"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Welk archetype ondernemer ben jij? Entrepreneur, skilled talent of manager?

Welk archetype ondernemer ben jij? Entrepreneur, skilled talent of manager?

Zelfstandig professionals zien zichzelf graag als ondernemer. Prima. Goed om zo duidelijk te maken waar je meerwaarde ligt ten opzicht van een professionals in loondienst. Maar wat voor een ondernemer ben je eigenlijk? Volgens Arko van Brakel, ceo van De Baak, zijn er drie archetype ondernemers, zo legt hij in de onderstaande video uit. De Entrepreneur, de Skilled talent en de Manager.

Keuzes en personal branding

Van Arkel ligt die archetypes toe,

  • De Entrepreneur, dat zijn diegene die van uit niets iets kunnen creëren.
  • Skilled talent zijn diegene die iets heel specifieks kunnen, daar (heel) goed zijn en vanuit die vakgerichtheid en passie een (eigen) bedrijf opzetten.
  • Het derde archetype ondernemer is de manager. Mensen die vooral goed zijn in organiseren, mensen op de juiste plek zetten en het talent uit mensen weet te halen. Vooral handig om een onderneming te laten (door)groeien.

‘Het is belangrijk te weten welk archetype je bent’, zegt Van Brakel. ‘Voor een ondernemer is vooral van belang om te zorgen dat je de allerbeste versie van jezelf bent in je bedrijf. En dat ga je niet worden door iets wat je minder goed kunt ietsje beter te leren kunnen. Je gaat vooral een succesvol ondernemer worden door datgene waar je al goed in bent van een negen naar een tien te krijgen.

Nu goed, geen revolutionaire kost. Misschien voor zelfstandige professionals toch goed om je de vraag te stellen. Hoe voor de handliggend het antwoord voor je zelf wellicht is, toch kan het zinnig zijn dat antwoord te gebruiken in de keuzes die je maakt (focus), je persoonlijke ontwikkeling, de manier waarop je je zelfstandig ondernemerschap invulling geeft en het aanscherpen van je personal branding.

Personal branding en acquisitie

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie