"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Bye bye recruitmentsites! Hello Artificial Intelligence, WhatsApp en Facebook messenger!

Zal ik een kleine voorspelling doen voor over 5-10 jaar? Bye Bye recruitment website! Hello Artificial Intelligence, WhatsApp en Facebook messenger (of iets wat daar op lijkt). Aldus Remko Bakker, Hoofd Arbeidsmarkt bij Radboudumc in Nijmegen.

10784343_s-300x217WTF? Onlangs was  ik op de Employer Brand Experience 2016 (EBE16). Na de keynote van Sander Duijvenstein overviel mij de vraag: WTF? Ik dacht toch echt dat ik redelijk up to speed was met de digitale wereld en de ontwikkelingen daarin. Nou, mooi niet!

Zal ik een kleine voorspelling doen voor over 5-10 jaar? Bye Bye recruitment website! Hello Artificial Intelligence, WhatsApp en Facebook messenger (of iets wat daar op lijkt).

How’s that for employer branding! 

Solliciteren met WhatsApp, Facebook etc. gebeurt al. Daar gaat dit niet over. Sander schetst een beeld van de organisatie als artificial intelligence aanwezig in je contactenlijst op je telefoon. Say what!? Dat dacht ik ook. Hoe werkt dat dan?

Het Radboudumc (RB), daar werk ik en wij hebben 500-600 vacatures per jaar, staat in jouw contactenlijst net als je vrienden en familie. Je communiceert er ook mee alsof je een berichtje stuurt naar die vrienden en familie. Daar zit dan niet een webcare team. De organisatie / organisatie avatar op basis van artificial intelligence chat met je. Je kunt er letterlijk alles aan kwijt. Van medische vragen t/m gewoon een praatje. Jij: Hoe gaat het met je? RB: prima. Het was een drukke dag met veel voldoening. En jij? Jij: Heb een baal dag! RB: wat rot voor je. Hoe komt dat? Jij: ben mijn baan bij org x een beetje beu. RB: wat gaat er niet goed? Jij…. Enfin, get the picture?

In Japan is een experiment met dit principe gedaan, in een andere setting overigens. Wat blijkt? Mensen chatten gemiddeld een half uur per dag met een, ehhh hoe moet je dit noemen? Cyber wezen / avatar? How is that for employer branding!

To A.I. or not to A.I. is that the question?

Over artificial intelligence is veel te doen. Sommigen zeggen dat het heel hard gaat, sommigen vinden dat nogal overdreven. Ik heb geen idee. Wat wel duidelijk werd tijdens de presentatie is dat de ontwikkeling, noem het de kracht, van artificial intelligence bij Google een factor of 4 sneller gaat dan zij zelf hadden verwacht. Volgens mij is Google van nature optimistisch over de snelheid van dit soort ontwikkelingen, toch?

Science fiction or science fact?

Nu weer even terug met beide voetjes op de aarde. Uit onderzoek van de Intelligence Group blijkt dat ruim 25% van de sollicitanten niet eens een reactie krijgen op hun sollicitatie. Om nog maar te zwijgen over privacy vragen die aan dit toekomst beelden plakken. Durven we dit eigenlijk wel? Gaan we dit echt normaal vinden? Eerlijk gezegd weet ik het niet. Dit soort ontwikkelingen, en de rest van de keynote, had nogal wat mind blowers. Ik raakte er een beetje van in de war. Maar zeg eens eerlijk, had jij de wereld van nu en alles wat we nu normaal vinden, 10 jaar geleden als realistisch gezien?

Ruime ervaring op gebied van arbeidsmarkt, recruitment, executive search en selectie. Huidige functie is Hoofd Arbeidsmarkt bij Radboudumc in Nijmegen. Daarnaast zelfstandig ondernemer. Consultancy en training. Hierbij kun je denken aan STAR training, recruitment(strategie/organisatie/proces), advisering bij selectie senior management kandidaten en contracttering / selectie van executive search bureau's voor organisatie's. Schrijf af en toe een blog en ben voorzitter van de MR van de basisschool van onze zoon. Sterk in het verbinden van strategie en/naar executie. Bekijk alle berichten van Remko Bakker