"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Wat kunnen we over personal branding leren van de grote managementgoeroes?

Wat kan je als zelfstandige professionals leren van Stephen Covey en Tom Peters als het gaat om Personal Branding. Saskia Postma zet het op een rij.

Dr Stephen R. Covey, best-selling author on personal and professional development. Author of "The 7 Habits of Highly Effective People" which has sold over 12 million copies. His new book "The 8th Habit: From Effectiveness to Greatness" is published in November 2004. Photographed at Arlington Convention Center, Arlington, Texas. 13th October 2004. Photo: Eleanor Bentall TO GO WITH STORY BY CATHERINE ELSWORTH
Dr Stephen R. Covey

Stephen Covey en Tom Peters zijn twee bekende managementgoeroes. Een bekende uitspraak van Covey die treffend zijn visie over persoonlijk leiderschap weergeeft, spreekt mij zeer aan:

“Ik ben geen product van de omstandigheden, ik ben een product van mijn beslissingen.”

Wat er gebeurt in je leven is geen toeval, maar het resultaat van keuzes die je zelf maakt. Covey stelt dat mensen verantwoordelijkheid nemen voor al hun eigen keuzes én de resultaten daarvan. Het zijn niet de omstandigheden die je vormen, maar je eigen attitude.

Tom Peters, inmiddels ruim 65-plus, staat al 25 jaar vol passie op het podium om managers te onderwijzen in excellent presteren. Hij rekent hiervoor een zeer stevig bedrag per dag en zijn agenda is altijd volgeboekt.

Waarom zijn deze mannen zo succesvol? Twee woorden; PASSIE EN LEF!  Wat kun jij leren van Tom Peters en Stephen Covey?

Excellent ondernemen is geen rocket science

Tom Peters heeft acht regels gedefinieerd die de basis vormen voor succesvol zakendoen. Hij schreef zijn boek ‘Excellente ondernemingen’ in een tijd waarin Amerika links en rechts werd ingehaald door Japan. Amerikanen deden weliswaar een goede job op het gebied van strategisch plannen, maar prutswerk als het ging om het omgaan met mensen en het luisteren naar klanten. Hij stelt: “Wie zich fatsoenlijk opstelt zal daar om herinnerd worden, en daarmee automatisch boven de concurrentie uitrijzen.”

Om het in een formule te plaatsen: V=K=W. Vriendelijkheid staat gelijk aan Klantloyaliteit staat gelijk aan Winst. ( bron: interview met Jeroen Ansink 30 augustus 2010)

Veerkracht en persoonlijk leiderschap  

Het boek ‘7 habits of highly effective people’ van Covey wordt beschouwd als het meest invloedrijke managementboek van de 20ste eeuw. Er werden in 38 talen meer dan 20 miljoen exemplaren van verkocht. Met het succes van zijn boek als basis, startte hij het Covey Leadership Center dat nu in 123 landen actief is. Covey overleed in 2012 op 79-jarige leeftijd. Hele generaties mensen zijn geïnspireerd door zijn kijk op persoonlijk leiderschap. Zelf heb ik zijn boek ook gelezen en ik pak het met enige regelmaat nog wel eens uit de kast.

Covey leert je, aan de hand van ‘ zeven eigenschappen van effectieve mensen’, hoe je als een proactief onafhankelijk mens in het leven kunt staan. Wie Coveys principes toepast in de praktijk wordt een zelfstandiger, effectiever en gelukkiger mens

Durf anders te zijn

Tom Peters werkte als consultant bij Mc Kinsey. Destijds werd hij door zijn collega’s voor gek verklaard toen hij een uitgebreid onderzoek startte naar de eigenschappen van succesvolle bedrijven. In die tijd vond men dit onderwerp veel te vaag en soft.

Het lachen zal zijn voormalige collega’s wel zijn vergaan toen het boek ‘In search of excellence’ na publicatie  wereldwijd een bestseller werd waarvan al in de eerste jaren vier miljoen exemplaren werden verkocht. Tom Peters brak hiermee in 1982 door als de eerste managementgoeroe en wordt sindsdien door bedrijven, overheden en instellingen uitgenodigd om hen over excellence te adviseren.

Het is nooit te laat om door te breken

Stephen Covey was 58 jaar, toen hij wereldwijd bekend werd met zijn boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’. Voor zijn doorbraak als managementgoeroe sleet hij zijn werkend bestaan als professor in de bedrijfskunde. Stephen had echter al jaren een fascinatie voor leiderschap en las alle boeken over succesvolle Amerikanen die er maar in Amerika te vinden waren om zo tot de gedachtengoed voor zijn boek te komen.

De principes van Covey worden veel toegepast door succesvolle zakenmensen. John Covey, zijn broer,  schreef ooit de zeven eigenschappen van zeer ineffectieve mensen.  Een leuke spiegel…

De zeven eigenschappen van zeer ineffectieve mensen

  1. Wees reactief, twijfel aan jezelf en geef anderen de schuld.
  2. Werk zonder enig duidelijk doel in gedachten.
  3. Doe altijd urgente, onbelangrijke dingen het eerst.
  4. Denk winnen-verliezen. Of verliezen-winnen.
  5. Zorg dat anderen altijd eerst jou begrijpen.
  6. Als je niet kunt winnen, sluit dan een compromis.
  7. Wees bang voor verandering en stel verbeteringen zo lang mogelijk uit.

Maak heldere keuzes en stel prioriteiten

Stephen Covey zegt: “Je moet beslissen wat je hoogste prioriteiten zijn en de moed hebben om – vriendelijk, glimlachend en niet-verontschuldigend – ‘nee’ te zeggen tegen andere dingen. En de manier waarop je dat doet is door een groter ‘ja’ in jezelf te hebben branden. De vijand van het ‘beste’ is vaak het ‘goede’.”

Ook dat kan ik volmondig onderschrijven. Als je geen focus aanhoudt voor jouw bedrijf, blijft je aandacht versnipperd en zal je moeite houden om te groeien. Ik wil je echt aanraden om te gaan voor de leukste klanten en de opdrachten waar je energie van krijgt. Dat werkt zoveel beter.

Een klant van mij zei gisteren nog: “ Voordat ik een echte keuze maakte, had ik altijd het gevoel niet goed genoeg te zijn. Ik was nergens echt goed in want ik deed van alles wat.”

Personal branding gaat over lef

Deze beide mannen waren zo succesvol omdat ze het lef hadden buiten de gebaande paden te treden.  Zij kozen met passie voor een hele specifieke expertrol en lieten daarin hun geheel eigen visie op de wereld los.

En de wereld vond het prachtig! Het gaat bij hen duidelijk niet om een marketingsausje om hun product of advies in te verpakken. Ze zijn zo gepassioneerd dat ze, inmiddels bejaard, nog vol energie dagelijks hun boodschap prediken.

Zo werkt het ook als jij aan de slag wilt met jouw personal branding.

Mensen die ergens voor durven te staan, werken en leven meer vanuit hun passie. Want als je keuzes durft te maken, sta je bewuster in het leven. Dat straal je uit en dat trekt de mensen aan die graag juist met jou willen werken. Dat maakt ondernemen leuk.

Vanuit haar bureau De Personal Branding Coach traint Saskia Postma adviseurs, interim managers en adviesbureaus om zich als een sterk brand te profileren, hun verhaal en toegevoegde waarde onder woorden te brengen en hun eigen markt te creëren. In de periode 2014-2016 voert zij daarnaast samen met een compagnon het succesvolle trainingsbedrijf The Why Generation waarin zij interim managers traint om zich vanuit een sterke personal branding en goede sales vaardigheden te profileren voor de betere opdrachten in de markt. Door haar gecombineerde achtergrond van headhunter en marketeer herkent Saskia als geen ander wat jou als interim-manager of consultant onderscheidend maakt. In de loop der jaren heeft zij honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen zichzelf te positioneren voor opdrachten, hun eigen bedrijf op te bouwen of te rebranden. Bekijk alle berichten van Saskia Postma

4 reacties op dit bericht

  1. Interessante inzichten van twee zeer inspirerende personen.

    De rode draad die beide heren tonen is volgens mij, dat je moet doen wat je wilt doen, daar steeds beter in worden en er dan voor zorgen dat je hier geld mee kunt verdienen. Dit zijn ook de stappen die ik heb gevolgd (na het lezen van Covey’s bekendste boek).

    Hoewel ik nog niet 100% tevreden ben, lig ik perfect op koers om mijn 10-jaren plan te behalen. Dit komt (mijn inziens) doordat ik elk jaar drie doelen stel die me dichter bij mijn ideale levensstijl brengen. Dit zijn de doelen trouwens voor dit jaar: http://lodiplanting.com/doelen-stellen/.

    En volgens mij is dat ook een belangrijke eigenschap als het gaat over personal branding. Wat denk jij?

  2. Hoi Lodi, leuk dat je reageert. Toevallig was ik laatste op jouw site en ik vond het heel inspirerend om te zien hoe jij leeft en werkt als digitale nomade. Je hebt helemaal gelijk met je conclusie dat je moet doen waar je energie van krijgt en daar wil je dan ook eigenlijk graag steeds beter in worden (als ik naar mezelf kijk en ook bij veel van mijn klanten zie ik dat). Daarnaast wil je daar graag geld mee verdienen zodat je een leuk leven kunt leiden en dan helpt het stellen van doelen enorm goed.

    Doelen stellen zijn inderdaad een belangrijke stap bij personal branding. In mijn gratis online training – Wat je over personal branding kunt leren van bekende managementgoeroes besteed ik zelfs twee van de negen lessen aan het stellen en bereiken van doelen). Zelf doe ik het ook ieder jaar.

    http://depersonalbrandingcoach.nl/gratis/

  3. Waarschijnlijk niet zo heel toevallig dat ik op jouw site kwam. Kan het zijn dat jij samen met Jeanet Bathoorn op cruise was? Ik denk dat ik zo op jouw site kwam. Ze schrijft de laatste tijd veel over digitale nomaden…

    Leuk dat je de training gaat bekijken. Hoor graag wat je ervan vindt. Voor jou als gevorderde digitale nomade zal er wel de nodige bekende stof inzitten 🙂