"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Mark’s Plaats. MedlinQ.nl krijgt maar 1M. Facebook is veel handiger!

logo-m-300x127

In deze column bespreekt Mark Bassie met enige regelmaat op persoonlijke titel een website, platform of portal met opdrachten voor zelfstandige professionals (ZP’ers). Hij eindigt steeds met een beoordeling van inhoud, vorm en opzet met 1 tot 5 M’s. Hij oordeelt hierbij als ZP’er en niet als opdrachtgever. 

Als u zelf een site kent die u wilt laten (her)beoordelen, stuur dan een mail naar info@flex-beheer.nl.

Een overzicht van alle eerdere beoordelingen vind je hier

De beoordeling:

  • M = Geen tijd en geld aan besteden
  • MM = Waarschijnlijk zonde van je tijd en geld
  • MMM = Alleen als je betere alternatieven al hebt bezocht
  • MMMM = Kan zeker resultaat opleveren
  • MMMMM = Hier moet je beginnen met zoeken

MedlinQ.nl

Op deze plaats heb ik al 2x eerder een review gedaan van een inhuurplatform dat zich richt op de zorg en beide keren was ik -zacht gezegd- niet erg enthousiast. Dat waren toen de Talentenmanagementbank en Steunpuntindezorg. Daarom vandaag een beoordeling van weer een platform dat zich specifiek lijkt te richten op de zorgsector MedlinQ.

Ik schrijf bewust lijkt, want de berichtgeving op de homepage lijkt op het eerste gezicht tegenstrijdig. Gaat het nu wel of niet over de zorg?

medlinq medlinq2

 

medlinq3

 

 

 

 

Als ik vervolgens bekijk in welke sector ik nu echt opdrachten kan krijgen, dan zijn het allemaal opdrachten in de zorgsector meestal bij ziekenhuizen en ook bijna allemaal met een uitgesproken zorg-profiel. Er is bijvoorbeeld niks te vinden over HR- of Inkoopopdrachten in de zorg. Nuttige informatie over het aantal openstaande opdrachten en afgeronde opdrachten ontbreekt.  Ik vind nergens publicatiedata en sluitingstermijnen, zodat ik niet weet of de zorgopdrachten nog wel vacant zijn.  Ook vind ik weinig concreets over opdrachtgevers behalve bij sommige afgeronde opdrachten. Soms word ik lekker gemaakt met de kreet ‘Exclusieve opdrachten’ maar dat lijkt me in deze tijd niet erg realistisch. Het wordt verder niet onderbouwd. Het is jammer dat dit allemaal ontbreekt, want ik wil eerst weten wat ik zoal te verwachten heb van een inhuurplatform, voordat ik besluit om me in te schrijven.

Wie is wie?

Als ik vervolgens er probeer achter te komen wie er achter de site zit en hoe lang de site al online is, dan kan ik dat helaas niet vinden op de contactpagina. Er is wel een mailadres en een telefoonnummer, maar ik wil de mensen achter een platform ook gewoon kunnen bekijken.

Gek genoeg zie ik wel zie ik namen en telefoonnummers van de recruiters staan bij de afgeronde opdrachten.

Na wat googlen kom ik erachter dat Natalie Nederkoorn met haar bedrijf uit Hillegom de drijvende kracht achter MedlinQ is en dat alle (zorg)opdrachten uit het verleden ook gewoon op een Facebookpagina staan. De eerste opdrachten dateren al van augustus 2013 dus er is tijd genoeg geweest om de informatie op het platform hiermee aan te vullen. Want het is wel vreemd dat relevante informatie over het verleden voor zp’ers niet eenvoudig te vinden is op een speciaal registratieplatform, terwijl die historie wel gewoon op Facebook staat.

Marktplaats?

Vervolgens stuit ik op het volgende. Als ik de informatie op MedlinQ goed lees dan is het eigenlijk een inhuur-marktplaats, waarbij wordt gewerkt met gunningscriteria die gekoppeld worden aan je profiel en ervaring. Er is alleen digitaal contact mogelijk en vragen kan je alleen op het platform stellen want ‘Iedere ZZP’er heeft recht op dezelfde informatie, daarom worden de antwoorden op alle vragen altijd gepubliceerd via Medlinq.nl bij de opdracht zelf. De exacte sluitingsdatum voor het stellen van vragen vind je in de e-mailnotificatie van de opdracht en bij de opdrachtinformatie zelf. Na deze datum is het niet meer mogelijk om vragen te stellen.

‘Bij elke opdracht is vooraf bekend aan welke selectiecriteria de ZZP’er moet voldoen en wat het gevraagde maximale tarief is. Voor elk criterium krijgt de ZZP’er punten. De ZZP’er met het hoogste gewogen gemiddelde op basis van uurtarief, ervaring, kennis en opleiding komt bovenaan de lijst met mogelijke ZZP’ers te staan.

Het systeem rankt de reacties op de opdrachten op de score. De reacties die niet volledig zijn of niet aan de eisen voldoen worden meteen afgewezen. Vanuit deze ranking wordt de top-5 of top-10 doorgestuurd naar de Medlinq.nl consultants. Deze maken vervolgens op basis van de ontvangen reacties en de intakegesprekken een keuze tussen de aangeboden kandidaten, waarna je persoonlijk geïnformeerd wordt over de toe- of afwijzing van de opdracht.’

Dit is echt de taal van de bijna 100 inhuur-marktplaatsen die we kennen van de (semi-)overheid met haar mini-aanbestedingen. Maar voor de opdrachten op Facebook hoef ik alleen maar een mailtje te sturen met mijn cv, daar lees ik niks over verplichte registraties en gunningscriteria.

Inschrijven is gratis, maar bij een goede match wordt er 6,5% ingehouden op mijn factuur door MedlinQ. Heel verhelderend zijn ook onderstaande passages:

 

Hou ZP’ers niet onnodig bezig

Ik heb ook nog even naar het privacyreglement en de algemene voorwaarden gekeken en hier mooie onzin(nen): ‘Kan dit Privacy Statement worden gewijzigd? Indien MedlinQ.nl mocht besluiten haar Privacy Statement te wijzigen, dan worden deze wijzigingen direct opgenomen in dit Privacy Statement’. 

Nog één citaat om mee te eindigen: ‘MedlinQ.nl kan op ieder moment de website stoppen zonder de gebruikers daar vooraf van in kennis te stellen’. 

Dat vind ik eigenlijk wel een goed idee. Houd zp’ers niet bezig met registraties voor een zogenaamde marktplaats als je als bemiddelingsbureau gewoon open Facebook-publicaties gebruikt, geef geen halve informatie en maak duidelijk wat je zp’ers te bieden hebt. Ik kom daarom uit op een beoordeling van MedlinQ als inhuurplatform annex marktplaats van slechts 1M. Maar misschien is die Facebook-pagina wel interessant voor je om in de gaten te houden tenminste als je als zp’er in de zorg wilt werken…

mr. Mark Bassie (Breda 1960) is sinds 1994 werkzaam als Zelfstandige Interim Professional. Was vroeger als interim-manager en trainer werkzaam. Heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd -onder het label Flex-Beheer- in flexibilisering van organisaties en professionalisering van externe inhuur. Onafhankelijk en deskundig in inhuurplatforms, Marktplaatsen, ZZP-community's en Vendor Managementsystemen. Mark combineert hierbij zijn HRM-deskundigheid met bedrijfsvoerings-expertise en verander- en projectmanagement. Auteur van het handboek 'Scoren op inhuurmarktplaatsen!' van FNV Zelfstandigen (2012). Onderzoeker/co-auteur van diverse Nederlands/Belgische onderzoeksrapporten o.a. over Recruitment Process Outsourcing (RPO) (2016), over Vendor Management Systemen (VMS) (2017) en over Managed Service Providers (MSP) (2018). Zie Flex-Beheer.nl voor de downloadpagina's. Bekijk alle berichten van Mark Bassie