Liveblog #3: Rol van technologie voor de professionele dienstverleners

Leo Witvliet opende dit onderdeel van het Congres met de belangrijkste reden voor dit thema: Technologie wordt de bepalende factor in de toekomst. Dus bij een dergelijk congres kunnen we niet om technologie heen.

De eerste spreker Rob de Wit van IBM liet nog eens zien dat er sprake is van een belangrijke digitale transformatie, waarbij mobiele devices en apps een steeds grotere rol gaan spelen. CEO’s begrijpen dat de technologie voor hun business steeds belangrijker wordt maar de CMO’s (marketing) geven gelijktijdig aan dat ze moeite hebben met de ‘data explosie’ en met social media. Dit betekent voor de business development van professionele dienstverleners dat er meer moet worden georganiseerd in dynamische netwerken, dat we over de eigen grenzen van de organisatie moeten duren heen denken/organiseren en dat we moeten investeren in social media.
Voor de solution development betekent het dat professionele diensverleners de technologische ontwikkelingen en mogelijkheden van hun klanten moeten begrijpen. Voor de Solution Delivery betekent het dat de leiders van professionele dienstverleners virtuele leiderschapsvaardigheden moeten ontwikkelen om dit allemaal te kunnen managen.

‘Oude generatie (interim) professionals zit te veel in ‘transactie-modus’.

Hans Cremers van ABNAMRO, ging door op deze lijn toen hij sprak over de noodzaak voor professionele dienstverleners om te transformeren naar een volgende generatie business model. De tijd is voorbij dat we daar externe experts voor inhuren. Dat kan veel beter in dialoog met je klanten en andere professionele dienstverleners. ABNAMRO verwacht dat de flexibele schil voor dit soort dienstverlenende organisaties zeker naar 40% zal groeien. En ziet dat de oudere generatie nog veel te veel in de transactiemode (voor wat hoort wat) blijft hangen en kennis nog te veel ziet als macht. Kennis moet veel dynamischer georganiseerd worden en kennis moet gedeeld worden. Dat is iets wat de jongere generatie beter begrijpt en ook beter kan.

Volgens Haiko van de Pol van Manpower is dit The human age, waarin talent niet alleen bepalend is maar doorslaggevend voor succes van organisaties. Uit hun onderzoek blijkt dat organisaties flexibilteit steeds meer als hoofddoel zien en dat flexmanagement de toekomst heeft. Alleen bedrijven die ruimte en perspectief aan hun medewerker bieden hebben een toekomst. Daarbij zoeken organisaties meer en meer een vaste flexpartner. In de VS werkt meer dan 50% van de grote bedrijven al met een Management Service Provider (MSP) die alle flex (uitzendkrachten, ZZPers, bureaus) voor hun managen.

Tenslotte liet Marco Mud van AT Osborne Interimmanagement zien dat los van al deze ontwikkelingen ook nog plaats is voor een traditioneel bureau dat nog nauwelijks gebruik maakt van nieuwe technologie. Hun kracht is de persoonlijke relatie met hun associés en klanten.

Leo Witvliet ziet dit ook als de grote uitdaging: hoe verbind je die twee, de technologie en het menselijke aspect op een goede manier. Waarbij het ook steeds duidelijker wordt dat het voor ZZPers een onmogelijke opgave is om alleen te blijven opereren in deze tijd van digitale transformatie.

 

Profile photo of Michel Vos Over Michel Vos

Michel Vos was één van de initiatiefnemers van ZiPconomy en tot 2013 betrokken geweest bij het opzet van dit platform. Michel coacht ondernemers/ZiPers, investeert in mensen en bedrijven en begeleidt organisaties bij het ontwikkelen van nieuwe diensten of strategieën. Hij mede oprichter van VOOR, een nieuwe manier om opdrachtgevers en zelfstandig professionals te verbinden.


Michel Vos