"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Randstad Direct: het nieuwe online avontuur uit Diemen

Randstad heeft iets nieuws gelanceerd: Randstad Direct. Een grotendeels online service voor het MBK. Met als pakkende payoff: Het selectieproces moet fundamenteel anders. We spraken met initiatiefnemer en directeur Jeroen Müller.

Het is een beetje onder de radar gebleven maar begin dit jaar heeft Randstad iets nieuws gelanceerd: Randstad Direct. Een grotendeels online service voor het MBK. Met als pakkende payoff: Het selectieproces moet fundamenteel anders. Over het hóé en waaróm het anders moet spraken we initiatiefnemer en directeur Jeroen Müller.

Online tool

Randstad Direct richt zich primair op het MKB. Het wil opdrachtgevers digitaal ondersteunen. En dan niet met de zoveelste jobboard of kale vorm van online matching. “We hebben potentiele klanten gevraagd waar ze nu precies ondersteuning bij nodig hebben. Vaak hebben ze maar een paar vacatures per jaar. Het opstellen van een goed functieprofiel is voor hun best lastig maar cruciaal bij het vinden van de juiste kandidaten”, zo zegt Müller. “Via onze online tool maken wij voor de klant een uniek functieprofiel met taken, persoonskenmerken en de organisatiecultuur.”

Stap twee is het vinden van de juiste kandidaten. Randstad maakt daarbij gebruik van testdata van kandidaten die al in de database van Randstad staan. “Iedereen die wij voordragen is online getest. We spreken kandidaten niet fysiek, maar houden – waar nodig – wel Skype gesprekken. Zo zijn we in staat om snel én meerdere kandidaten voor te stellen. De klant ontvangt bovendien een matchrapport  waarmee hij zelf ook de juiste vragen kan stellen in een interview”.

Start-up mentaliteit

Randstad Direct is zeker niet het eerste online avontuur van Randstad. Toch heeft de uitzendgigant met projecten als New Monday (inmiddels een tijd geleden) en recentelijk het alweer ten graven gedragen YachtPlaza niet bepaald een sterk online-record opgebouwd. Muller hanteert een andere methode dan zijn voorgangers. “We werken volgens de lean-startup methode. Echt als pionier, waarbij we ons onttrekken aan de bureaucreatie die een grote organisatie nu soms eenmaal in zich heeft. Maar we maken natuurlijk wel gebruik van de kracht van bijvoorbeeld de kandidatendatabase van Randstad.

Randstad Direct richt zich vooralsnog op een segment dat bijvoorbeeld door Randstad Professionals of Yacht niet wordt bediend: het MKB met functies op gemiddeld MBO niveau. En bovendien vaste functies, geen interim. Müller: “We gaan eerst leren van het bedienen van dit marktsegment. Zodra we dat goed in de vingers hebben, ligt het voor de hand dat we ook andere segmenten gaan bedienen. En ik sluit zeker niet uit dat we ook iets gaan doen met opdrachten voor zelfstandigen”.

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts