ZiPconomy 1 jaar! Een terug- en vooruitblik.

Beste lezers van ZiPconomy,

Het is een jaar geleden dat deze website van ZiPconomy de lucht inging. Een mooi moment om terug te kijken en vooruit te blikken naar wat we van plan zijn in het komend jaar.

We zijn in januari 2011 gestart met het het volgende idee:

“We willen een bijdrage leveren aan het optimaliseren van de ZiPconomy en daarmee aan de concurrentie- en slagkracht van de Nederlands economie. ZiPconomy stimuleert innovatie, activeert door kennis te delen, door mensen en ideeën bij elkaar te brengen en biedt ruimte aan nieuwe initiatieven.”

2011: de basis

De lancering van de website was het startsein van dit platform waarmee we een bijdrage willen leveren aan de optimalisering van de economie rond zelfstandige interim professionals. Door innovaties te laten zien, actief kennis te delen, door mensen en ideeën bij elkaar te brengen en zo beweging te creëren. Online en offline.

De website vormt de basis van ZiPconomy. Daarom heeft de aandacht ook hier met name gelegen in het afgelopen jaar. Met de resultaten van de website zijn we meer dan tevreden. Met de inspanningen van meer dan 25 auteurs worden er wekelijks 2 tot 4 nieuwe artikelen bij ZiPconomy gepubliceerd. Dat heeft in 2011 in totaal tot 52.000 bezoeken geleidt die meer dan 112.000 pagina’s op bezocht hebben. Zowel het aantal bezoekers als aantal gelezen pagina’s stijgt nog elke maand met meer dan 10%. Het aantal ‘volgers’ via de verschillende sociale media waar ZiPconomy te vinden is groeit gestaag (zo kan je ons volgen via twitter en is er een ZiPconomy groep op LinkedIn).

Artikelen over de vier thema’s van ZiPconomy (zelfstandige interim professional & hun ontwikkeling, organisaties & hoe ze hun flexibiliteit organiseren, de bemiddelings- & adviesbranche aangaande inhuur en flexibiliteit, de maatschappelijke kant van tijdelijkheid & flexibiliteit) worden goed gelezen. Maar ook de overzichtspagina’s met verwijzingen naar bureaus, de marktplaatsen, jobboards en andere relevante organisaties (verzameld onder ZiPorganisaties) worden gezien het verkeer dat daar naar toegaat, blijkbaar goed gewaardeerd. Eind 2011 hebben we de informatie verder uitgebreidt met ZiPagenda (relevante events en trainingen) en ZiPjobs (vaste functies en interim opdrachten die te maken hebben met de thema’s van deze site).

Plannen voor 2012

Website

We gaan binnenkort de lay-out van de website aanpassen. Zo gaan we de homepage van de site wat ‘dynamischer en levendiger’ maken. Bijvoorbeeld door de laatste artikelen te laten rouleren en door onze Partners en Sponsors beter zichtbaar te maken.Verder zullen we onze online activiteiten in 2011 op een zelfde manier doorzetten. Dat wil zeggen dat we ruimte bieden voor een ieder met een (eigen)zinnige mening. Dat doen de auteurs die nu aan ZiPconomy verbonden zijn, maar er is altijd ruimte voor nieuwe auteurs die regelmatig of eenmalig willen schrijven. Mocht je daar vragen over hebben, neem gerust contact met ons op.

Offline

In 2011 hebben we een beperkt aantal bijeenkomsten georganiseerd. Een bookevent met onze partner Managementboek over personal branding voor interim professionals en twee keer een avond met onze auteurs, partners/sponsors en een aantal opdrachtgevers. Geslaagde bijeenkomsten waarvan we er in 2012 zeker weer een aantal zullen plannen. Daarnaast zijn we van plan wat kleinere workshops te organiseren. Gericht op organisaties die veel met interim professionals werken en voor de interim professionals zelf. Workshops die we soms zelf organiseren, soms met anderen maar altijd in samenwerking met onze auteurs en samenwerkingspartners. Wellicht goed om in dit kader nog te memoreren dat ZiPconomy een netwerkorganisatie pur sang is.

Dit jaar starten we ook met een jaarlijkse Scriptieprijs voor Master studenten aan Nederlandse en Vlaamse Universiteiten. Het gaat om scripties met de thema’s van ZiPconomy als onderwerp. De prijsuitreiking vindt plaats bij de SER in Den Haag.

Groeien en samenwerken

Kortom: Met de bijdragen van alle auteurs kijken we met veel voldoening terug op het eerste jaar van ZiPconomy. We zijn blij met de eerste vier partners die ons financieel ondersteunen (Staffing Management Services, AIM4, FunktieMediair en Leeuwendaal) waardoor we verder kunnen met het uitvoeren van onze plannen en ideeën. Om zo ZiPconomy als kennisplatvorm verder groot te laten groeien en nog meer beweging te creëren.

We staan open voor feedback, ideeën en suggesties van jullie kant. Zowel als het gaat om jullie rol als ‘lezer/gebruiker’ van ZiPconomy of in een actievere rol, bijvoorbeeld door het schrijven van artikelen of het (samen) organiseren van offline activiteiten.

Rest ons alle lezers, auteurs en partners te bedanken voor jullie rol in 2011 en wensen jullie voor 2012 in alle opzichten een prachtig en liefdevol 2012 toe!

.

Profile photo of Hugo-Jan Ruts Over Hugo-Jan Ruts

Hugo-Jan Ruts is initiatiefnemer en 'editor-in-chief' van ZiPconomy.
Daarnaast adviseert hij organisaties en bemiddelingsbureaus over ontwikkelingen in de ZiP-economie en geeft hij trainingen en lezingen, over de flexibilisering van organisaties en de arbeidsmarkt, en de consequenties daarvan voor zowel organisaties als interim professionals.


Hugo-Jan Ruts

Reacties

  1. Heren,

    Gefeliciteerd! Ga zo door.

    Peter