"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU
goed opdrachtnemerschap

Ben jij helemaal eerlijk richting je opdrachtgever?

Organisaties doen allerlei beloftes om professionals aan zich te verbinden. Via goed opdrachtgeverschap bijvoorbeeld. Maar wat doen professionals zelf eigenlijk op dat vlak, vraagt Marloes de Kaart zich af.

Employer Branding en Personal Branding zijn in de huidige arbeidsmarkt verweven. Aan de ene kant moeten organisaties bewust werken aan hun positie als prettige werk- en opdrachtgever; aan de andere kant zijn zelfstandige professionals bezig het merk ‘ik’ te positioneren.

Vanuit mijn rol bij FastFlex zie ik dat zelfstandige professionals waarde hechten aan opdrachten bij organisaties die bekendstaan om hun goed opdrachtgeverschap.

Maar werkt dit andersom eigenlijk ook?

Goed opdrachtgever, goed opdrachtnemer

Organisaties doen hun best om hun positie als goede werk- en opdrachtgever te verstevigen. Organisaties verdiepen zich in de zogeheten ‘Candidate Journey’ en ‘Candidate Experience’. Zo willen zij het hele sollicitatieproces zo goed mogelijk in kaart brengen en aanpassen waar nodig. Daarnaast vormen marketing en communicatie belangrijke onderdelen in de positionering van de organisatie. Potentieel talent moet namelijk wel wéten dat je een goede werk- en opdrachtgever bent. Organisaties doen allerlei beloftes om professionals aan zich te verbinden.

Als niet aan deze beloftes wordt voldaan of als een organisatie kiest voor een nieuwe beleidsmaatregel met een negatieve impact op de positie van zelfstandige professional, merk ik dat er veel weerstand ontstaat.

Onlangs kwam Rijkswaterstaat met een opdracht waarbij een inwerkperiode gold van 2 weken tegen nultarief (Wist je dat dit vaker voorkomt dan gedacht, zeker bij IT-opdrachten?). Op sociale en in overige media was nogal wat weerstand tegen het idee van Rijkswaterstaat. Als communicatie-expert denk ik dat dit veel reputatieschade heeft veroorzaakt bij deze organisatie wat betreft goed werk- en opdrachtgeverschap.

Maar de vraag die ik hierboven stelde: werkt dit eigenlijk andersom ook? Worden zelfstandigen ook op hun vingers getikt als zij beloftes niet waarmaken?

Spring jij eruit?

Zelfstandige professionals zijn steeds vaker bezig zichzelf te verkopen in de markt. Hoe spring jij als ondernemer eruit en kun je toekomstige opdrachtgevers overtuigen van jouw expertise? Wellicht maak jij als professional beloftes om jouw positie in de arbeidsmarkt te verstevigen, terwijl je weet dat je deze wellicht (deels) niet kunt waarmaken.

In de praktijk zie je het niet vaak gebeuren dat zelfstandige professionals op hun vingers worden getikt als zij de belofte niet kunnen waarmaken. Dit zorgt ervoor dat een vertekend beeld ontstaat en niet wordt geselecteerd op de juiste expertise. Waardoor de vraag en het geleverde werk niet geheel op elkaar kunnen aansluiten. Organisaties zouden er verstandig aan doen hier bewust aandacht voor te hebben en in bepaalde situaties dit ook uit te spreken.

Ken je jezelf?

Tot slot wil ik graag mijn visie geven op de vraag hoever je moet gaan in Personal Branding. Allereerst vind ik het belangrijk dat jezelf kent én jezelf bent. Dit klinkt wat zweverig, maar volgens mij is dit wel de essentie, de fundering van jouw persoonlijke merk. Zoek voor jezelf uit waar jouw expertise ligt, wat je leuk vindt en wat je doel is in je carrière. Het is belangrijk dat je geen rol aanneemt, omdat je dit namelijk nooit lang volhoudt.

Tot slot, wellicht een open deur voor jou, maar: wees bewust en eerlijk bij de beloftes die je maakt richting opdrachtgevers. Zijn er zaken waarin jij nog moet groeien? Geef dit dan eerlijk aan. Zo deel jij met je opdrachtgever dezelfde verwachtingen en wordt geen van beiden teleurgesteld in het proces. Zorg er liever voor dat je de verwachtingen kunt overtreffen zonder jezelf hier tekort te doen.

(tekst Marloes Kaart)

HeadFirst Group is marktleider in de Benelux op het gebied van het professioneel organiseren van externe inhuur. De organisatie biedt een diversiteit aan flexoplossingen, waaronder contracting, matchmaking, managed service providing (msp) en business consultancy. Er werken dagelijks ongeveer 15.000 professionals bij ruim vierhonderd opdrachtgevers in Europa, waarmee HeadFirst Group een jaaromzet realiseert van ongeveer 1,5 miljard euro. De bekendste merken van HeadFirst Group zijn de intermediairs HeadFirst, Between en Myler en MSP-dienstverlener Staffing Management Services. Door de unieke samenstelling van bedrijven – met ieder zijn eigen specialistische diensten - heeft HeadFirst Group een oplossing voor ieder inhuurvraagstuk. Zorgeloos inhuren, dat is onze belofte. Bekijk alle berichten van HeadFirst Group

6 reacties op dit bericht

  1. Leuk stukje Loes. En heel goed dat je ook de ZP’er hier op een stuk eigen verantwoordelijkheid wijst. Personal Branding. Zo gemakkelijk vergeten of onderschat.

    • Hoi Stef,

      Dank voor je leuke reactie. En inderdaad snel vergeten en onderschat.

      Groet,
      Marloes

  2. Ik zou het zzp’ers niet aanraden om een opdrachtgever te benaderen alsof je een nieuwe vaste medewerker bent die ‘nog ergens in moet groeien’. Zzp’ers worden niet ingehuurd op potentieel, maar om een klus te klaren. Als je daarbij iets belooft dat je niet waar kunt maken, getuigt dat vooral van slecht ondernemerschap. Ik moest trouwens bij het lezen aan Pippi Langkous denken: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan” 🙂

    • Hoi Annemarie,

      Dank voor je reactie.
      Daarin heb je zeker gelijk. Al zullen er altijd criteria in klus zijn waarin je als ondernemer sterk in bent of wat minder sterk in bent. Maar omdat je iets minder sterkt bent (in een deel van de opdracht) hoeft dit niet te beteken dat je de rest van de opdracht niet kwalitatief kan afronden. Maar ik adviseer om dit aan te geven zodat je de verwachtingen kunt managen.

      Groet,
      Marloes

      • klopt, gewoon altijd eerlijk zijn over je competenties, maar zeker niet onzeker overkomen. Verplaats je in de opdrachtgever en bedenk wat je er zelf van zou vinden…

      • Ergens “iets minder sterk” in zijn is natuurlijk geen probleem – niemand is perfect – en een béétje zp’er kan best inschatten met welke deficiënties hij/zij nog wegkomt en welke de uitvoering van een opdracht toch echt in de weg staan. Maar wie nog al te veel moet leren, kan misschien beter een cursus – of een baan – zoeken in plaats van opdrachtgevers op te zadelen met gebrekkige competenties, waar ze nu juist aan dachten te ontkomen door een professional in te schakelen.