"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Mark’s Plaats. Vandaag review van Hoofdkraan.nl: MMMM

In deze reeks columns bespreekt Mark Bassie op persoonlijke titel regelmatig op maandag een website, platform of portal met opdrachten voor zelfstandige professionals (ZP’ers).
Hij eindigt steeds met een beoordeling van inhoud, vorm en opzet met 1 tot 5 M’s. Hij oordeelt hierbij als ZP’er en niet als opdrachtgever. Als u zelf een site kent die u wilt laten beoordelen, stuur dan een mail naar info@flex-beheer.nl.

De beoordeling:
M = Geen tijd en geld aan besteden
MM = Waarschijnlijk zonde van je tijd en geld
MMM = Alleen als je betere alternatieven al hebt bezocht
MMMM = Kan zeker resultaat opleveren
MMMMM = Hier moet je beginnen met zoeken

Hoofdkraan: Groots opgezet; verplichte facturering via hun systeem

Vandaag een review van een site die zeker een hoge waardering zou krijgen als het gaat om originele naam: Hoofdkraan Tot medio dit jaar heette deze site gewoon Freelancematch. De ondertitel luidt ‘Een knappe kop voor elke job’. Op zich ook knap gevonden, want hieruit blijkt meteen waar deze site zich primair op richt: op de opdrachtgever. Op deze site kunnen opdrachtgevers hun opdrachten gratis plaatsen. ZP’ers kunnen erop reageren en zij betalen de rekening bij een geslaagde match.

Op zich niets mis mee en het moet worden gezegd: de site ziet er keurig verzorgd uit met veel informatie. Veel uitleg hoe het werkt voor zowel de opdrachtgever als de ZP’er.

Bij bestudering van de spelregels moet ik denken aan de buitenlandse site Odesk.com, die ik in deze rubriek al eens eerder heb besproken. Die heeft een vergelijkbaar concept, maar iets dergelijks heb ik in Nederland nog niet gezien. Het bijzondere is dat de opdrachtgever de opdracht plaatst en een borg betaalt aan Hoofdkraan. Dit moet garanderen dat de ZP’er zijn geld krijgt als het werk is gedaan. Dit betekent dat Hoofdkraan heel bewust tussen opdrachtgever en opdrachtnemer in gaat zitten. De ZP’er is verplicht om te factureren via Hoofdkraan, die dan ook 6% inhoudt van het geld voor de ZP’er als ‘servicekosten’. (*UPDATE 8/11/’12: Hoofdkraan hanteert nu bij de genoemde 6% een minimum van € 175,- per opdracht. Dat maakt de site minder aantrekkelijk voor professionals op zoek naar korte ‘klussen’; voor een interim-opdracht met een langere looptijd verandert er waarschijnlijk niets door deze wijziging). Om ervoor te zorgen dat opdrachtgever en opdrachtnemer niet buiten Hoofdkraan om contracten gaan sluiten, verlopen de contacten anoniem en zijn er geen contactgegevens te vinden. Maar Hoofdkraan bemiddelt wel bij geschillen en kan de borg gebruiken om de ZP’er uit te betalen.

Overigens valt het met de anonimiteit van de ZP’er wel mee. Ik kan bij veel profielen van ZP’ers toch makkelijk aan contactgegevens komen omdat ze bijvoorbeeld een bijlage hebben geupload met informatie over hun bedrijf en hun projecten.

Die 6% ben je pas verschuldigd als ZP’er na het verkrijgen van de opdracht. Het aanmaken van een profiel is gratis, maar dan moet je wel wachten tot 30 uur na plaatsing van een opdracht voordat je kunt reageren. Bovendien mag je dan maar 3 keer per maand reageren op een opdracht. Anders moet je als ZP’er een Pro(Plus)-abonnement nemen. Dat kost je resp. € 14,95 en € 29,95 per maand. Dan kan je direct reageren en wel 40 of 100 keer per maand.

Vooral veel korte opdrachten

Er is nog veel meer te vinden op de site. Zo zijn er referenties van vroegere opdrachtgevers te vinden (net zoals bij Odesk). De site is groot van opzet. Er zijn meer dan 20.000 ZP’ers geregistreerd, ruim 4.000 opdrachtgevers met ruim 7.000 opdrachten. Dit is een eigen opgave van Hoofdkraan en het is niet duidelijk over welke periode we praten als er 7.000 opdrachten zijn.

Maar het moet gezegd, als ik er kijk, zijn er veel opdrachten te vinden, allemaal recent. Handig is ook dat ik kan zien hoeveel reacties er al zijn ingediend door andere ZP’ers. Er is een tarief-indicatie te vinden. Deze is steeds tussen de € 20 en € 80 per uur. En dat is wel wat opvalt bij deze site. Het maximum-tarief dat Hoofdkraan zelf noemt is € 90 per uur en het minimum is € 12 (Van zo’n uurtarief kan je volgens mij geen onderneming drijven). Het gaat heel veel om korte klussen en concrete producten (zoals het aanleveren van een banner of het vertalen van een tekst) met soms ook een vaste prijs, die tegen lage tarieven worden gepubliceerd.

Het gebruik van Hoofdkraan is zeker niet goedkoop (met een betaald abonnement en 6% ‘servicekosten’) maar het is aan eenieder om zelf als ZP’er deze afweging te maken. Wel ziet het er allemaal keurig verzorgd uit en alle informatie is keurig te vinden. De algemene voorwaarden zijn eenzijdig maar wel leesbaar en compleet.

Ik gaf eerder aan Odesk 4 M’s en deze site doet hier zeker niet voor onder. De reden dat het er geen 5 zijn, is toch de vele verplichtingen die je als ZP’er hebt als je er gebruik van maakt en de kosten als je meer mogelijkheden wilt. Maar al met al toch zeker de moeite waard om te overwegen: 4 M’s dus.

NOOT van ZiPredactie: in februari 2013 heeft Mark Bassie deze marktplaats opnieuw beoordeeld. Hij kwam toen uit op een ‘downgrade’ naar MMM. Zie hier.

NOOT 2 van ZiPredactie:  in oktober 2014 vond er wederom een herbeoordeling plaats en kwam Mark Bassie weer op een MMMM beoordeling. Zie ‘Hoofdkraan heeft het lek boven‘  

 

mr. Mark Bassie (Breda 1960) is sinds 1994 werkzaam als Zelfstandige Interim Professional. Was vroeger als interim-manager en trainer werkzaam. Heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd -onder het label Flex-Beheer- in flexibilisering van organisaties en professionalisering van externe inhuur. Onafhankelijk en deskundig in inhuurplatforms, Marktplaatsen, ZZP-community's en Vendor Managementsystemen. Mark combineert hierbij zijn HRM-deskundigheid met bedrijfsvoerings-expertise en verander- en projectmanagement. Auteur van het handboek 'Scoren op inhuurmarktplaatsen!' van FNV Zelfstandigen (2012). Onderzoeker/co-auteur van diverse Nederlands/Belgische onderzoeksrapporten o.a. over Recruitment Process Outsourcing (RPO) (2016), over Vendor Management Systemen (VMS) (2017) en over Managed Service Providers (MSP) (2018). Zie Flex-Beheer.nl voor de downloadpagina's. Bekijk alle berichten van Mark Bassie

27 reacties op dit bericht

  1. 7.000 opdrachten, klopt niet. Slechts 243 opdrachten over de periode van begin augustus tot heden. Beetje misleidend als je 7.000 opdrachten verwacht.

    Wel een mooie website!

  2. Inmiddels is de servicefee voor Hoofdkraan niet meer 6% van een opdracht, maar is er minimum gesteld van 100 of 175 euro. Niemand is hier blij mee want de meeste opdrachten zijn maar klein (150-300 euro).
    En inderdaad zoveel opdrachten komen er niet los. Op 22/10 stond de teller op 7683, op 6/11 op 7834: 151 opdrachten dus en bij de meeste daarvan zie je nooit een match ontstaan.
    4M is teveel eer, stel maar naar beneden bij.

    • Dag Martine,
      Bedankt voor je aanvulling. We proberen om het totale overzicht van beoordelingen voortaan up to date te houden door af en toe herbeoordelingen te organiseren. Dat kan dus zowel omhoog als naar beneden betekenen. Maar dat gaan we eens in de zoveel maanden doen en natuurlijk niet wekelijks. Maar ik maak hier in elk geval een aantekening van.
      groet Mark

  3. Hallo Mark,

    Lees vooral eens dit bericht op hoofdkraan en vooral de reacties van de freelancers:

    http://www.hoofdkraan.nl/messageBoard/discussie/143/veranderingen-op-hoofdkraannl/#Item_0

    Dat waren er veel meer geweest, maar de rectie-mogelijkheid op dit bericht is -volgens hoofkraan- (heel toevallig) defect, waardoor ik, en vele anderen met mij waarschijnlijk geen reactie meer kunnen plaatsen. Gelukkig zijn er andere kanalen in deze tijd van internet.
    Ik ben een van de velen die zijn abonnement wil opzeggen, maa wat nu al een paar weken niet schijnt te lukken.
    Saillant detail: De wijziging van die belachelijk hoge servicekosten, werd pas 5 dagen NADAT mijn abonnementskosten voor het nieuwe kwartaal werden getracht af te boeken bekend.

    • Bedankt allemaal voor de aanvullingen. Ik zal er bij de beoordeling van Hoofdkraan zelf een korte opmerking bij plaatsen als update.

  4. Hoi Mark,

    Ik wil hier ook even op reageren, nadat ik vandaag een mail kreeg dat mijn reactie niet werd geplaatst, omdat ZIJ!!! vonden dat er te weinig informatie in stond. Ik heb, nadat ze met hun ‘service-fee’ zo gigantisch omhoog zijn gegaan, per omgaande mijn pro-account opgezegd. Echt niet te geloven, de drijfveer ‘geld’ druipt er bij Martje en haar club vanaf, ik ben zeer ontevreden over Freelancematch, nu Hoofdkraan genoemd. Ik ben het wel eens met Martine, je beoordeling kan in mijn optiek zeker naar beneden bijgesteld.

    In de tijd van freelancematch was ik tevreden, paar keer met Martje gemaild over de inhoud van een bijlage. Ze hebben zulke strikte regels opgesteld, die allen de intentie hebben, om maar te zorgen dat opdrachtgever en freelancer niet in contact kunnen komen, want dan lopen zij hun ‘zwaar verdiende’ service-fee mis. Ik ben het eens dat zij iets bieden waar wij wat aan hebben, maar daar hoeven niet zulke praktijken tegenover te staan.

    Ik heb, doordat ik op Hoofdkraan staan, al meerdere opdrachten gekregen, die dus gewoon buiten hun om gaan en met mij zullen dat er nog velen zijn. Nogmaals; ik had een pro-account maw ik wilde best betalen voor hun site en diensten, maar dat is gebeurd en hebben ze het ZELF naar gemaakt!

    Mijn laatste reactie was op het updaten van een website, op zich een eenvoudige klus. Ik vroeg daarom maar € 250,-, leek mij voldoende en IKZELF beslis wat ik hiervoor vraag, niet Hoofdkraan. Kreeg ik dit als reactie:

    Zorg er daarom voor dat uw offerte zo volledig mogelijk is en hou bij het opmaken van uw offerte rekening met de service fee.

    Maw; ik moet maar een hoger bedrag vragen, want er gaat nog een groot gedeelte naar Hoofdkraan…ik vraag mij terdege af, waarom er zulke hoge bedragen worden gevraagd…. Mijn mening zal ik op meer fora plaatsen, ik viind het echt niet te begrijpen, misschien dat het niet zo goed gaat en het personeel niet kon worden betaald oid, geen idee, WAAROM is de service-fee zo hoog. Ik kon ook niet (meer) reageren op hun website, hoe toevallig dat juiste bij die thread het niet werkte. Ben klaar met Hoofdkraan, de geldkraan mag dicht wat mij betreft!

    • Bedankt Wiebe voor je uitgebreide toelichting. Als er een keer een update komt van deze beoordeling, dan zal ik er rekening mee houden.
      Groet Mark

  5. Valt vies tegen Hoofdkraan.nl
    – belachelijk hoge service fee voor, meestal eenmalige, kleine opdrachtjes
    bv: €85 service fee als je opdrachtje maximaal maar €200 euro kan opleveren
    – je zit er meteen een jaar aan vast als je een abbo neemt

    Helaas, ik heb dikke spijt. Ik hoop dat ik voor veel kleine, beginnende freelancers deze fout kan behoeden. Want €14,95 per maand, een jaar lang, is veel geld. Zeker als je zo’n belachelijk hoge service fee moet betalen. Als het nou echt 6% zou zijn, dus €12 bij een opdracht van €200, zou het het allemaal veel makkelijker maken.
    Ik heb proberen op te zeggen, maar helaas hebben de eigenaren van Hoofdkraan.nl absoluut geen begrip voor de beginnende kleine ondernemer.
    Het is misschien mijn eigen schuld en daarom hoop ik andere te kunnen waarschuwen voor deze site.

  6. Heb gister op het punt gestaan om me aan te melden bij Hoofdkraan. Toch even de algemene voorwaarden erbij gepakt en geschrokken van de bepalingen in deze algemene voorwaarden. Zeker een paar gevonden die mijns inziens gewoon op de zwarte lijst staan. Het is mij alleen op de voorwaarden al duidelijk dat Hoofdkraan met ijzeren hand regeert. Geen website voor mij dus.

  7. Wat mij opvalt bij het onderwerp ‘Hoofdkraan’ is de felheid van de negatieve reacties, zowel in deze discussie als op Linkedin. Zulke reacties heb ik nooit gezien over andere platforms. Kennelijk doen ze iets goed fout. Hopelijk doen ze er iets mee……..

  8. Ik heb wel eens eerder een beschrijving van een marktplaats van jou gelezen. Jij bent terzake zeer ingevoerd, terwijl Ik zelf geen enkele ervaring met dit gebeuren. Dus zo pik ik in ieder geval iets op.
    Ook uit deze beschrijving blijkt de gestructureerde en vergelijkende wijze waarmee jij de site en de mogelijkheden bekijkt.
    Jouw tweet “Mijn beoordeling op Zipconomy van Hoofdkraan voor #ZZP van 5 maanden geleden roept nog steeds pittige reacties op” trok mij hierheen.
    En inderdaad, de reacties op Hoofdkraan zijn negatief. Maar daarmee is er ook hoorbaar kritiek op de beoordeling zelf, die laten we maar zeggen, met 4 MMMM wel een verwachting wekt.
    Totdat je de site herbeoordeelt neem je e.e.a. In overweging en blijft de beoordeling staan. Dat is niet fair, denk ik, tegenover andere beoordeelden, die in ieder geval niet zo overduidelijk uit de bocht vliegen in hun relatie met de klant.

    • @Peter: Bedankt voor je suggestie. Die neem ik over. Ik zal binnenkort Hoofdkraan opnieuw beoordelen en deze op Zipconomy publiceren zodat er een actuele review ontstaat.

  9. Ha Allen,

    Leuk om te kunnen reageren op deze post. Even in het kort:

    – De genoemde aantallen freelancers, opdrachten en opdrachgevers komen rechtstreeks bij ons uit de database. Er zitten ook wel wat test of afgekeurde opdrachten tussen maar dat zal niet meer dan een paar procent afwijking van de realiteit geven

    – Er wordt in het stukje geschreven dat de primaire focus ligt bij de opdrachtgever. Dat is juist. Wij bellen elke dag met aardig wat freelancers en opdrachtgevers. Het allerbelangrijkste punt voor een freelancer is dat er veel opdrachten zijn. Daarom is onze focus totaal daarop. We hebben hiervoor ook het verdienmodel enigzins aangepast. Er zijn hier inderdaad aardig wat negatieve reacties op gekomen. Wat je niet ziet is dat ook de site een stuk harder is gaan groeien. Elke maand wordt er bijna een record gebroken in het aantal opdrachten dat we plaatsen en we zien ook dat er veel meer freelancers dan vroeger een abonnement nemen. Gemiddeld verdubbelt de site elke 8 maanden.

    Mijn verklaring voor de felheid is dat we nu eenmaal heel veel mensen actief hebben op de site en dat een heel klein maar zeer luidruchtig percentage er niet tevreden mee is. We hebben overigens voor mensen die niet tevreden waren met de verandering in het verdienmodel het abonnement stopgezet als zij dat wilden. Dit waren er niet heel veel.

    – Over de hoogte van de servicefee. Inderdaad is 145 Euro een flink bedrag. Zeker als het een kleine opdracht betreft. Bedenk wel dat je die je alleen betaalt als je de opdracht al hebt binnengehaald en dat in 80% van de gevallen er meer werk uit een opdrachtgever komt dan het eerste project. Daarbij, je kan gratis reageren en zelf kiezen of je wilt bieden. Dus, als je bijvoorbeeld een opdracht te klein vindt, kan je ervoor kiezen om niet mee te doen of om op een andere manier een opdracht te verwerven. In heel veel gevallen komt er een ontzettende hoeveelheid meerwerk uit zo’n eerste opdracht en dan is E145 juist weer heel laag. Wij gebruiken het geld om te investeren in het binnenhalen van nieuwe opdrachtgevers.

    Wij werken heel hard met een klein team om de site elke dag beter te maken. Volgens onze kwaliteitsmeting lukt dat ook. Al zijn we nog lang niet tevreden en hebben we nog een erg lange lijst met verbeteringen voor de boeg. Onze missie is om de site te woorden voor MKB ondernemers om dingen uit te besteden en om 1.000 nieuwe bedrijven te creeeren (http://www.hoofdkraan.nl/over-ons/foto2016).

  10. Dag Tymen,
    Dank je wel voor je toelichting. Het is goed ook iets van jullie kant te lezen. Nu kan iedereen nog beter een beslissing nemen of hij/zij gebruik wil (blijven) maken van Hoofdkraan.

    • Beste heer Selman,

      Dit is een typische reactie van de “gladde” verkoper! Hoe komt dhr Selman eraan dat er 80% meerwerk uit de 1e opdracht komt. Is hier onafhankelijk onderzoek naar gedaan, of komt het roepen alleen al hem en zijn Hoofdkraan wel goed uit?!

      De prijzen die freelancers kunnen vragen staan stevig onder druk, lees de eigen artikeltjes er maar op na. Als freelance fotograaf zie ik via Hoofdkraan voor 90% kleine opdrachten langskomen afkomstig van particulieren.

      Van veel meerwerk of het opbouwen van een netwerk in derhalve geen sprake. Het vragen van een service fee van E 85 of E 145 betekent in de praktijk dat ik mijn vraagprijs moet verdubbelen om alleen al uit de kosten te kunnen komen. En zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen.

      Dat dit tot heftige reacties leid van ZP’ ers die al nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden lijkt mij dan ook een logisch gevolg hiervan. De wijze waarop Hoofdkraan met deze kritiek omgaat is tekent voor de gladde verkoper. Men doet of de neus bloed, inhoudelijk word er niet op gereageerd, met knip en plakwerk word een antwoord in elkaar geflanst en de mogelijkheid om aan het discussieforum deel te nemen word ontnomen, door deze voor kritische leden te blokkeren.

      Deze Hoofdkraan fungeert toch vooral als geldkraan richting dhr Selman en zijn “hardwerkende” kornuiten

  11. Zeg, ik heb met interesse alle reacties zitten lezen.
    Zelf heb ik tot nog toe een neutrale mening over hoofdkraan en mijn ervaringen met hun…

    Maar ik ben benieuwd: Bestaat er een goed alternatief voor deze website?

    • Linda, er zijn honderden van dit soort sites, dus alternatieven genoeg. Maar belangrijkste is wat jij voor soort opdrachten zoekt en in welke regio. Dat bepaalt voor jou welke sites nuttig en zinvol zijn.
      2 tips: Overweeg een abonnement op Tenderplace, dat geeft je een overzicht van bijna alle sites.
      En op de site van FNV Zelfstandigen kan je gratis (ook voor niet-leden) een checklist Inhuurplatforms downloaden.
      Misschien heb je hier wat aan.
      Succes Mark

      • Bedankt voor de tips.

        Zelf ben ik grafisch ontwerper en illustrator, en ben op zoek naar een nieuw / breder netwerk waar ik meer in de illustratieve design kant aan de slag kan.

        Ik ga de huidige gegeven links alvast bekijken, wie weet… 🙂

  12. Beste Mark,

    Ik heb met verbazing de reacties zitten lezen, in combinatie met de beoordeling die je Hoofdkraan geeft. Inmiddels MMM.
    Dat lijkt me nog te veel.

    Ik ben sinds januari pro bij Hoofdkraan, maar het is een ondoorzichtige constructie en de enige die hier goed aan verdienen zijn zij zelf. Ik heb geen zicht op mijn concurrenten; kan niet nakijken welke opdrachten naar welke freelancers gaan en óf ze überhaupt wel ingevuld worden. Regelmatig (te vaak) wordt vermeld dat “een opdracht verwijderd is omdat de opdracht gever niets van zich laat horen en geen professional heeft gekozen.” De professional moet bijna voor nop werken om de service fee te kunnen betalen. Dat terwijl je ook al meer dan 200 euro kwijt bent zodra je je aanmeld. Je kunt namelijk niet eerder dan binnen een jaar je abonnement opzeggen.
    Ik heb Hoofdkraan nu twee maal benaderd met de klacht dat het geen transparante organisatie is. Zowel financieel als qua concurrentie. Ze reageren eigenlijk nauwelijks.

    Hoe zeer Hoofdkraan zijn professionals op waarde schat, blijkt uit de volgende opdracht die mij aangeboden werd vanmorgen omdat “deze interessant voor mij zou kunnen zijn”:
    (ik kopieer letterlijk, op de plaatsnaam na)

    “Onze vriendin van 18 is zwanger en wij willen graag een tekenaar inhuren die mensen kunnen namaken ook op een soort grappige wijzen het liefst hebben we dat zo snel mogelijk voor elkaar maar ook kunnen wij niet superveel betalen aangezien ons bedrijf failliet is gegaan ;(
    We wonen in Rotterdam. ”

    Hoe professioneel wil je het hebben? Dit is minachting voor de freelancers als je dit op een serieuze professionalsite plaatst.

    Groet, Joke.

    • Dank Joke voor je aanvullingen. Het is goed dat er naar aanleiding van een beoordeling diverse kritische of negatieve ervaringen worden toegevoegd en positieve ervaringen mogen natuurlijk ook. Ze geven meer kleuring en reuring aan mijn conclusies, die beperkt qua beoordelingscriteria en -tijd zijn. Maar incidentele praktijkervaringen moeten niet de beoordelingen gaan beïnvloeden, want dat doen we bij de andere platformen ook niet. Laat elke lezer zijn eigen conclusies trekken. Dat is hier altijd de opzet geweest.
      Groet Mark

  13. Zeker Mark. Ik zou ook graag wat berichten over positieve ervaringen met Hoofdkraan willen lezen. Die ben ik helaas nog niet tegen gekomen, hoewel ik daar expliciet naar vraag.

    groet,
    Joke.

  14. Hoofdkraan (voorheen Freelancematch) is een platform gerund door een stel uitzuigers die er alles aan doen om geld van de freelancer af te troggelen.

    Voorheen was het allemaal nog prima; je kon gratis 3x per maand reageren op een opdracht en na het binnenslepen van een opdracht droeg je 6% af. Transparant en een goed tarief.
    Lastig was het feit dat reageren op opdrachten anoniem moest gebeuren; dat bemoeilijkte het uploaden van werkvoorbeelden. Maar daar viel nog mee te leven.

    Daarna ging het bergafwaarts. Hoofdkraan besloot ze ineens een minimumbedrag te hanteren, waardoor je per opdracht (ongeacht het budget) minimaal €49,50 of €175,- (!) moest afstaan. Als freelancer hield je dan vrijwel niets over als het gaat om een kleinere klus.
    Met een Pro-abonnement word je dubbel ‘belast’: je betaalt daarnaast namelijk ook nog eens €24,95 per maand.

    Opdrachten blijven wekenlang openstaan en worden vaak afgesloten zonder dat er een freelancer wordt gekozen.
    Na de verandering regende het klachten van Pro-freelancers op het forum. Deze klachten werden niet beantwoord. Na een tijdje werd het forum zelfs geheel van de site verwijderd.

    Vanaf september(?) 2013 kun je zelfs niet eens meer gratis reageren op opdrachten, je bent verplicht een abonnement van €24,95 p/m (of meer) af te sluiten. Wij Hoofdkraan-leden zijn daar niet van op de hoogte gesteld. Daarnaast moet je nog steeds 6% (met een minimum van €49,50) per opdracht afstaan. Mijn profiel, dat voorheen publiekelijk en googlebaar was, is nu zelfs afgeschermd tot ik ‘upgrade’ naar een Pro-abonnement.

    Kortom, al deze veranderingen binnen 1 jaar tijd maken het voor mij volstrekt zinloos om met deze site door te gaan.

    Grt, Colin

  15. @Colin,
    Volgens mij vragen ze nu alleen nog 6% fee, zonder minimum bedrag… Ik heb ook een mail gehad over de veranderingen.

    Dat bij de tussenhandelaar nogal wat geld blijft hangen, is geen nieuws. En als ze daar goed werk voor leveren, vind ik dat ook niet erg. Wat ik lastiger vind, is dat Hoodfkraan beweert de opdrachten te checken maar geregeld oproepen tot fraude plaatst, bijv. opdrachten voor ‘ghostwriters’ voor scripties, al dan niet inclusieve bijbehorend onderzoek. Je zou denken dat zoiets na Diderik Stapel echt niet meer kom.

    Met de 25.000 ‘professionals’ loopt het volgens mij een beetje los: daar zit, tenminste in mijn vak, een ontzettend grote percentage (ongetwijfeld goedwillende) amateurs tussen, die klanten een volledig verkeerd beeld geven over prijzen, nodige kennis en ervaring enz.. In mijn vak eindigt nauwelijks 10% van de opdrachten met een match, de meerderheid van de opdrachtgevers vindt dus óf het aangeboden dienstverleningsniveau te laag óf, wat ik waarschijnlijker acht, ook de hobbyklusser-prijzen nog te hoog!

    In sommige vakgebieden lijken ook steeds meer kleine eenmalige opdrachten van particulieren te komen: foto’s van bruiloften of huisdieren, tatoeages tekenen, vertalingen van diploma’s enz. Voor B2C-dienstverleners misschien nog redelijk nuttig, maar voor mensen die vooral B2B werken weinig effectief.

    @Mark Bassie: Gezien ze dus de betaalstructuur veranderd hebben, weer eens tijd voor een herbeoordeling??