"Exploring the future of work & the freelance economy"

Bovib: ‘Er is nú duidelijkheid nodig over zelfstandigen’

Het kabinet moet snel met duidelijkheid komen over de positie van zelfstandigen op de arbeidsmarkt, stelt de Bovib.

‘We kunnen zeker niet wachten tot 2020. Dan staan we jarenlang stil in Nederland.’

Kopschuw

Bovib voorzitter Rob de Laat

De inzetbaarheid van veel zelfstandigen wordt momenteel ‘onderuitgehaald’, aldus Rob de Laat, voorzitter van de belangenvereniging van intermediairs op de arbeidsmarkt.

De Wet DBA mag nu dan niet meer worden gehandhaafd, nog steeds merkt hij dat veel organisaties huiverig zijn om zzp’ers in te huren. Of sterker nog: bij sommige organisaties, zoals DNB, is het zelfs verboden om mensen in te zetten die niet bij een of ander bedrijf een dienstverband hebben. ‘En ook veel private partijen zijn nog steeds kopschuw om zelfstandigen in te schakelen, zolang de onduidelijkheid voortduurt. En dat terwijl juist de inzet van flexibele arbeidskrachten een belangrijke katalysator is voor economische groei.’

Klare wijn graag

Tijd voor actie dus. En daarom schreven de leden van de Bovib recent een zogenoemd position paper, waarmee de organisatie de politieke partijen oproept snel klare wijn te schenken over hoe het nu verder moet met de zelfstandigenkwestie.

Snel samen uit het moeras van de Wet DBA komen.

Rick Schevers – Bovib

Want het regeerakkoord mag dan een paar aardige voorzetten hebben gegeven, voorlopig is er aan de positie van de zelfstandige nog weinig verbeterd, constateert Rick Schevers, de public affairs-manager van de Bovib, aan de vooravond van een ‘polderoverleg’ tussen Kamerleden en belangenorganisaties.

‘Daarom roepen we op om te proberen snel samen uit het moeras van de Wet DBA te komen. We hebben nu al drie of vier keer een model gezien dat niet werkt. Het wordt tijd dat er nou eens duidelijkheid komt. Dat is goed voor opdrachtgevers en zelfstandigen op de arbeidsmarkt, en zodoende goed voor de Nederlandse economie.’

Minimum hoger, maximum lager

De Bovib denkt dat het goed is als er vaart wordt gemaakt met invoering van het minimum- en maximum uurtarief, zoals in het regeerakkoord staat. De Laat: ‘We steunen het van harte dat er een minimumtarief komt, om uitbuiting te voorkomen. Die ondergrens mag van ons zelfs nog wel wat omhoog, naar ongeveer 25 euro. Dan kun je in elk geval vrij zeker ervan zijn dat er geen schijnconstructies zijn, geen uitbuiting, en met zo’n tarief kunnen zelfstandigen zich ook verzekeren en iets als pensioen opbouwen. Als je vergelijkt wat een uitzendbureau kwijt is aan een uur van een uitzendkracht, met pensioen en verzekering erbij, dan kom je ook eerder op zo’n tarief.’

Als je dan ook nog de bovengrens verlaagt naar 60 euro, aldus De Laat, ‘dan maak je de te controleren populatie in elk geval veel kleiner, en verminder je ook de administratieve last voor de Belastingdienst enorm.’

Fundamentele weeffout

Volgens De Laat zit er een fundamentele weeffout in de Nederlandse wetgeving rondom de zelfstandigen. ‘En dat is dat de opdrachtgever nu heel paternalistisch moet besluiten of een opdrachtnemer eigenlijk wel zelfstandige is. Men probeert de opdrachtgever een verantwoordelijkheid in de schoenen te schuiven, die onmogelijk zijn verantwoordelijkheid kan zijn.’

En dan moet die opdrachtgever dat ook nog eens naar de toekomst toe bepalen. ‘Want iemand kan hier en nu zelfstandige zijn, maar hoe is dat over 9 maanden? En over anderhalf jaar?’

Laat de eigen keuze van zelfstandigen centraal staan.

Daarom heeft de Bovib wel kritiek op in het regeerakkoord genoemde termen als ‘gebruikelijke duur’ en ‘(niet)-reguliere’ bedrijfsactiviteiten. ‘Moeilijk te beoordelen’ en ‘verwarrend’ noemt Schevers zulke criteria. Het zou dan ook fijn zijn als daar vanaf gestapt kan worden, in het kader van de zo gewenste duidelijkheid. ‘Durf dan gewoon te bepalen dat een opdracht nooit langer dan 2 jaar mag duren. Dan ben je tenminste duidelijk.’

Gaat dat in de praktijk wel werken, denken ze? ‘Ach, uitzonderingen hou je altijd, welk model je ook kiest. Maar dan heb je in elk geval wel helderheid.’

De eigen keuze centraal

‘Laat de eigen keuze van zelfstandigen centraal staan’, daarmee kun je het pleidooi van de Bovib waarschijnlijk het beste samenvatten. Maar, luidt dan het bekende tegenargument: als opdrachtgever en -nemer zelf mogen bepalen of iemand zelfstandige is, hoe zit het dan met de belastingdruk en de sociale voorzieningen? Draait de samenleving er dan niet te vaak voor op als zelfstandigen zich niet verzekeren? En zijn het dan niet vooral de werknemers die belasting en premie betalen?

Absoluut niet, zegt De Laat. ‘Zelfstandigen betalen toch ook gewoon belasting? Als je als zelfstandige je eigen broek ophoudt, maak je in elk geval géén gebruik van sociale uitkeringen. De zelfstandige zorgt voor zichzelf, dat is toch mooi? Ik heb nog nooit cijfers gezien waaruit zou blijken dat zelfstandigen méér profiteren van ons sociale stelsel dan niet-zelfstandigen.’

Een plek aan de tafel, graag

De Bovib maakte zich in zijn position paper ook sterk voor een plaats aan de overlegtafel. Aan dat verzoek is inmiddels gehoor gegeven, aldus Schevers, zodat de organisatie op 24 januari ook de politiek nog eens kan proberen te overtuigen van zijn argumenten.

Lees de volledige position paper

Peter Boerman is (eind)redacteur bij ZiPconomy. Hij is daarnaast hoofdredacteur van Werf&, over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Hij is gefascineerd door de vraag hoe menselijk talent en organisaties bij elkaar worden gebracht, en wil met zijn verhalen bijdragen aan een wereld waarin mensen zoveel mogelijk van hun potentie kunnen verwezenlijken. Bekijk alle berichten van Peter Boerman

3 reacties op dit bericht

  1. Weer dat uurtarief laten bepalen of je werknemer bent of niet, wat een slechte keuze. Ik geloof ook niet serieus dat de regelering die weg inslaat.
    Wees nou eerlijk, dat zegt toch helemaal niks, integendeel zelfs, ik denk dat boven dat tarief de meeste schijnzelfstandige Otten die in langdurige inhuur constructies werken, volledig onder gezag van de werkgever.
    Maar door het maar te blijven herhalen in de media, denkt men de beeldvorming te beïnvloeden.
    Zorg gewoon dat je een duidelijke opdrachtomschrijving hebt en neem de opdracht het liefst fixed price aan, dan is er geen enkel probleem.
    Als het antwoord daarop is, “dat kan niet voor mijn werk” dan zegt dat in feite al bijna genoeg toch.

  2. Het position paper van de Bovib getuigt wel heel sterk van “Eigen positie eerst”

    1) Bij een minimum tarief van 25euro voor een zelfstandige, wordt de uitzendkracht toch echt significant goedkoper dan een zelfstandige. Want ik ken veel inleners die toch echt maar 17euro kosten en zelf uiteindelijk het minimum loon ontvangen.

    2) In de position paper wordt aan de bovenkant een tarief van 60euro voorgesteld, waarbij er geen limiet zou hoeven zijn wat betreft opdrachtduur. Ook niet verkeerd voor de bemiddelaars; “Eeuwig durende contracten”

    Als ik dit als voorbeeld neem van “eigen positie eerst”, en daarbij hoor dat de overheid samen met de “partijen in het veld” één en ander verder wil uitwerken. Dan houd ik mijn hart vast.
    Of misschien anders gezegd: Als er sprake is van een moeras in Wet-DBA-land, dan wordt dit moeras toch echt gevormd door de partijen en in mindere mate door de wetgeving.

    • Ik geloof dat wij redelijk op 1 lijn zitten Eddy.
      De tarief grens zonder een maximum duur van bv 9 maanden, lijkt mij ook zeer onrealistisch. Kan me niet voorstellen dat men in den haag zo simplistisch zal denken.
      Dit is idd om de eigen achterban veilig te stellen, daarom is hier het tarief ook naar €60 bijgesteld, omdat dit dan vrijwel de hele achterban indekt.
      Volgens mij is er niet zo veel mis met de wet DBA, het is gewoon niet de bedoeling om wat in feite aan alle eisen van een normale baan voldoet, te doen voorkomen als zelfstandigheid en zo onrechtmatig fiscaal voordeel te behalen. Nooit geweest ook, ook niet tijdens de VAR.
      Voor de groep die problemen heeft nu, zou ik zeggen: pas je strategie aan, neem compleet project aan met resultaat verplichting, ga desnoods samenwerken met anderen, maar stop met uurtje factuurtje als hoofdbron van inkomsten. Tenzij je een heleboel kleine opdrachten doet, maar niet 2 jaar 1600 uur per jaar bij dezelfde klant zitten. Kan me ook niet voorstellen dat dat een zelfstandig gevoel geeft toch…