Purpose: doen waarvoor je bedoeld bent.

De komende weken presenteert Cees Harmsen stapsgewijs het cascademodel uit zijn nieuwe boek Present! dat in maart verschijnt. Hierin staan tien p’s van personal branding, die elkaar trapsgewijs beïnvloeden. Na de inleiding van afgelopen maandag vandaag aandacht voor de eerste p: purpose.

Binnen het kader van personal branding betekent purpose: de juiste dingen doen,  in een omgeving waar je thuishoort, met klanten en collega’s die je inspireren.  De juiste dingen doen komt neer op doen waarvoor je bedoeld bent. Dit is iets wat je logischerwijs kunt onderzoeken door je sterktes in kaart te brengen en deze stapsgewijs verder te ontwikkelen. Maar het heeft ook iets intuïtiefs: ergens van binnen voel je haarfijn aan wat voor soort leven en loopbaan op je lijf geschreven zijn. De vraag is alleen of je ook werkelijk voor dat soort leven durft te kiezen.

On purpose leven vraagt om authenticiteit en moed. Authenticiteit betekent in dit verband dat je streeft naar een gezonde vorm van zelfprofilering, vanuit je eigen drijfveren en verwachtingen en niet die van anderen. Je kunt dit bij jezelf nagaan door te checken of je open en spontaan invulling kunt geven aan deze verwachtingen, zonder jezelf een gevoel van verplichting en controle op te moeten leggen. Wanneer dat wel het geval is, ben je waarschijnlijk bezig met de agenda en de ideaalbeelden die anderen voor je in gedachten hebben. Het grote gevaar daarvan is dat personal branding een middel wordt om jezelf glorieus in de wereld te zetten, maar dat je uiterlijke succes steeds meer gepaard gaat met een gevoel van innerlijke leegte. Want dat is de prijs die je uiteindelijk betaalt voor het verloochenen van je authenticiteit.

Dat brengt ons meteen bij het tweede thema: moed. Moed betekent dat je weet welke richting je op ‘moet’ en dat je in staat bent om schijnbaar vreemde zijpaden in te slaan, in de wetenschap dat het uiteindelijk goed voor je is. Hoe precies, dat weet je nog niet, maar je handelt vanuit de stellige overtuiging dat alles wat je onderneemt in je loopbaan op een gegeven moment samenvalt tot een zinvol geheel. Dit stellige vertrouwen stelt je in staat om je hart te volgen, buiten gebaande paden te treden en nieuwe wegen te ontdekken. Kortom: vertrouw op je intuïtie en neem moedige besluiten. Leef in de overtuiging dat de puzzelstukken van je keuzes later in elkaar zullen passen.

Praktische invulling

Het thema purpose ligt aan de top van het cascademodel, bij de bron van je personal brand. Uitgebreid stilstaan bij deze bron en jezelf een aantal verhelderende vragen stellen voorkomt dat je personal brand stroomafwaarts troebel wordt. Door deze vragen eerlijk te beantwoorden in plaats van wenselijk, zet je zaken in beweging en werk je op een krachtige manier aan het vormgeven van je personal brand.

In Present! staan veel oefeningen die je helpen on purpose te leven en een loopbaan te creëren die er echt toe doet. Hier volgt als vast een klein voorproefje:

  • Wat zijn volgens jouw innerlijke stem ‘de juiste dingen’ om te doen?
  • Wat draag je bij, of zou je graag willen bijdragen, aan het leven van anderen?
  • Wat zie je als werk en wat als spel?
  • Welk onderscheid maak je tussen werktijd en vrije tijd?
  • Waar ontbreekt het nog aan? Welke stappen moet je nog zetten voor je gevoel?
  • Purpose is in essentie zwart-wit: je bent on-purpose of je bent off-purpose.

Zeg het maar…..

Over twee weken gaan we een trede naar beneden in het cascademodel en komt de tweede p van personal branding aan bod: passie. In de tussentijd zijn vragen of opmerkingen uiteraard van harte welkom.

Profile photo of Cees Harmsen Over Cees Harmsen

Cees Harmsen helpt professionals bij het ontwikkelen van hun psychologische capaciteiten en het creëren van een attractief professioneel profiel. Hij is actief als coach, trainer en presentator en is auteur van vier boeken over personal branding en persoonlijke effectiviteit.


Meer artikelen van: Cees Harmsen

Reacties

  1. zegt

    Hoi Cees,

    Kun je aangeven hoe een ZZP’er tot de juiste “setting’ komt om zijn purpose maximaal te laten gelden?
    Gezien de marktontwikkelingen heeft een ZZP’er het immers niet altijd voor het kiezen…

    • zegt

      Je opmerking is terecht Steven, de marktontwikkelingen zijn dusdanig dat een ZZP’er niet al te kieskeurig kan zijn in het aannemen van opdrachten. Probleem daarbij is echter wel dat het niet verstandig is om werk onder je niveau te gaan verrichten, omdat dit ertoe leidt dat je steeds meer onder je niveau gaat presteren en blijft presteren. Op de lange termijn doe je jezelf daarmee tekort. Hetzelfde verhaal gaat op voor purpose. Er zijn talloze voorbeelden van mensen die ooit tijdelijk wat anders gingen doen en nu, vele jaren later, nog steeds iets doen waarvan ze intuïtief weten dat ze daarvoor niet bedoeld zijn. Dat besef doet pijn. Er is maar één oplossing die echt werkt: blijf in je purpose geloven en blijf eraan werken! Denk optimistisch over je mogelijkheden en realistisch over de problemen die je moet aanpakken. In een volgende bijdrage over de p van presteren, werk ik dit verder uit.