"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Talenten willen werken voor hoog presterende organisaties

High Performance Organisatie hebben gelukkigere medewerkers en zijn aantrekkelijker als werkgever

Organisaties voelen steeds meer de druk en noodzaak om te anticiperen op de krapper wordende arbeidsmarkt door zich aantrekkelijker te presenteren. Maar hoe word je een aantrekkelijke werkgever? Op basis van recent onderzoek onder 624 Nederlandse bestuurders, managers en medewerkers ontdekten Dr. André. de Waal MBA van het HPO Center, Dr. Robert Goedegebuure van StatMind Management Research & Development en Harold de Wit MSc van Driessen HRM dat organisaties die bewegen richting een High Performance Organisatie significant aantrekkelijker zijn als werkgever voor zowel huidige als toekomstige werknemers. Daarnaast hebben deze organisaties ook aanzienlijk gelukkigere medewerkers.

Het onderzoek van De Waal, Goedegebuure en De Wit is actueel doordat het, in een aantrekkende economie, voor organisaties steeds moeilijker wordt goede medewerkers aan te trekken. Immers, de Nederlands economie verkeert op dit moment in een staat van hoogconjunctuur. Het verhogen van lonen lijkt niet de oplossing om medewerkers aan te trekken en te behouden. Onderzoek toont aan dat het verhogen van loon slechts een kortstondig effect heeft, en je dus andere zaken moet doen om attractiviteit te verhogen.

Belangrijkste resultaten van het onderzoek

De analyse van de resultaten laat zien:

  1. Dat er een directe, positieve relatie bestaat tussen de kenmerken van High Performance Organisaties (HPO’s) en organisatieattractiviteit. Dit betekent dat wanneer een organisatie hoog-presterend is deze ook als attractief wordt ervaren door medewerkers.
  2. Er is ook een positieve relatie tussen de HPO-kenmerken en de werkgelukfactoren, hetgeen aangeeft dat wanneer een organisatie hoog-presterend is de mensen die daar werken zich over het algemeen gelukkiger zullen voelen.
  3. Tot slot is er een positieve relatie tussen de werkgelukfactor werkbetrokkenheid en organisatieattractiviteit, maar een negatieve relatie tussen werkgelukfactor organisatiebetrokkenheid en organisatieattractiviteit. Dit betekent dat naarmate medewerkers zich gelukkiger voelen over het werk dat ze uitvoeren, ze de organisatie waar ze dat werk uitvoeren ook attractiever vinden. Tegelijkertijd is het zo dat naarmate medewerkers zich meer betrokken voelen bij de organisatie ze deze als minder attractief beschouwen. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat medewerkers die zich aanvankelijk zeer betrokken voelen bij de organisatie – waarschijnlijk omdat deze organisatie het voor hen mogelijk maakt om het werk te doen wat ze graag willen – op den duur gefrustreerd kunnen raken omdat de organisatie naar hun mening niet goed genoeg gemanaged wordt.

Hoe gelukkig zijn Nederlandse werknemers?

Wanneer de score voor ‘organisatieattractiviteit’ voor de respondenten wordt uitgerekend, dan blijkt dat met een 7,7 Nederlandse werknemers hun organisatie best attractief vinden. Wanneer we echter kijken naar de scores voor ‘werkbetrokkenheid’ en ‘organisatiebetrokkenheid’ dan blijkt deze 7,8 respectievelijk 6,5 te zijn. Dit betekent dat Nederlandse werknemers over het algemeen gelukkig zijn met het werk dat ze doen, maar niet echt met de organisatie waarin ze dat werk doen.

Er blijkt geen verschil te zijn in werkgeluk tussen mannen en vrouwen, uit welke sector de organisatie afkomstig is (profit of non-profit of overheid) of hoe groot de organisatie is, hoe lang de respondent heeft gewerkt bij een organisatie of hoe oud zij/hij is.

Het enige verschil is te vinden bij functieniveau: de directie en senior managers zijn beduidend tevredener met hun werk en de organisatie en schatten het niveau van de eigen organisatie ook hoger in. Het zou zo maar kunnen zijn dat deze mensen zich in een ‘ivoren toren’ bevinden waardoor ze onvoldoende weten van en aangesloten zijn op wat er op de werkvloer speelt.

(NB op 23 november organiseert Driessen HRM in Amsterdam de Dag van de Inhuur)

Haert. Wij staan voor (on)gewoon goed opdrachtgeverschap voor maatschappelijk gedreven professionals. Haert is onderdeel van de Driessen Groep. Bekijk alle berichten van Haert