"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Branche kan krimp zzp-bemiddeling niet opvangen met meer detachering.

Omzet van detacheringsbureaus is in het vierde kwartaal van 2016 gedaald. De omzet via detachering bleef wel stijgen, maar kon de flinke daling in omzet van zzp-bemiddeling niet opvangen.

Omzet van detacheringsbureaus  is in het vierde kwartaal van 2016 gedaald. De omzet via pure detachering – dus personeel in dienst van het bureau – bleef wel stijgen, maar kon de flinke daling in omzet van zzp-bemiddeling niet opvangen. Daardoor krimpt de Nederlandse detacheringsbranche voor het eerst na twaalf kwartalen van groei.

De omzet uit detachering groeide in het vierde kwartaal met 7 miljoen (van 184 naar 191 mio). De omzet in zzp-bemiddeling daalde fors: 17% minder (van 91 naar 75 mio). In het laatste kwartaal 2016 daalde nagenoeg in alle vakgebieden de bemiddeling van zzp’ers. De marge op de zzp-bemiddeling steeg dan weer wel. Dit alles blijkt uit de kwartaal monitor van PwC waar 11 grote en middel grote detacheerders aan mee doen.

Bron: PwC kwartaalmonitor voor de detacheringsbranche. Bewerking ZiPconomy

Gevolg van Wet DBA

PwC ziet een directe gevolg met de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA). Volgens Martin Bond, sectorleider zakelijke dienstverlening van PwC, zijn opdrachtgevers door de nieuwe wet voor zzp’ers terughoudender om zelfstandigen in te huren. ‘Veel opdrachtgevers nemen liever het zekere voor het onzekere en kiezen voor het stopzetten van de inhuur van zzp’ers via detacheringsbureaus totdat de onzekerheid is weggenomen.” Bond ziet dat een deel van de zzp’ers in dienst gaan bij de detacheringsbureaus.

Bond verwacht dat de trend van dalende zzp-bemiddeling doorzet in 2017. ‘Op dit moment wordt de wet nog niet gehandhaafd. Desondanks zien we spelers in de markt wel handelen op basis van de huidige kennis van de wetgeving. De afname van de inzet van zelfstandigen zal naar onze verwachting verder doorzetten naarmate het moment dichterbij komt dat de wet gehandhaafd gaat worden.’

Brutomarge zzp stijgt opvallend sterk

PwC merkt verder op dat de brutomarge die gemaakt wordt op bemiddeling van zzp’ers in het tweede deel van 2016 een sterke stijging laat zien.  De marge op zzp-bemiddeling lag in in derde kwartaal op 15,7%, terwijl de kwartalen daarvoor de marge net onder de 13% lag. Mogelijk ligt ook hier een relatie met de Wet DBA. De Wet DBA wil de risico’s weer wat meer bij de opdrachtgever leggen. Detacheerders zien hierdoor mogelijk ruimte om hun tarieven richting de opdrachtgevers te verhogen.

Bron: PwC kwartaalmonitor voor de detacheringsbranche.
De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

10 reacties op dit bericht

  1. Interessant en opvallend. Volgens de CBS-cijfers over Q4 2016 is het aantal zzp’ers ‘gewoon’ gegroeid, na hele lichte krimp in Q2 en in Q3, met 1,9%. Maar er zijn verschillen: het aantal laagopgeleide zzp’ers is met -4,1% afgenomen, en het aantal MO zzp’ers met -0,5%, maar het aantal HO zzp’ers is met liefst 6,4% gestegen in het 4e kwartaal. Als je dan ook nog de gerapporteerde stevige margestijging in de beschouwing betrekt, wat doorgaans duidt op groeiende krapte op de arbeidsmarkt, vraag je je af wat er in ‘de’ detacheringsbranche aan de hand is.

    • Het aantal ZZPérs kan wel gestegen zijn, maar als de gemaakte omzet gedaald is, betekent het waarschijnlijk dat er veel ZZPérs zonder opdracht zitten.

      • Het totale aantal door zzp’ers gewerkte uren is in Q4 2016 met +1,4% gegroeid t.o.v. een jaar eerder, blijkt uit de CBS-statistieken. Dus er moet iets anders aan de hand zijn – hebben niet-deelnemende detacheerders misschien marktaandeel gewonnen, zijn zzp’ers minder vaak via bemiddeling en vaker zelf aan werk gekomen (zie ook de reactie van ipper van gisteren), …?

        • Wim, qua gewerkte uren verwijs je (neem ik aan) naar de Statline cijfers van CBS. Daar wordt geen onderscheid gemaakt in soorten zelfstandigen. Van alle zelfstandigen valt natuurlijk maar een beperkt deel ‘onder’ de Wet DBA. Een mogelijke verklaring kan dus zijn dat de groei in uren vooral in zzp- ers zit die producten verkopen, of dienst aan particulieren of losse diensten B-to-B.

          • Dat zou een (deel van de) verklaring kunnen zijn, Hugo-Jan, maar heel waarschijnlijk acht ik dat niet. De zzp’ers die producten verkopen maken maar 22% van de zzp-populatie uit, de zzp’ers die hun arbeid ‘verkopen’ zijn goed voor 78% (alleen in Agrarisch, Industrie en Handel & Horeca ligt het aandeel van zzp-producten iets tot aanzienlijk hoger).

            • Ja, maar een flinke groep zzp verkoopt ook eigen arbeid aan particulieren of (heel) veel losse diensten aan veel opdrachtgevers. En dan valt je ook niet onder Wet DBA.

              • Zeker. Er is nog veel te veel cijfermatige onduidelijkheid over de grote en belangrijke zzp-populatie. Waar blijven die zo geroemde Big Data & Analytics? 😉

              • 1) De wet DBA houdt alleen in dat de VAR is komen te vervallen. En is dus NU eigenlijk geen wet.
                2) Volgens mij kan iedere zzp’er die persoonlijke arbeid verkoopt het risico lopen.dat hij/zij t.o.v. de werkverschaffer geen ondernemer is. Bij levering van arbeidaan particulieren (B–>C ) als werkverschaffer is dat risico inderdaad kleiner, doch niet uitgesloten, bijvoorbeeld in de zorg.
                2.1) M.i. gaat het om de vraag of in de desbetreffende rechtsverhouding de desbetreffende leverancier van arbeid op grond van de feiten – en niet o.g.v. de eigen wens of keus – als ‘B’ of als ‘C’ is te kwalificeren. Dat is zowel van belang voor de Wet op de omzetbelasting, Wet op de inkomstenbelasting als de vier loonheffingswetten.

                3) Overigens, ook gelet op de HR-uitspraken over payrolling van november 2016 is hier door DBA geen sprake van ‘bemiddelen’ doch van uitlenen/uitzenden van uitzendkrachten en/of gedetacheerden. DPA ontvangt immers de betaling van de werkverschaffer.
                3.1) Een eenduidig gebruik van het begrip bemiddelen draagt bij aan transparantie in deze complexe problematiek.

                4) Hopelijk komen de ministeries van Financiën/SZW/Economische zaken deze zomer met een analyse & voorstel waar we blij van worden.

  2. Zou het misschien kunnen zijn dat zzp-ers meer direct bij opdrachtgevers aan de slag kunnen. Een marge van 15% voor welke meerwaarde? Stelletje boeven zijn het…

  3. Ik denk dat met name de grote opdrachtgevers minder ZZP’ers inhuren. De grote en middelgrote detacheerders bedienen mn die opdrachtgevers.

    De middelgrote en kleine bedrijven maken nog wel gebruik van ZZP’ers, althans dat is onze ervaring in de bouw en overheidsland. Die worden bediend door de kleinere bureau’s.