"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Goed opdrachtgeverschap vraagt om lef en leiderschap. Van de opdrachtgever en de opdrachtnemer (podcast)

Gusta Timmermans (ING) en Hugo-Jan Ruts (ZiPconomy) bespreken in een radiouitzending van BNRnieuwsradio de uitkomsten van rapport Goed Opdrachtgeverschap.

goed opdrachtgeverschap zzp cafe
Hugo-Jan Ruts, Gusta Timmermans, Diana Matroos, Pierre Spaninks en Anniek Ottens.

Het onderzoek over goed opdrachtgeverschap van Tilburg University en ZiPconomy stond afgelopen zaterdag centraal in het BNR-zzpcafe, een wekelijkse uitzending op BNRnieuwsradio. Gusta Timmermans van ING en Hugo-Jan Ruts (ZiPconomy) gingen dieper in op de resultaten van het onderzoek. Anniek Ottens, zelfstandig communicatieadviseur, vertelde wat zij verwacht en krijgt van goede opdrachtgevers.

De uitzending is hier terug te luisteren.

Onderzoek

In het onderzoek, dat hier gratis te downloaden is, komt naar voren welke elementen er voor zorgen dat zelfstandige professionals zich bovenmatig committeren aan een opdracht of een opdrachtgever. Dat zijn immers twee verschillende zaken.

Aangesproken worden op je vakmanschap, veel autonomie en de mate waarin een opdracht een bijdrage levert aan het portfolio blijken de belangrijkste factoren waardoor een zelfstandige professional zich meer committeert. Zorg voor een goede opdrachtomschrijving, geef regelmatig feedback en geef meer aandacht aan de afsluiting van de opdracht, dat zijn de belangrijkste aandachtspunten voor organisaties om een hoger rendement te halen uit het inzetten van zelfstandige professionals.

Denken in taken in plaats van in functies

Gusta Timmermans, head recruitment bij ING, lichtte toe hoe ING aan kijkt tegen inhuren van zelfstandige professionals. Dit zijn er momenteel zo’n 650, een aantal dat naar verwachting zal gaan groeien.

Bij ING is het inhuren van zelfstandige professionals ondergebracht bij HR en wordt er zo veel mogelijk individueel contact onderhouden tijdens het selectie gesprek. Sinds kort is het recruitment proces van ‘vast en flex’ ook helemaal geïntegreerd. Verder denken ze bij de ING steeds meer in ‘taken’ in plaats van in functies. Dat helpt in het concretere maken van een opdracht, een van de verbeterpunten uit het rapport. In het onderzoek scoort ING hogere cijfers dan branchegenoten, met name over het selectietraject.

Anniek Ottens, zelfstandig communicatie adviseur, vertelde hoe ze ruimte krijgt van haar werkgever om haar eigen onderneming op te starten. Zo mag ze van de kantoorfaciliteiten gebruik maken. Een mooi voorbeeld van een essentieel onderdeel van goed opdrachtgeverschap: namelijk het maken van een individuele afspraak.  Inspelen dus op de individuele behoefte van een zelfstandige. Voor de een is dat opleiding, voor de ander dergelijke faciliteiten, voor de derde zicht op een nieuw project. Ga daar het gesprek met elkaar over aan.

Lef en leiderschap

Goed opdrachtgeverschap vraagt lef en leiderschap, zowel van opdrachtgevers als opdrachtnemers. Hugo-Jan Ruts ging tijdens de uitzending dieper in op de wisselwerking tussen die twee.  Opdrachtgevers hebben baat bij het geven van meer feedback, maar opdrachtnemers kunnen daar natuurlijk ook gewoon om vragen. Een effectieve samenwerking, waar beiden iets aan hebben vraagt een inspanning van twee kanten. Opdracht helder formuleren (als opdrachtgever) en een opdracht helder krijgen (als opdrachtnemer); feedback geven is een wederzijds gesprek. Werken naar een goede afronding en overdracht is iets voor een opdrachtgever en een opdrachtnemer. Dat vraagt initiatief, leiderschap en lef. Om ook lastige zaken bespreekbaar te maken. Dat is goed opdrachtgeverschap, maar ook goed en professioneel opdrachtnemerschap.

Het verschil tussen goed werkgeverschap en goed werknemerschap kwam ook ter sprake. Voor Hugo-Jan Ruts valt er via goed opdrachtgeverschap veel te leren hoe organisaties om zouden moeten gaan met hun medewerkers in vaste dienst  ”Wanneer je als organisatie goed leert om te gaan met werken met zelfstandigen, helder bent in wat je verwacht, mensen aanspreken op hun vakmanschap, mensen autonomie geeft, continu feedback, dan heb je eigenlijk gelijk de punten te pakken die passen bij modern management, ook richting mensen die in loondienst zijn ”.  In het rapport besteedt Hugo-Jan Ruts daar een apart artikel aan.


(de uitzending start vanaf minuut 15:00)

Banner goed opdrachtgeverschap

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie