"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

LinkedIn rolt haar freelance marktplaats ProFinder verder uit.

ProFinder, de nieuwe tool van LinkedIn om opdrachten en freelancers aan elkaar te koppelen, is vanaf nu te gebruiken in de gehele VS. Wanneer de tool ook in Europa beschikbaar wordt, is nog niet bekend.

ProFinder, de nieuwe tool van LinkedIn om opdrachten en freelancers aan elkaar te koppelen, is vanaf nu te gebruiken in de gehele Verenigde Staten. Dat heeft , verantwoordelijk productmanager, in een blog op Linkedin bekend gemaakt. ProFinder (zie dit eerdere bericht op ZiPconomy voor een introductie over de tool) werd in oktober vorig jaar gelanceerd.

Business model nog niet bekend

In de pilotfase was ProFinder alleen te gebruiken voor opdrachtgevers rondom San Francisco. In die fase maakten wel 50.000 freelancers een profiel aan in ProFinder. Dat bestand komt nu dus beschikbaar voor opdrachtgevers in de gehele VS. Wanneer de tool ook in andere landen, bijvoorbeeld Nederland, beschikbaar wordt, is niet bekend, Maar dat lijkt me een kwestie van tijd.

De gefaseerde uitrol zal te maken hebben met het feit dat ProFinder, naast gebruik maken van de LinkedIn data en technologie, gebruik maakt van het werk van searchers die handmatig shortlists van kandidaten maken.

ProFinder is voorlopig nog gratis. LinkedIn denkt nog na over het juiste businessmodel. Freelancers kunnen tien keer een offerte uitbrengen, daarna moeten ze een LinkedIn’s Business Plus abonnement nemen, dan $60 per maand kost. LinkedIn overweegt ook de factuurstroom tussen opdrachtgevers en freelancers te gaan afhandelen om zo ook een marge per gewerkt uur of opdracht te kunnen innen.

50% meer freelancers in vijf jaar tijd

De reden waarom LinkedIn inzet op de markt van zelfstandigen en freelancers ligt voor de hand. In de afgelopen vijf jaar is het aantal zelfstandigen binnen het bestand van LinkedIn, nu rond de 450 miljoen profielen, met 50% gestegen. Goel schrijft “in its pilot stage, the platform already features more than 50,000 freelancers across more than 140 service areas–each of whom have been hand-picked based on their expertise and high-quality recommendations. So why is this important to LinkedIn, and what do we see for ProFinder’s future? Well, with our network of more than 450 million members, we feel we can play an important role in driving and supporting the gig economy.”

Opvallend genoeg positioneert Goel ProFinder nadrukkelijk op de ‘klussen-markt’ (de gig-economy) in plaats van de markt voor interim opdrachten. “Whether you’re looking for someone to design your custom wedding invitations, file your personal taxes, or write copy for your small business website, LinkedIn ProFinder makes it easier for you to hire the right freelancer for the job.” UpWork, marktleider in de online bemiddeling voor freelancers en grootste concurrent voor ProFinder, heeft juist haar verdienmodel omgegooid om zich meer te concentreren op grotere opdrachten. UpWork kreeg met die kleine opdrachten haar businessmodel toch niet goed rond. Maar goed, mogelijk durft LinkedIn de strijd met de traditionele bemiddelaars van interimmers – ook goede klanten van LinkedIn- (nog?) niet aan.

LinkedIn beschikt natuurlijk over veel data over freelancers. Data die laat zien dat de groei en afname van het aantal freelancers sterk per regio verschilt. New York blijft freelance hoofdstad nummer 1, maar de groei van het aantal freelancers (althans, freelancers met een LinkedIn profiel) zit de ‘nieuwe economie’ regio’s. verdeling freelancers VS

 

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts

3 reacties op dit bericht

  1. Of ze zich nu op de Gig-economy richten of niet, of ze Twago, Upwork, Freelance.nl of ProfFnder heten, probeer als zzp’er er geen gebruik van te maken als het niet echt nodig is. Want overal waar enkele opdrachtgevers staan tegenover duizenden potentiële leveranciers, dan weet je wat er gebeurt………

  2. Het belang van freelance jobsites is dat je als freelancer tenminste weet dat een bepaald bedrijf iemand zoekt. Zonder dergelijke platformen weet je het wellicht niet.

    Het feit dat een bedrijf een job op een freelance website plaatst, betekent dat zij zelf geen freelancers of bedrijven binnen hun eigen netwerk kennen. Anders hadden ze ongetwijfeld binnen hun eigen netwerk iemand aangesproken.

    Het komt er dus op neer om jezelf als freelancer goed te kunnen profileren en er uit te springen.

    Het beste netwerk is het eigen netwerk van de freelancer. Aan de andere kant ken ik enorm veel freelancers die via een online freelance website toch in contact zijn gekomen met interessante opdrachtgevers en die dankzij deze sites jobs gekregen hebben zonder dat zij de goedkoopste waren.

    Als we allemaal de goedkoopste zouden zoeken, dan rijden we allemaal rond met Dacia en kopen we allemaal bij Aldi.