"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Jonge professionals: voor 4 op de 10 is mooie positie belangrijker dan contractvorm

Voor veel jonge professionals is de contractvorm ondergeschikt aan een aantrekkelijke functie. Zo blijkt uit onderzoek van FastFlex. Maar de verschillen tussen generaties zijn niet Verschillen tussen generaties niet zwart/wit, zo constateert Niels Huismans.

Vier op de tien jonge professionals van generatie Y en Z geven aan voor een mooie positie flexibel te zijn in het type arbeidscontract. Of het nu gaat om een modelovereenkomst (zzp), payroll, een halfjaarcontract of een contract voor onbepaalde tijd, jongere generaties zijn ruim twee keer zo vaak bereid om mee te gaan in de keuze van de nieuwe werkgever als professionals van generatie X en de Babyboomers (gemiddeld 15%). Dit blijkt uit onderzoek van sourcing partner FastFlex onder 724 respondenten uit de vier verschillende generaties op de werkvloer.

Contractvorm ondergeschikt aan aantrekkelijke functie

Deze cijfers onderstrepen de verschuiving naar meer taak- en projectgericht werken bij zowel medewerkers als werkgevers, waarbij de contractvorm van ondergeschikt belang is. Door de snelle technologische ontwikkelingen zullen er steeds vaker korte projecten en klussen zijn, waarin mensen van binnen en buiten de organisatie als team samenwerken. Ook aan de kant van de professional ontstaat er meer behoefte om de eigen ideale baan te creëren door het combineren van een aantal leuke klussen.

Verschillen tussen generaties niet zwart/wit

Dit wordt bevestigd door de uitkomsten van het onderzoek. Binnen generatie Y zijn interessante opdrachten voor 64 procent van de zelfstandige professionals (zp’ers) de motivatie achter het zelfstandig ondernemerschap en bij generatie Z zelfs voor 71 procent. Verder zijn zelfstandigheid, flexibiliteit en vrijheid veelvoorkomende redenen bij deze groepen. Ook door Babyboomers en generatie X wordt vaak voor het zp-schap gekozen omdat het dé manier is om interessante opdrachten te doen. Van hen deelt 4 op de 10 deze mening. Zelfstandigheid (69%) en flexibiliteit (64%) blijven de meest belangrijke redenen voor de Babyboomers en generatie X.

Er wordt voortdurend geconstateerd dat er een duidelijk verschil is tussen hoe jongere en oudere generaties naar de arbeidsmarkt en arbeidsrelaties kijken. Generatie Y en Z willen flexibiliteit, Babyboomers en generatie X willen vastigheid. Deze trends zien wij in onze onderzoeken ook.

Wat mij echter opvalt is dat er ook veel overlap blijft bestaan. Het is meer een kwestie van groeiende extremen. Steeds meer jonge professionals willen flexibiliteit op alle gebieden: werkzaamheden, verantwoordelijkheden, werktijden en locatie. Maar er is ook nog steeds een groot deel dat behoeften heeft aan zekerheid en vastigheid. Onder de oudere twee generaties is wellicht de behoefte aan vastigheid groter, maar ook daar is een duidelijke verschuiving naar ‘flex’ te zien.

Ondernemers en organisaties helpen om strategisch koers te zetten en te houden. Daar word ik blij van en dat is de reden dat ik samen met Laurens Adapt Innovatie gestart ben in 2018. Dit vanuit de overtuiging dat alle bedrijven en organisaties meer bezig moeten zijn met hun strategische vraagstukken. Eerder was ik meer dan vijf jaar werkzaam bij FastFlex, waar ik verantwoordelijk was voor de Business Development-activiteiten. Voordat Ik aan de slag ging bij FastFlex heb ik onder andere de master Marketing Management gedaan aan de Universiteit van Tilburg. Vervolgens heb ik het management traineeship van Young Colfield doorlopen. Naast mijn werk heb ik een passie voor sport, film, reizen en culinaire uitspattingen. Tevens ben ik sinds 2014 actief als raadslid in de gemeente Alphen-Chaam en publiceerde ik in 2018 mijn eigen boek genaamd ‘Lerend Leven’ Bekijk alle berichten van Niels Huismans