"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Droom je er wel eens van het roer om te gooien?

16041004_sHeb jij soms het gevoel dat je niet alles uit jezelf haalt? Dat je niet helemaal ten volle benut wat het leven je zou kunnen bieden? Welke onverwachte kanten zou je bij jezelf ontdekken als je in een ander leven zou kunnen en durven stappen?

Niet voor niets zijn programma’s als ‘Het roer om’ mateloos populair.  Onder het genot van een glaasje wijn kijken we naar die dappere dodo’s die een nieuw leven als wijnboer starten of een bed & breakfast openen in een mooi zonnig land.

Met enigszins gemengde gevoelens gaan we naar bed. Een beetje jaloers op hen die dromen durven waar te maken. Maar toch ook wel blij met ons vertrouwde leventje.

Of zou je ook wel eens in een nieuw avontuur willen stappen? Nieuwe kanten van jezelf willen ontwikkelen? Nieuwe kansen willen oppakken als ondernemer. Als je maar durfde, als je maar zeker wist dat het goed zou gaan …

Grote dromen?

Hoe komt het toch dat we vaak niet doen wat we ten diepste willen? Omdat in ons hoofd een stemmetje hard Ja-maar roept en allerlei argumenten aandraagt. Argumenten waarom wat we willen waarschijnlijk toch niet zal lukken.

Sommige mensen hebben inderdaad een beetje belachelijke ideeën, lijkt het. Zo was er ooit in Frankrijk een klein mannetje dat zich in het hoofd had gehaald dat hij keizer van Frankrijk wilde worden. Natuurlijk nam niemand hem in eerste instantie erg serieus…

Er zijn wel meer mensen met van die grote ideeën, zoals Richard Branson, John de Mol of Joop van den Ende. Joop van den Ende was opgeleid was tot timmerman maar werd een alom bekende mediatycoon.

Maar ook gewone mensen doen soms dappere dingen. Mensen die op hoge leeftijd trouwen of nog een studie starten, een camping in Frankrijk beginnen, of een zorgboerderij. Dat zijn nogal grote plannen. Dan gooi je echt het roer om. Het gaat er echter niet om hoe groot jouw doel is. Het gaat er om of je ja durft te zeggen tegen jouw doel.

Durf jij duidelijke keuzes te maken?

Misschien heb jij al werk gemaakt van je plannen en ben je  voor jezelf begonnen. Dat was even het roer om! En nu ben je een tijdje bezig en loop je eigenlijk een beetje vast.

En je hebt wel wat ideeën, maar ja dat stemmetje houdt je tegen… Dat stemmetje dat hard Ja-maar roept. Je zou wel meer klanten willen en leukere opdrachten. Je neemt vaak opdrachten aan waar je niet echt enthousiast over bent, maar ja de schoorsteen moet toch roken.
Je zou wel gewoon lekker duidelijk willen zijn in wat je wilt doen. Want je weet eigenlijk heel goed wat je echt wilt. ‘ Maar dan kiezen klanten misschien niet meer voor jou’ roept dat stemmetje.

Eigenzinnig jezelf zijn

Eigenzinnig  zijn, vinden veel mensen eng. Je eigen zin doen en jezelf te duidelijk uitspreken lijkt je in de huidige economie wellicht niet zo’n veilige keuze. Als je jezelf neerzet als ‘alleskunner’ dan is er altijd wel een klus waar je op zou kunnen passen Dat is echter nog maar de vraag!

Een generalist heeft geen ander onderscheidend vermogen dan dat hij breed inzetbaar is. Dat is natuurlijk heel fijn maar het verkoopt wel wat lastig als je een duidelijk eigen merk neer wilt zetten. Pas als je keuzes durft te maken, kun je helder gaan communiceren waar jij voor staat.  Pas dan kun jij jezelf neerzetten als expert  en dan wordt jij herkenbaar voor jouw klanten. Dan kun je gericht over jouw onderwerp artikelen, nieuwsbrieven, updates over actuele zaken in jouw vakgebied en andere zaken gaan verspreiden. Door consequent over de onderwerpen te praten die passen op jouw expertise, geef jij jezelf ‘smoel’. Klanten gaan jouw expertise, jouw denkstijl en jouw passie voor je vak waarderen.

Als je het moeilijk vind om hierin goed onderbouwde keuzes te maken, kun je mijn hier mijn gratis ebook downloaden. Hierin staat beschreven hoe je jezelf in 3 stappen neerzet als een sterk merk. En ook lees je hoe je bij deze drie stappen de juiste keuzes kunt maken.

Vanuit haar bureau De Personal Branding Coach traint Saskia Postma adviseurs, interim managers en adviesbureaus om zich als een sterk brand te profileren, hun verhaal en toegevoegde waarde onder woorden te brengen en hun eigen markt te creëren. In de periode 2014-2016 voert zij daarnaast samen met een compagnon het succesvolle trainingsbedrijf The Why Generation waarin zij interim managers traint om zich vanuit een sterke personal branding en goede sales vaardigheden te profileren voor de betere opdrachten in de markt. Door haar gecombineerde achtergrond van headhunter en marketeer herkent Saskia als geen ander wat jou als interim-manager of consultant onderscheidend maakt. In de loop der jaren heeft zij honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen zichzelf te positioneren voor opdrachten, hun eigen bedrijf op te bouwen of te rebranden. Bekijk alle berichten van Saskia Postma

2 reacties op dit bericht

  1. Goed artikel! Ik denk dat het voor veel mensen opgaat. Want veel mensen zijn inderdaad bang om “Eigenzinnig te zijn”. Dat betekent namelijk dat ze van het vaste pad af moet lopen en het onbekende tegemoet gaan en niet weten wat ze tegemoet komen. Het pad dat ze nu lopen is bekend en vooral ‘veilig’ (qua inkomen).

    • Dag Adriana. Klopt helemaal. Mensen zijn bang om te veranderen. Wat je hebt is duidelijk en veilig. Maar ik merk dat steeds meer mensen toch op den duur wel aan de slag moeten omdat ze zonder onderscheidend vermogen onvoldoende klanten aantrekken.
      En het grappig is dat als mensen durven op te vallen, ze echt gaan ‘magnetizen’ in de markt.
      Dat is pas leuk! Het is super ook om mensen daar bij te mogen helpen.