"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU
"de ondernemersbende"

De Ondernemersbende, en wat er allemaal aan voorafging. Een eerlijk startup dagboek vol vallen en opstaan.

Drie jaar geleden bedacht Laura Linschoten de Ondernemersbende. Volgende week wordt het platform waar opdrachtgevers en zelfstandigen elkaar vinden gelanceerd. Stoppen was simpelweg geen optie. Omdat ze weet hoe hard het nodig is.

Uit het niets een onderneming opzetten vraagt ongelofelijk veel van je. Tijd, commercieel inzicht maar vooral: onmenselijk veel doorzettingsvermogen en de drang om door te gaan terwijl stoppen zoveel makkelijker is. Vrienden, familie. Allemaal zeiden ze meerdere keren: “Ach stop er toch mee”. En ze geeft toe, zelf dacht ze er ook vaak aan.

“Kleine ondernemers zijn veel tijd kwijt met iets waar ze een hekel aan hebben: acquisitie.”

Laura Linschoten begon 3 jaar geleden met de voorbereidingen van de Ondernemersbende. Een platform waar opdrachtgevers en zelfstandigen elkaar kunnen vinden op productniveau. Dus geen designer maar een nieuw logo. Geen jurist maar een aandeelhoudersovereenkomst. Na 3 jaar ontwikkelen en testen gaat vanaf oktober de site live voor de aanbieders.

Het opzetten van een onderneming gaat nooit zonder slag of stoot. Iedere dag weer zijn er tegenslagen, dingen die misgaan, niet doorgaan, niet kunnen. “Er gaan weleens weken voorbij waarin je alleen maar wind tegen hebt. Daarover hoor je nooit iemand.” Daarom gaat Laura de komende tijd bloggen voor ZiPconomy over alles wat mis ging en hoe ze dat weer oploste. Of niet.

 

Een startup story: mislukking na mislukking zonder het enthousiasme kwijt te raken

De website is nog niet gelanceerd en je wilt al vertellen over de mislukkingen?
“We horen altijd de succesverhalen, maar de meeste plannen mislukken gewoon. Alleen dat hoor je nooit. Want het is in Nederland een taboe om te vertellen wat er mis gaat. Je leest nooit: “Oh wat jammer dat ik die funding niet heb binnengehaald. Het mooie is: je vergeet ook weer snel wat er ook alweer niet goed ging. Daarom hou ik sinds kort een dagboek bij.”

Ze leest voor:
“Dinsdag was een tegenvaller. De eerder gehoopte optie op de Vroegefasefinanciering komt voor ons te laat. We zijn al te ver in het proces om er aanspraak op te maken, bleek na met RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) uitgebreid te hebben gesproken. Ik ben benieuwd of zij per uur worden betaald, wat was die man lang van stof. Voor alle eerdere vormen van financiering waren we steeds te vroeg. Nu blijken we al te veel te hebben gedaan om er kans op te maken. Het zogezegde “tussen wal en schip” vallen. We moeten weer op zoek naar nieuwe funding. Daarnaast blijft het stil aan de kant van een van onze nieuwe angel investors. Deze week voelt het dus 0-2 voor de Ondernemersbende als het om de centen gaat.”

Je hoort volop succes stories van kleine bedrijfjes die uitgroeien tot internationale megabedrijven, maar het overgrote deel van de start-ups bestaat binnen een paar jaar niet meer. Waar zit dat ‘m in denk je?
“Gebrek aan focus. Je kunt zo hard werken of zo’n goed idee hebben, je moet ook strategisch en commercieel naar je bedrijf kijken. Een andere fout is in het onprofessionele blijven hangen omdat je alles zelf wilt doen: je kunt niet én de boekhouding én de marketing én het logo ontwerpen én de website bouwen.”

Maar een website laten bouwen of een logo laten ontwerpen kost geld en dat heb je als startende ondernemer vaak niet…
“Daarom heeft de Ondernemersbende ook een ruilfunctie. Een logo tegen webteksten bijvoorbeeld. En het verschil in prijs kun je eventueel nog met geld compenseren.”

Ondernemersbende: het moest en zou er komen

Wat is de reden om de Ondernemersbende op te richten?
“Ik begon 4 jaar geleden voor mezelf als – Ik heb eigenlijk een hekel aan dat woord – business coach. Laten we zeggen dat ik kleine ondernemers adviseerde. De één had moeite met het commerciële deel, de ander met de financiële begroting maar ik ontdekte al snel: veel vragen kwamen steeds terug. Dus ik dacht: ik moet gaan opschalen. Kleine ondernemers hebben bovendien geen geld voor dure trajecten. Het moest dus zo simpel mogelijk worden. Ik kan nu in een zin uitleggen wat de Ondernemersbende is en iedereen snapt gelijk waarom het nodig is.”

Vertel eens 1 een zin…
“De Ondernemersbende is een online platform waar ZZP’ers (en MKB’ers tot max 15FTE) hun diensten kunnen aanbieden op productniveau. Zoals een banner, een column, werkplek.”

Dacht je toen al niet… ik stop er mee?  Vele keren, alleen stoppen is geen optie

Je bent 3 jaar bezig geweest met ontwikkelen, best een lange periode..
“Vanuit het niets iets opzetten is heel veel werk. Ik ben bijna een jaar bezig geweest met het team samenstellen. Ik heb honderden kopjes koffie gedronken met mensen om over het idee te brainstormen. Om het concept zo simpel mogelijk te maken. We begonnen lean & mean met kleine opzetjes maar merkten dat mensen dan toch geen goed beeld van de mogelijkheden van het hele platform hadden. Dus het moest in één keer goed. We hadden een grote investeerder maar dat was niet genoeg. Toen kwam er een crowdfunding campagne. Al heel snel merk je of je het beoogde bedrag gaat ophalen. We hadden veel, maar niet genoeg om het team van softwarebouwers dat we voor ogen hadden er op te zetten. Hierdoor hebben we onze strategie volledig moeten omgooien.. En dat was pas het begin.”

Dacht je toen al niet… ik stop er mee?
“Vele keren, alleen stoppen is geen optie. We moesten het met een ander budget doen, dus op zoek naar een wizzkid die drie klassen had overgeslagen. Daar had ik eerder wel aan gedacht, maar ik zocht verkeerd.”

Wist je waar je aan begon?
“Je moet er bijna naïef inspringen. Als ik had geweten wat erbij komt kijken, was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen. Inmiddels ben ik gewend dat dingen mislopen. Niet gelukt, oké door naar optie 2, optie 3… optie 16. Je wordt steeds creatiever in het bedenken van oplossingen. Maar er gaan weken voorbij dat er geen gelukje bij zit. Daarvan moet je er af en toe wel een paar hebben, anders is het heel lastig om alle energie weer uit je tenen te halen.”

Je leert van de dingen die misgaan, een bemoedigend cliché?
“Absoluut, maar pas achteraf. Het moment zelf kun je natuurlijk alleen maar balen. Ik moest dan zelf weer de oplossing vinden. De meeste mensen zeiden: stop er gewoon mee. Maar er zit een vuurtje in me dat brandt, een urge omdat ik voel dat het hard nodig is. Ik kan m’n vinger er niet op leggen waarom ik dit doe. Het woord dat het meest toepasselijk is, is passie.”

“Doe waar je goed in bent en besteed uit wat een ander beter kan.”

Wat is die passie?
“Dat iedereen kan doen waar hij goed in is. Dat ondernemers hun werk kunnen uitvoeren en kunnen uitbesteden waar ze minder goed in zijn of minder graag doen. Ik zie veel zzp’ers die te weinig opdrachten hebben maar wel veel tijd kwijt zijn met iets waar ze een hekel aan hebben: acquisitie. En dat is zonde. Natuurlijk kom je in ieder werk altijd dingen tegen die je niet leuk vindt. Maar door bepaalde werkzaamheden uit te besteden word je uiteindelijk gelukkiger, denk ik.

Met de oprichting van de Ondernemersbende moet je vast ook veel dingen doen die je liever niet doet..
“Afspraken over aandelen, de oprichting van een STAK (stichting administratie kantoor). Al deze dingen: geen idee hoe dat ging. Daarvoor heb je weer allerlei adviseurs. Die je dan maar weer moet vertrouwen want je weet zelf niet hoe het precies zit. Bijvoorbeeld notarissen waren tijdens een eerste gesprek aan de telefoon prima te volgen maar dan kreeg ik een mail en dan snapte ik er weer helemaal niks van. Dan moeten een jurist en andere adviseurs er weer kijken of dat allemaal klopt. Uiteindelijk is het allemaal heel logisch. Het is geen rocket science maar je moet er wel allemaal net weten.”

Opdrachtgevers kunnen shoppen

Welke opdrachtgevers kunnen op de Ondernemersbende terecht?
“Loop maar eens door een groot bedrijf: die willen allemaal hun to do’s afstrepen en hebben daar hun mensen voor. En bij kleine ondernemers: veel bedrijven gaan juist naar full service concepten. Dat je bijvoorbeeld een hele marketingstrategie moet afnemen, maar juist die kleine ondernemers willen niet een heel communicatieplan. Die willen eerst gewoon een logo, of alleen de social media uitbesteden.

Het moet daarom ook een platform worden waar je ook een beetje kunt gaan ‘shoppen’. Net als dat je regelmatig de winkel uitloopt met spullen waar je in eerste instantie niet aan had gedacht. Dat je denkt… zo’n de one minute video is misschien wel leuker dan een ‘over mij’ verhaal.”

De hele dag door moeten er to-do’s afgestreept worden, hoe hou je dan de grote lijnen in de gaten?
“Het is constant de balans zoeken tussen creatief nadenken en tegelijk die stip op de horizon in het vizier houden. Dat is ook de hele reden dat we als mens nog bestaan: dat we kunnen visualiseren hoe iets er uit komt te zien. Maar die to-do-lijst is nooit af. Dat kan ook niet. De valkuil is dat je je focus niet duidelijk hebt. Dan ga je weer achter die computer zitten en verzand in honderdduizend klusjes die je niet af krijgt. Die focus houden, maar soms ook loslaten om op creatieve inzichten te komen en praktische klussen afwerken. Dat is een lastige balans.”

Ze schrijft snel in haar notitieboekje: “werk voorbereiden voor de testers, artikelen pr technisch inzetten, afspraken columnisten maken.

De soft launch….

Vanaf oktober zijn jullie live…
“We gaan de Ondernemersbende in eind oktober soft lanceren. Nog niet groots van de daken schreeuwen. We willen langzaam groeien zodat we zeker weten dat de we alleen maar goede aanbieders hebben. Zie het als een soort keurmerk functie. Dat opdrachtgevers weten: als een aanbieder bij ons zit, dan zit het goed. Daarom hebben we één op één contact met onze doelgroep. Iedereen kan zich aanmelden en je betaalt niks zolang je nog geen klanten hebt. We willen alle aanbieders face to face meeten. En van iedere aanbieder spreken we twee opdrachtgevers voor een referentie. We beginnen in Amsterdam en rollen dan langzaam uit naar steden waar de meeste zzp’ers zitten – Utrecht, Rotterdam, Den Haag.”

Zelfstandigen betalen pas vanaf de eerste opdracht. Je betaalt 5% van de totale prijs van je opdracht die via de Ondernemersbende tot stand is gekomen en 15 euro per maand. Per maand kun je opzeggen.

Waarvoor kan ik bij jullie terecht?
“We starten met 12 verschillende categorieën. Op deze gebieden wordt het meest uitbesteed. Zoals Ict, marketing, financieel, juridisch, werkplekken, video, content editen. Je zoekt op een product en kunt verder kiezen voor locatie en prijs of een barter (ruilen).”

Als ik hoor wat je er allemaal voor over moet hebben om te ondernemen, is iedereen daar dan wel geschikt voor?
“Ik denk niet dat iedereen een platform kan opzetten met al die tegenslagen maar ik denk wel dat veel mensen prima ondernemer kunnen zijn. Ja je moet wel wat dingen opzeggen. Vrije tijd, ik was gister jarig en toen zat ik te werken met m’n developer. Je moet jezelf blijven motiveren maar ook de anderen. Je moet ook luisteren. Dat is voor mij nogal een uitdaging. Maar dat is tegelijk misschien ook m’n kracht. Gelukkig heb ik niet geluisterd naar iedereen die zei dat ik moest stoppen.”

Eén reactie op dit bericht

  1. Herkenbaar verhaal 😉

    Vanuit Planet Interim wens ik jullie heel veel succes met jullie platform. Immers, hoe meer gespecialiseerde platforms erbij komen die waarde toevoegen hoe meer opdrachtgevers geneigd zullen zijn om de platforms daadwekelijk te gaan gebruiken. Het is simpelweg tijdbesparend, goedkoper, je zit als opdrachtgever directer op de bal en dat betekent minder ruis op de lijn. Wie weet tot ziens.