Personality: jezelf in de wereld durven zetten.

Personality: jezelf in de wereld durven zetten.

De komende weken presenteert Cees Harmsen stapsgewijs het cascademodel uit zijn nieuwe boek Present! dat in maart verschijnt. Hierin staan tien p’s van personal branding, die elkaar trapsgewijs beïnvloeden. Na de p’s  van purpose en passie nu aandacht voor de derde p: personality.

Het is een oud liedje van Lloyd Price uit 1959, maar je hoort het nog regelmatig in commercials, want het is iets dat we allemaal willen: personality. Binnen het kader van personal branding is personality in de eerste plaats van belang voor de wijze waarop anderen je zien, ervaren en waarderen. Wat je wilt bereiken is het neerzetten van een attractief beeld, door een aantal positieve aspecten van jezelf te benadrukken. Je probeert dus een bewuste keuze te maken wat je wel en niet van jezelf laat zien. Dat is lastig genoeg, want vaak doen we dingen waarvan we ons maar nauwelijks bewust zijn. Je kunt dit tegengaan en je keuzevrijheid vergroten, door zelfkennis op te bouwen en daarmee het inzicht in je doen en laten te versterken. (In mijn boek Present staat voor dit doel een vragenlijst die inzicht verschaft in acht verschillende personalbrandingprofielen. De beschikbare ruimte is helaas ontoereikend om deze profielen  hier te bespreken. )

Inzicht in je persoonlijkheidsprofiel, leidt tot uitzicht op een persoonlijke stijl van personal branding. Dit gebeurt wanneer je kiest om  datgene te profileren wat jou kleurt als persoon en waar je capabel gebruik van maakt. Dat lijkt voor de hand liggend, maar is dat zeker niet. We lopen vaak weg voor de dingen waar we echt goed in zijn en kiezen liever voor de dingen waar we middelmatig in zijn, zodat we bescheiden op de achtergrond kunnen blijven. De schrijfster Marianne Williamson brengt dit fraai onder woorden, door te stellen dat onze diepste angst niet is dat we ontoereikend zijn, maar dat we oneindig krachtig zijn.

We vragen ons af: wie ben ik, dat ik briljant, aantrekkelijk, talentvol en geweldig zou zijn? En zolang deze twijfel overheerst, voelen we ons veel comfortabeler in het tonen van onze zwaktes, dan in  het etaleren van onze sterktes.

Praktische invulling

Waarom zijn we eigenlijk bang om onze sterke kanten te tonen? Waarom deinzen we ervoor terug om onze mooie persoonlijkheid in de wereld zetten? Voor een deel zal dat wel voortkomen uit de valse bescheidenheid die zo prominent aanwezig is in onze Nederlandse ‘niet-boven-het-maaiveld-cultuur’. Jezelf manifesteren wordt tamelijk snel geassocieerd met schreeuwerig gedrag van roeptoeters en daar houden wij ‘gewone mensen’ niet zo van. Daarnaast is bij velen de spontaniteit en de ongeremde creativiteit uit de kinderjaren grotendeels verdwenen. We durven niet meer ongeremd ‘gek’ te doen, maar gedragen ons liever gewoon, serieus en degelijk. Daardoor nemen maar al te vaak genoegen met een doorsnee, middelmatige versie van onszelf en vergeten we uitbundig gebruik te maken van de talenten en sterktes die we als kind wel graag lieten zien.

Herken je hier iets in? Maak dan een weloverwogen keuze om het anders te doen en kies ervoor om de leuke, aantrekkelijke, spannende, ondeugende en grootse aspecten van je persoonlijkheid  te laten stralen. Daar is moed voor nodig. In die zin is het aardig te bedenken dat ‘branding’ van oudsher is gerelateerd aan het element vuur. Dit element staat in alle legendes  symbool voor het louteren van de geest en vormgeven van de innerlijke kracht. En is dat niet precies waar het om draait bij personality?

Profile photo of Cees Harmsen Over Cees Harmsen

Cees Harmsen helpt professionals bij het ontwikkelen van hun psychologische capaciteiten en het creëren van een attractief professioneel profiel. Hij is actief als coach, trainer en presentator en is auteur van vier boeken over personal branding en persoonlijke effectiviteit.


Meer artikelen van: Cees Harmsen

Reacties

  1. zegt

    Een mooie blog Cees over dat waar het over gaat bij het laten zien van jezelf: jezelf kennen en laten kennen, jezelf leiden en sturen in de omstandigheden en eigen leiderschapskwaliteiten ontwikkelen. Ervaring opdoen met die delen van je persoonlijkheid die onderbelicht waren zullen je keuzevrijheid vergroten. Maar ook je persoonlijkheid versterken. Dit zal je steeds krachtiger maken.
    Betekent dit echter ook dat je in dit persoonlijke proces je personal branding steeds weer gaat aanpassen?
    Een adviseur op het gebied van personal branding heeft mij eens gezegd dat een goede personal brand geen aanpassing behoeft. Hoe zie jij dat?

    • zegt

      Beste Martine, een beetje late reactie van mijn kant, maar dan toch bij deze. Het antwoord op jouw vraag of je in een persoonlijk ontwikkelproces je personal brand steeds weer gaat aanpassen is mi tweeledig. Het gaat niet zozeer om aanpassen, maar meer om de moed jezelf in je volle sterkte te presenteren. Denk aan de metafoor van de beeldhouwer, die de vorm in de steen naar boven haalt door het omringende materiaal weg te hakken. Daar gaat het om: laten zien wie je echt bent, zonder terughoudendheid en angst voor kritiek van anderen. Je maakt daarmee je personal brand sterker en dat wezenlijk anders dan aanpassen.
      Aan de andere kant zijn er ook situaties waarin mensen een personal brand krijgen opgedrongen van hun omgeving, waar ze op een gegeven moment zat van zijn. Bestaande beelden zijn vaak moeilijk te veranderen en in dat geval moet je ook meer drastische stappen nemen, bv een andere omgeving zoeken waar je een frisse start kan maken. Daarom is het ook belangrijk om altijd bewust aan je personal brand te werken, want als jij het niet doet, gaat een andere je personal brand voor jou bepalen. En dat is meestal iets anders dan jij graag zou willen.

  2. zegt

    Cees, dank voor je duidelijke reactie. Het gaat dus om jezelf steeds meer afpellen tot wie je werkelijk bent en waar het voor jou werkelijk om gaat. En dat (durven) neer (te) zetten. Aanpassing is dan inderdaad niet het juiste woord, dat kan het tegengestelde doen vermoeden. Het gaat dan om de brand aanpassen aan jezelf, aan je eigen ontwikkeling naar je kern. En daar voor staan. Dat is inderdaad een levenslang proces, zowel wat ontwikkeling betreft als wat je personal branding betreft. Duidelijk. Dank je wel.