"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Tien tips voor een hogere ‘funfactor’ in jouw ondernemerschap

De tien elementen in het ondernemerschap dat het ondernemen leuk maakt. Saskia Postma zet ze uiteen.

Gisteren had ik een gezellige lunch met een ex-collega die net als ik voor zichzelf was begonnen. We spraken over het ondernemerschap en waren het er over eens dat we er bijzonder van genoten om op onze eigen wijze vorm te geven aan onze ideeën. Maar ondernemerschap kent vele gezichten en het kan ook erg confronterend zijn. Zeker omdat je zelf het gezicht bent van jouw eigen onderneming, vergt ondernemen het nodige lef. Arko van Brakel die het lezenswaardige boek ‘Ondernemen met lef’ schreef, interviewde diverse ondernemers over wat hen triggert en wat hen inspireert.

Ondernemerschap als manier van leven

Een van de ondernemers ziet het ondernemerschap als een manier van leven. ‘ Een reis langs obstakels en vergezichten, een tocht met tegenslagen en overwinningen. Het gaat van good naar great. En je bent nooit klaar want het kan altijd beter. De mogelijkheden van ondernemerschap zijn oneindig. Het stopt nooit. Zolang je maar kritisch bent naar jezelf, kun je altijd doorgroeien.’

De conclusie is; Ondernemerschap is de ultieme manier om jezelf te leren kennen.

Soms is het pittig en hoe houd je het dan nog een beetje leuk? Hoe staat het met de funfactor in jouw eigen ondernemerschap? Overigens kun je in loondienst ook heel ondernemend zijn en dan gelden voor een groot deel de onderstaande tips ook voor jou.

Tien elementen van het ondernemersleven

In de afgelopen weken, heb ik wat tijd genomen om het ondernemersleven voor mezelf weer eens te evalueren. Een belangrijk criterium is daarbij voor mijzelf wat ik voor het gemak maar even de funfactor noem. Die zie ik graag optimaal aanwezig in de dingen die ik doe en de mensen met wie ik werk. Ik heb voor mezelf een aantal tien elementen op een rijtje gezet waar ik op stuur om een goede koers te houden. Ik deel ze graag met jou.

1) ‘It starts with Why’

Ga voor wat je echt raakt. Als je daar fundamenteel voor kiest, ga je dat vanzelf verzilveren. Doe dus de dingen die je leuk vindt en wat bij jou past. Dat houd je het langer vol. En dan straal je ook enthousiasme uit naar je omgeving waardoor mensen graag met jouw willen werken.

2) Werk samen met de leukste klanten waar je energie van krijgt

Je wilt niet met iedereen werken. Echt niet. Er zijn klanten en opdrachten waar je er wel tien van zou willen hebben. En er zijn klanten waar je eigenlijk liever niet mee zou willen werken, als je heel eerlijk bent naar jezelf. Soms ga je er toch mee in zee ‘omdat de schoorsteen moet roken’. Maar echt blij word je er niet van. Voor dergelijke klanten zul je niet snel een stapje harder lopen of iets extra’s doen. Kies daarom liever voor klanten waar je energie van krijgt. Die zullen ook sneller weer terugkomen en daar kun je iets bestendigs mee opbouwen. Bovendien zullen zij jou sneller aanbevelen bij anderen.

3) Doe de goede dingen

Maak de juiste keuzes voor je bedrijf. Breng focus aan in de dingen die je doet. Zet slimme marketing in om je bedrijf te laten groeien, dat scheelt je heel veel trekken en duwen om aan klanten te komen.

4) Doe de dingen goed

Ga voor kwaliteit en doe hier geen concessies in. Als je trots kunt zijn op je bedrijf, op de diensten die je aanbiedt en de wijze waarop je werkt, dan gaat je bedrijf groeien. Dan maak fans van je klanten zodat ze als ambassadeurs voor jou actief zijn.

Banner Personal Branding
– advertentie –

5) Vraag goede prijzen

Als je kwaliteit levert, mag je ook goede prijzen vragen. Als je goed betaalt krijgt voor jouw diensten, dan geeft dat jou ook een beter gevoel over jezelf. Je expertise en je ervaring wordt gehonoreerd en je voelt je serieus genomen. Als je jezelf als prijsvechter in de markt zet, moet je ervoor zorgen dat je processen optimaal slim ingericht zijn, want je hebt geen ruimte om eens iets extra’s te doen. Als je echter goede prijzen vraagt, heb je de mogelijkheid om ook in te zetten op goede service.

6) Doe ook regelmatig leuke dingen die niets met je werk te maken hebben

Afgelopen maandag hebben mijn zusje en ik samen een heerlijke relaxte middag en avond doorgebracht in de sauna. Omdat we allebei ons eigen bedrijf hebben, kunnen we onze eigen agenda bepalen. En kunnen we af en toe ook tijd inplannen voor een verwendagje. En dan is het heerlijk om dat juist op een doordeweekse dag te kunnen plannen. Zoals Arko van Brakel in zijn boek zegt: Work hard, play hard, rest hard.

7) Houd het overzichtelijk voor jezelf en voor je klanten

Sommige mensen barsten van de ideeën en proberen die allemaal tegelijk in hun diensten te stoppen.
Er ontstaan dan de meest ingewikkelde modellen en verhalen. Jouw klant is dan al snel de draad kwijt. Houd het daarom eenvoudig door een kapstok te bedenken voor jouw diensten waar je diverse zaken gemakkelijk onder kunt hangen. Als voorbeeld mijn eigen model over ondernemen vanuit een sterk merk. Dat omvat de drie M’s van succesvol ondernemen; Merk, Marketing en Mindset.

8) Werk samen met leuke mensen die jou aanvullen

Ondernemen kan eenzaam zijn. Jarenlang heeft het idee ‘in je eentje vanuit een zolderkamer je bedrijf runnen’ mij tegengehouden om echt als ondernemer te starten. Uiteindelijk wilde ik toch zo graag mijn eigen visie en ideeën in de markt zetten dat ik niet anders kon dan gaan ondernemen. Waar ik overigens nog geen dag spijt van heb gehad. Maar ik ben nu wel in de afgelopen periode bewust op zoek gegaan naar een aantal mensen die ik inspirerend vind om mee samen te werken en waar ik op bepaalde terreinen ook nog wat van kan leren (en zij ook van mij uiteraard, want ideaal gezien is het een wisselwerking). Dit jaar ga ik starten met twee interessante samenwerkingen die volledig in lijn zijn met mijn eigen expertise op het vlak van personal branding. Het wordt ongetwijfeld een boeiend jaar. Kijk ook eens naar mensen in je omgeving die een aanvulling kunnen zijn voor je bedrijf en waar je graag mee zou willen samenwerken.

9) Zet optimaal in op waar je goed in bent

Zorg dat je de dingen waar je niet goed in bent en die je niet leuk vindt, zo veel mogelijk uitbesteedt.
ICT-achtige zaken, belastingen en de administratie zijn geen favoriete werkzaamheden als ik naar mezelf kijk. Ik heb dan ook een accountant die mijn belastingen doet en omdat hij goed is in zijn vak, verdient hij zichzelf ieder jaar terug. Ook het ontwikkelen en onderhouden van mijn website laat ik graag over aan een professional. Zo houd ik tijd over om te doen waar ik goed in ben en hierin mijn bedrijf te laten groeien.

10) Vier je successen, ook de kleinere

Soms ben je zo hard bezig, en buffel je maar door, dat je vergeet af en toe ook eens stil te staan bij de dingen die je (hebt) bereikt. Daarnaast is het de mens eigen om vooral te kijken naar de dingen die nog niet helemaal gaan zoals je dat zou willen. Daar zet je dan al je aandacht op en intussen ren je maar door. Sta af en toe eens stil en richt je aandacht bewust op de zaken waar je tevreden over bent. Een leuke nieuwe klant, een goed verlopen training, een complimentje dat je zomaar ontving, of een blog die goed ontvangen wordt door je lezers. Of gewoon omdat je iets gedaan hebt waarmee je uit je comfortzone bent gestapt waardoor je weer bent gegroeid als ondernemer.

Maak van het ondernemen een manier van leven die jouw leven verrijkt en zet de funfactor hoog op de agenda!

Vanuit haar bureau De Personal Branding Coach traint Saskia Postma adviseurs, interim managers en adviesbureaus om zich als een sterk brand te profileren, hun verhaal en toegevoegde waarde onder woorden te brengen en hun eigen markt te creëren. In de periode 2014-2016 voert zij daarnaast samen met een compagnon het succesvolle trainingsbedrijf The Why Generation waarin zij interim managers traint om zich vanuit een sterke personal branding en goede sales vaardigheden te profileren voor de betere opdrachten in de markt. Door haar gecombineerde achtergrond van headhunter en marketeer herkent Saskia als geen ander wat jou als interim-manager of consultant onderscheidend maakt. In de loop der jaren heeft zij honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen zichzelf te positioneren voor opdrachten, hun eigen bedrijf op te bouwen of te rebranden. Bekijk alle berichten van Saskia Postma