AIM4. Netwerk(en): alternatief voor klassieke bemiddelaars?

ZiPconomy schrijft regelmatig over nieuwe initiatieven op de markt van vraag en aanbod van interim professionals. Een markt die in de laatste jaren snel verandert onder invloed van internet en social media. Dat levert veel nieuwe toetreders op, zoals interim jobboards, marktplaatsen en inhuurplatforms. Deze nieuwkomers maken het traditionele bemiddelaars knap moeilijk. Behoorlijk wat bureaus schrijven rode cijfers of hebben hun deuren moeten sluiten.

Veel nieuwe toetreders, wie overleeft?

Ik volg alle nieuwe marktontwikkelingen voor ZiPconomy op de voet, maar ben natuurlijk ook benieuwd hoe bestaande intermediairs het doen in deze lastige markt. Wie overleeft? Welke strategische keuzes maken ze? Zijn er nog bemiddelaars die goed draaien? Blijkbaar wel, want toen ZiPconomy sponsoren zocht voor haar nieuwe jaarlijkse Scriptieprijs voor Masterstudenten werden we gebeld door AIM4. Of zij voor de komende drie jaar hoofdsponsor konden worden? ‘Ja natuurlijk!’ roep je dan. Maar vervolgens word je nieuwsgierig hoe een club als AIM4 het aandurft om zo’n commitment aan te gaan. Dus op bezoek bij Marien Kwant, consultant en mede eigenaar van AIM4, een netwerkorganisatie die al negen jaar bestaat en elk jaar mooie zwarte cijfers schrijft.

Netwerkregisseur op basis van vertrouwen

Marien leerde het bemiddelingsvak bij een detacheringsbureau en startte in 2003 met twee collega’s AIM4. Het was hem duidelijk dat je in deze branche niet of nauwelijks aan interim opdrachten komt door koude acquisitie of adverteren. ‘Daarom hebben we AIM4 opgebouwd rond een netwerkconcept, met als basis een groep gelijkgestemde mensen die elkaar kennen, vertrouwen én iets gunnen. Onafhankelijke interim professionals die met elkaar samenwerken en zo win – win creëren. En die durven vermenigvuldigen door te delen: kennis, ervaring, contacten en netwerken’. AIM4 is georganiseerd rond vier competentiegebieden of vakgroepen met in totaal maximaal 375 leden en stelt zich op als ‘netwerkregisseur’. Elke consultant onderhoudt intensief persoonlijk contact met ruim 100 interim professionals. Vrijwel het hele sales & marketingbudget wordt besteed aan bijeenkomsten voor de netwerkleden. Met maar één doel: elkaar (beter) leren kennen. Zo zijn er regelmatig borrels, een jaarlijkse zeildag en twee keer per jaar een serie interactieve workshops. Sprekers als Bas Blekkingh, Menno Lanting, Jaap Peters en Victor Lamme delen dan de laatste inzichten over thema’s op het gebied van persoonlijke en professionele ontwikkeling. De afgelopen jaren zijn er o.m. workshops geweest over (persoonlijk) leiderschap, de invloed van sociale media, verandermanagement en de werking van het brein.

Harde en zachte waarden

AIM4 gelooft heilig in het netwerkconcept van ‘halen en brengen’ en deelt veel met haar netwerkleden. Menig interim professional is geïnteresseerd en meldt zich aan, maar niet voor iedereen is plaats in de ‘inner circle’. Marien is daar duidelijk over: ‘Vakmanschap, branchekennis en een goed track record (de harde waarden) zien we als basisvoorwaarde voor het succesvol uitvoeren van een opdracht. Maar daarnaast kijken we vooral naar de zachte waarden, zoals passie voor het vak, authenticiteit (wie ben je en waar sta je voor), empathie, verbindend vermogen en geestelijke wendbaarheid’. Volgens Marien zijn de interim managers met deze bagage ook degenen die vrijwel altijd aan het werk zijn, crisis of geen crisis. ‘Vakmensen die zichzelf kennen, de verbinding kunnen aangaan met hun omgeving en over een breed scala aan gedrags- en interventiemogelijkheden beschikken’.

Hoe kom je dan aan opdrachten?

Inmiddels doet AIM4 ook aan search voor vaste management functies en aan coaching. AIM4 is geen groot bureau en wil dat ook helemaal niet worden. Dat kan ook niet als je je netwerk centraal stelt. Omdat ze nog nooit een cent aan reclame hebben uitgegeven is hun naamsbekendheid onder opdrachtgevers niet echt groot. Maar hoe komen ze dan aan opdrachten? Het geheim van de smid zit ‘m blijkbaar in die ijzersterke relaties met hun netwerk. Daarmee creëren ze een vertrouwensband. En dat leidt er weer toe dat netwerkleden de consultants van AIM4 bij (potentiële) opdrachtgevers introduceren. Daardoor worden ze vaak net iets eerder getipt over een opdracht dan andere bureaus. En omdat de AIM4 consultants hun netwerk door en door kennen, kunnen ze snel passende kandidaten leveren. Op basis van een goed CV, maar volgens Marien vooral op basis van de verwachte persoonlijke ‘klik’ met een opdrachtgever. En dat wordt gewaardeerd: veel tevreden opdrachtgevers komen terug en gaan een langdurige samenwerking met AIM4 aan.

Is dit netwerkconcept makkelijk te kopiëren?

AIM4 is een transparante organisatie en het netwerkconcept kan dus makkelijk gekopieerd worden. Zo lijkt het tenminste. Maar elke dag consciëntieus en gedreven bouwen aan en investeren in een persoonlijk netwerk moet wel echt in je aard, in je genen zitten. De pakkende teksten op hun website (b)lijken geen mooie praatjes, maar zijn echte kernwaarden. AIM4 is volgens Marien niet primair winstgedreven en gaat niet voor succes op korte termijn: ‘Nee, we zijn bouwers, we gaan voor langdurige samenwerking en een win – win situatie voor alle partijen. Anders is elke interim opdracht of ingevulde vacature een eenmalige transactie. Samen delen en iedere dag plezier met een groep gemotiveerde, ondernemende mensen zit veel meer in ons DNA dan snel rijk worden’.

Wat brengt de toekomst?

Marien ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet: ‘Natuurlijk word je als bemiddelaar steeds nadrukkelijker afgerekend op je toegevoegde waarde. De groei van internet en sociale media maakt de wereld tot een dorp waar alles zichtbaar en vindbaar is en iedereen met iedereen in verbinding staat. Om je in deze zee van kennis en informatie te onderscheiden, zul je vakmanschap en toegevoegde waarde moeten leveren. Een mooie website of een strak CV volstaat niet meer. Wie ben je echt? Waar sta je voor? En wat voeg je toe? Daar gaat het om. Als professional én als professionele organisatie kun je op termijn alleen overleven door kennis en netwerken met elkaar te delen. Twee mensen weten en kunnen nu eenmaal meer dan één. Laat staan wat er gebeurt als een paar honderd mensen hun kennis en netwerken delen. En daar draait het nou net om bij AIM4’. De toekomststrategie is dan ook niet gericht op automatisch groter groeien. Wel op behoud van de menselijke maat, verder bouwen aan het AIM4 netwerk en de hefbomen van het succes versterken. Dus nog meer dwarsverbanden leggen en de kruisbestuiving tussen mensen vergroten, waarbij de kernwaarden van AIM4 als kader dienen. Marien is ervan overtuigd dat hier vanzelf nieuwe marktkansen uit voortkomen. Tja, maar zijn er dan helemaal geen punten van zorg en aandacht voor AIM4? Nou, misschien dan toch een beetje die naamsbekendheid. Die mag groter worden, want onbekend maakt nu eenmaal onbemind. Maar als hoofdsponsor van onze ZiPconomy Scriptieprijs, komt daar natuurlijk snel verbetering in…..

Profile photo of Michel Vos Over Michel Vos

Michel Vos was één van de initiatiefnemers van ZiPconomy en tot 2013 betrokken geweest bij het opzet van dit platform. Michel coacht ondernemers/ZiPers, investeert in mensen en bedrijven en begeleidt organisaties bij het ontwikkelen van nieuwe diensten of strategieën. Hij mede oprichter van VOOR, een nieuwe manier om opdrachtgevers en zelfstandig professionals te verbinden.


Michel Vos