"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Mediahuis investeert in freelance matchingsplatform Jellow

Na de overname van Taskrabbit door IKEA meer nieuws in die categorie. Mediahuis investeert in Jellow. Minder verrassend, wel een interessante ontwikkeling.

Mediahuis en Jellow, het online matchingplatform voor freelancers, hebben een strategische samenwerkingsovereenkomst gesloten. De Belgisch mediagroep, onder andere eigenaar van NRC en de Telegraaf, steekt 1,5 miljoen euro in Jellow en gaat zo een deel van de groeiplannen van Jellow in de Nederlandse markt financieren.

Jellow, een online platform waar freelancers en bedrijven elkaar vinden, is sinds 2013 actief in de Nederlandse markt. Bedrijven kunnen er hun freelance-netwerk in kaart brengen en dit vervolgens delen met andere bedrijven. Freelancers kunnen er op hun beurt hun diensten aanbieden. Het resultaat is één groot netwerk van kwalitatief gescreende professionele freelancers binnen de sector van de zakelijke dienstverlening.

De interesse voor een mediabedrijf in de freelance-bemiddelingsmarkt is niet nieuw. VNU zette ooit InInterim.nl op met als doel een rol te gaan spelen in de matching van zelfstandigen. Bij de overname van Intermediair en InInterim.nl door het Persgroep, werd dat platform echter opgedoekt.

Nieuwe samenwerkingsvormen

Mediahuis ziet blijkbaar, onder een ander economisch gesternte er meer brood in. Gert Ysebaert (CEO Mediahuis): “De strategische samenwerking met Jellow kadert binnen de verbreding van het huidige Mediahuis-aanbod in de arbeidsmarkt. De positieve trend die deze markt vertoont en de evolutie naar steeds nieuwere samenwerkingsvormen, maken dat Jellow over heel wat groeipotentieel beschikt. Het feit dat Jellow inzet op freelance tewerkstelling maakt dit platform perfect complementair aan ons bestaande aanbod dat zich vandaag toespitst op permanente tewerkstelling.”

Noel Wilson (Jellow): “De samenwerking met Mediahuis onder de vorm van een kapitaalinjectie zal een versnelde groei voor Jellow mogelijk maken. De sterke mediamerken die vandaag reeds deel uitmaken van de Mediahuis-portfolio zullen ook helpen bij het verder uitbouwen van onze merkbekendheid. Bovendien beschikt Mediahuis over heel wat ervaring en expertise binnen zowel de Nederlandse als Belgische arbeidsmarkt en zijn zij dus de perfecte partij om onze groeiambitie te verwezenlijken.”

Jellow is nu alleen actief in Nederland. Een stap naar de Vlaamse markt, waar de freelancers markt flink groeit, ligt op termijn voor de hand.

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts