"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

De ‘Fuzzy Firm’. Handvatten voor de toekomstgerichte organisatie (recensie).

tHE-fUZZY-FIRM-140x127De manier waarop we werken en werk organiseren is fundamenteel aan het veranderen. Dat behoeft op hier op ZiPconomy geen betoog.  Maar hoe? Menno Lanting schreef er De Slimme Organisatie over, Bas van de Haterd (R)evolutie van Werk. Beide boeken zijn hier op ZiPconomy besproken. Arjan van den Born publiceerde The Fuzzy Firm’. Richard van der Lee las het boek en geeft zijn mening.

‘The Fuzzy Firm’ is een interessant boek. De auteur Arjan van den Born schetst op heldere wijze de mogelijke bouwstenen voor toekomstige organisatievormen en dan specifiek voor kennisorganisaties. Dit gebaseerd op zaken als de ontwikkelingen in de markt en samenleving, de invloed van technologie, de rol van het menselijk kapitaal en leiderschap en bijvoorbeeld het fenomeen van de klusseneconomie. Leesadvies: Interessant boek voor een ieder die de durf heeft vooruit te denken en niet wil blijven hangen in de ingeslepen denk- en gedragspatronen, wanneer het gaat over de ontwikkeling van de mens, leiderschap en organisatievormen!

Handvatten om vorm te geven aan toekomstgerichte organisaties.

De opbouw van het boek is prima, waarbij op logische wijze wordt toegewerkt naar de apotheose, namelijk De Fuzzy Firm. Na de beschrijving hiervan gaat de auteur in op specifieke zaken zoals leiderschap, HR en het beheren van netwerken. Wie echter verwacht een kant en klaar recept te ontvangen voor een nieuwe organisatieopzet komt van de koude kermis thuis. Feitelijk is het boek een verzameling handvatten om vorm te geven aan toekomstgerichte organisatieverandering.

Bij het lezen van het boek en het schrijven deze recensie was voor mij de vraag in hoeverre het boek voor iedereen leesbaar is. De auteur combineert in het boek praktische inzichten met wetenschappelijk onderzoek en heeft geprobeerd dit op een prettige leesbare manier te beschrijven. Toch zal het boek voor lezers, die een voorkeur hebben voor een meer verhalend boek, wat lastiger leesbaar zijn gezien de veelvuldige koppelingen met diverse wetenschappelijke modellen en theorieën.

Het boek is overigens niet alleen een interessant boek voor ondernemers, zoals geschetst in het voorwoord. Nee, ik zou eerder zeggen dat het boek interessant is voor een ieder die ondernemerschap in de genen heeft zitten. En dat het op dit gebied gaat om vele werknemers die nu nog ronddolen in vaak zielloze organisaties wordt in de bestuurskamers van traditionele organisaties nog te vaak onderschat. Bij het schijnen van de eerstvolgende economische zonnestralen gaan deze potentiële ondernemers, die vaak beschikken over specifieke talenten en vaardigheden, organisaties massaal verlaten en een bijdrage leveren aan de totale vloeibarisering van de samenleving en dus ook het bedrijfsleven. In relatie hiermee zal vakmanschap weer in aanzien gaan winnen, wat ook door de auteur wordt beschreven, waarbij ze het vergelijk trekken met de gilden in de middeleeuwen. Overigens is de gedachte over vakmanschap zeker niet nieuw en bijvoorbeeld Bakas en Gratton benadrukken in hun meest recente boeken het belang hiervan, in relatie tot persoonlijke en organisatieontwikkeling.

Neemt rol van HR toe, of juist af?

Zoals al aangegeven ben ik het grotendeels eens met de auteur wanneer het gaat over de toekomstige inrichting van organisaties of beter gezegd de verbindingen tussen netwerken die het doel hebben kortstondig of langdurig waarde te creëren ten behoeve van klant, werknemer en de participerende netwerken. Ik ben het echter niet eens met de auteur wanneer het gaat over de grotere rol van HR bij bijvoorbeeld werving en selectie. Van den Born geeft terecht aan dat het zwaartepunt op dit gebied ligt bij de business, alleen zal de rol van HR binnen organisaties, die nu te zien is als all-round, in mijn ogen sneltreinvaart afnemen in plaats van toenemen. Dit past ook bij de verregaande specialisatie, wat ertoe leider dat de benodigde expertise te halen is uit de flexibele schil vol met talent die rond de organisatie zwermt. Overigens sluit deze beweging ook goed aan op de ‘klusseneconomie’.

Van den Born sluit zijn boek wat mij betreft niet standaard – en daarmee prettig andersdenkend – af. Hij geeft aan dat veel organisaties zijn adviezen niet zullen opvolgen, en somt een reeks heel herkenbare excuses op.

Leesadvies: interessant voor ondernemende en toekomstgerichte personen die niet meer uitgaan van het traditionele denken en op dit gebied mee willen gaan in de dynamische wereld. En voor degenen die nog wel denken in functiehuizen, command & control, organisatieharken en technologie als last en geen lust? Misschien doen zij er goed aan de laatste bladzijden van ‘The Fuzzy Firm’ eens te lezen en na te gaan hoe herkenbaar de beschreven excuses zijn… Wellicht dat dit voldoende triggert om een kijkje te nemen in de glazen bol van de organisatietoekomst en alsnog het boek te gaan lezen.

Richard van der Lee is founder van coöperatie en inspiratieplatform InVerbinding en oprichter van Visie op Talent Organisatieadvies en uitgeverij en auteursplatform De Alfabetboeken. Als CommunityBuilder en ContentMaker inspireert hij mensen en organisaties om dromen te realiseren met als uitgangspunt ‘Verandering begint met delen’.  Voor ZiPconomy schrijft hij artikelen over organisatievernieuwing en vloeibaar organiseren. Lees op Linkedin meer over Richard. Bekijk alle berichten van Richard Van der Lee