienummer krijgen, dat hun BSN niet bevat. De conversieservice zet het nieuwe nummer bij inkomend verkeer om naar het oude nummer, en bij uitgaand verkeer andersom.

Deze zomer rondt de Belastingdienst een impactanalyse af van die mogelijke tussenoplossing. Snel waarschuwt alvast dat ook deze oplossing complex is: “Uit de tot nu toe verzamelde informatie komt echter naar voren dat ook deze variant tot grote complexiteit in de uitvoering zal leiden.”

 

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

3 reacties op dit bericht

  1. Mijn oude facturen, met mijn BSN nummer nog gewoon verwerkt in mijn BTW-nummer, verdwijnen niet ineens uit de administratie van de opdrachtgever.
    Ik snap de intentie van de AP – ik vond de opbouw van het BTW-nummer altijd al heel bijzonder – maar de urgentie niet. Het lijkt bovendien makkelijker gezrgd dan gedaan. Impactanalyse? Goed plan.
    Vergeet dan svp niet wordt wat dit ZZP-ers weer kost aan wijzigingen in (digitaal) briefpapier en communicatie naar opdrachtgevers toe. Vergoedt de Belastingdienst die kosten ook?

  2. Wonderbaarlijk, dat kennelijk niemand bij de Belastingdienst dit scenario met de komst van de AVG heeft kunnen voorzien… Geef zzp’ers in ieder geval toestemming om het BTW-nummer van de website en de facturen te halen totdat er een nieuwe oplossing is.

  3. Ik snap het probleem niet.
    Het huidige BTW nummer blijft het ‘interne id’ bij de BD.
    Er is 1 webservice nodig [op het interne netwerk van de BD] die nieuwe ‘externe IDs’ uitgeeft, en die koppelt naar de interne IDs.

    Alles wat output maakt (email, brieven, aanslagen etc) haalt bij de webservice de externe ID op voor een gegeven onveranderde interne ID.

    Webservice / nummers uitgeven: 1 dag, 5 dagen als je het heel mooi maakt.

    Ieder output proces, een paar uur tot een paar dagen om aan te passen.
    Systemen kunnen ‘soft’ [een-voor-een] over.

    Het geheel kan makkelijk voor 31/12/18 voltooid zijn.