"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Stilte voor de storm. Bryan Pena over aanstaande revolutie rond het inhuren van flexibele arbeid.

Flex: van een kostenpost naar strategisch concurrentievoordeel.

Het denken over hoe om te gaan met al dat personeel dat niet bij je op de payroll staat, ontwikkelt zich internationaal hard. De operationele focus verschuift naar een meer strategische aanpak. Flex is niet meer sec een kostenpost waar door hard ingrijpen fors op bespaard kan worden, maar flex wordt meer en meer een strategisch concurrentievoordeel. Deze ontwikkeling betekent veel voor wie binnen organisaties actief bezig is met het organiseren van de inhuur van flex, en dit zal een aardverschuiving betekenen voor alle leveranciers. Althans, dat stelt Bryan Peña, vice-president van het leidende Amerikaanse onderzoeks- en adviesinstituut Staffing Industry Analist.

What’s next in Flex?

In een webinar van een paar weken geleden sprak Peña al over hoe hij de markt ziet veranderen. Hij liet in dat webinar ook uitgebreid Southwest Airlines aan het woord komen, een veel gebruikte casus als het gaat om een succesvolle flexibele organisatie, met een zeer uitgesproken cultuur. En een organisatie die veel personeel inhuurt.

Peña volgt de ontwikkelingen rond het organiseren van flex al jaren, met een focus op de VS. Het managen van de inhuur van wat ze in Amerika de ‘Contingent Workforce’ noemen (=de verzamelnaam voor alles wat flex is, van een tijdelijk contract tot uitzendkrachten en inhuur zelfstandige professionals) heeft in de VS de laatst 10 jaar een forse vlucht genomen.

De groei van het aantal mensen in de vorm van een flexcontract, de fiscale regelgeving, de schaalgrootte van bedrijven plus de wat meer topdown managementcultuur in de VS, zorgt er in de VS voor dat de manier waarop inhuur georganiseerd is, hard is veranderd.

Volgens Peña gaan we nu richting een nieuwe fase. Een ontwikkeling die ook voor alle leveranciers van flexibele arbeid veel zal betekenen.

De afgelopen jaren lag de focus veel op ‘grip op inhuur’. Aanvankelijk door te snijden in het aantal leveranciers en daarna met het inzetten van MSP-programma’s. In de VS loopt nu al het grootste deel van alle inhuur via een MSP. Met het creëren van overzicht op de totale flexibele schil zijn organisaties in staat strategischer om te gaan met deze groep binnen organisaties. In eerste instantie nog in termen van beheer en optimalisatie. Voor Peña komt nu de fase waarin organisaties onderkennen of kunnen onderkennen dat de juiste kwalitatieve en flexibele ‘contingent workforce’ ook een strategische concurrentievoordeel is. Een ontwikkeling die gelijk oploopt met de hele professionalisering van het vak van de contingent workforce professionals: de mensen die het inhuren van flexibiliteit organiseren. En het inzicht dat niet HR of inkoop de ‘baas’ zijn van inhuur flex, maar managers.

Peña voegt deze nieuwe fase toe dit veel gebruikte schema:

slide pena

Onderdeel van de latere fases aan de linkerkant van het schema is ook om leveranciers veel meer te zien als strategisch samenwerkingspartners.

Flex als strategisch concurrentievoordeel

Southwest Airlines is in dat kader een mooi voorbeeld. Southwest is al jaren een veel gebruikte casus van een succesvolle organisatie die een traditionele branche aardig op zijn kop zet. Door veel flexibel te zijn én door een zeer uitgesproken eigen cultuur. Dat cultuuraspect speelt een alles overheersende rol bij elk besluit dat Southwest neemt over recruitment. En dan is het voor Southwest niet meer dan logisch om dat uitgangspunt ook door te trekken richting inhuur en inzet van iedereen met een flex-contract. Flex wordt niet sec als een kostenpost gezien waar je grip op moet hebben, maar als een strategisch concurrentievoordeel. Southwest heeft speciaal programma voor de 7.000 mensen in de flexschil. Dat programma – waarin zowel leveranciers management, selectie, onboarding maar ook opleiding en ontwikkeling zit- wordt gerund door een eigen team, met een HR achtergrond.

Samenwerken

Peña spreekt volgende week op een seminar van Netive uitgebreid over deze ontwikkelingen en wat ze betekenen voor de inhuur-professionals binnen organisaties en voor leveranciers.

Vast niet geheel toevallig is Margaret Hefferman ook een van de sprekers op dat seminar. Hefferman is een eigenzinnige ondernemer en auteur van een reeks boeken over leiderschap en innovatie. Haar laatste boek “A Bigger Prize: Why Competition isn’t Everything and How We Do Better” gaat over de kracht van samenwerken en het geheim van teams. Gezien het groeiend aantal hybride teams binnen organisaties, met een mix van mensen in vast dienst en met flex-contracten, geen onbelangrijk thema. En in het kader van de noodzakelijke samenwerking tussen organisaties en haar leveranciers (zie Peña) al helemaal relevant.

UPDATE 

Een storify verslag van het seminar, met verwijzing naar artikelen en presentaties van de keynotesprekers van het Netive seminar waar Bryan Pena onlangs sprak is via deze link te vinden: https://www.zipconomy.nl/2014/06/aardverschuivingen-in-de-flexwereld-storify-verslag-van-seminar/

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts

Eén reactie op dit bericht