"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Sex sells. En 10 andere manieren om jezelf krachtig te profileren.

Interview Kiki Verbeek over haar boek ‘Waarom iedereen luistert als je over seks praat’

Kiki Verbeek helpt zelfstandig professionals overtuigend onder woorden te brengen wie zij zijn en wat zij te bieden hebben. In haar boek Waarom iedereen luistert als je over seks praat beschrijft zij alvast tien manieren waarop dat kan. Pierre Spaninks in gesprek met Kiki Verbeek. 

U mag het zeggen: waarom luistert iedereen naar je als over seks praat?
‘Sex sells’ is niet voor niets een bekende uitdrukking. De verkoopcijfers van de Vijftig Tinten trilogie zijn duizelingwekkend. Het is het boek waar iedereen nog steeds over spreekt. Magnum verkoopt ijsjes met seks, BMW verkoopt auto’s met seks, Coca Cola verkoopt frisdrank met seks. Ik weet uit eigen ervaring hoe het werkt. Ik heb ooit een jaar bij Christine le Duc gewerkt. Tot op de dag van vandaag hoef ik dat simpele feit maar te noemen en mensen willen er alles over horen. Als je over seks praat, luistert iedereen.

Mijn aandacht heeft u. Maar als ik zelfstandig IT’er ben en ik kom bij u omdat mijn profieltekst niet werkt, zegt u dan: ‘Hou op over die computers, laten we het over seks hebben?’
Haha, misschien wel. Praten over seks, dat is zeker een manier om luisteraars te krijgen. Maar als je het over een ander onderwerp wilt hebben, dan mag dat ook hoor. Waar het om gaat is dat jij jouw doelgroep zo ver krijgt dat ze de moeite nemen te luisteren naar wat jij wilt vertellen. De vraag is dus: kun jij als zelfstandige over jezelf en over 4193-140je bedrijf praten alsof je over seks praat? Met dezelfde aantrekkingskracht, dezelfde impact, dezelfde sprankeling?

En, kunnen mensen dat? Met een beetje hulp?
Ja, dat kan bijna iedereen. Daar heb ik dit boek over gemaakt. Het boek gaat natuurlijk helemaal niet over seks. Het gaat over jezelf zakelijk profileren. Speciaal voor zelfstandigen zonder personeel. Of je nou over seks praat of over je eigen bedrijf: het zijn dezelfde principes die ervoor zorgen dat iedereen luistert. Trainers, coaches, adviseurs in alle soorten en maten moeten uiteindelijk allemaal het verhaal dat zij te vertellen hebben zo in elkaar zetten, het zo bijsturen, dat iedereen luistert en ook blijft luisteren. In elk geval gedurende de twintig seconden die je in de praktijk maximaal krijgt om je boodschap over te brengen.

U beschrijft in uw boek tien manieren (elf, als we praten over seks meetellen) om jezelf krachtig te profileren. Wat hebben die manieren gemeenschappelijk?
Uiteindelijk komt het er allemaal op neer dat je moet zorgen dat er iets op het spel staat. Niet doen alsof, maar echt. In je leven, in je werk, en in het verhaal dat je daarover vertelt. Dus: zorg dat wat je doet vanuit je hart komt, dat het jouw zelf raakt, en breng dat zo over het voetlicht dat het ook je klanten raakt. Dan zal iedereen naar je luisteren.

De manieren die u daarvoor aanreikt in uw boek, hoe bent u daar eigenlijk aan gekomen? Heeft u daar onderzoek naar gedaan, wat wel werkt en wat niet?
Als je bedoelt: heb ik mijn tips getest, met een onderzoeksgroep en een controlegroep en dat soort dingen? Dan niet. Maar wat ik adviseer gaat wel terug op het vele dat er wetenschappelijk bekend is over effectieve communicatie, zowel mondeling als schriftelijk. Ik ben me daar in gaan verdiepen en ik heb mijn bedrijf Glashelderverhaal opgericht nadat ik een heleboel andere dingen had gedaan – als neerlandica, filosoof en theatermaker. Op een gegeven moment kreeg ik behoefte alles op een rijtje te zetten en de rode draad te pakken die daar doorheen liep. Daar is dit het resultaat van.

Tot slot: wat is uw eigen bedrijfsboodschap, in twintig seconden?
Ik ben Kiki Verbeek. Ik begeleid trainers, coaches en adviseurs die worstelen met het profileren van zichzelf. Ik help ze bij het verwoorden van een glashelder verhaal waarmee ze hun bedrijf, dienst of product krachtig in de markt zetten. Met een glashelder verhaal zet je jezelf neer als expert. Je bent zichtbaar als professional, herkenbaar voor potentiële klanten en je krijgt een vanzelfsprekende aantrekkingskracht. Zo leg je een stevig fundament voor de klanten die bij je passen en de omzet die je verdient.

(Dit interview is eerder verschenen op managementboek.nl

Personal branding en acquisitie

Pierre Spaninks is ZZP-expert. Hij onderzoekt de rol van zelfstandige professionals in economie en samenleving. Daar spreekt, schrijft en adviseert hij over.  www.pierrespaninks.nl  Bekijk alle berichten van Pierre Spaninks