"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Is it a bird, is it a plane? Nee het is een nieuw type Marktplaats!

Sinds enkele weken is een nieuwe Marktplaats gestart, nummer 48 op mijn overzicht.  En niet de minste gemeenten zijn de opdrachtgever ervan: alle gemeenten van de provincie Flevoland doen samen mee: Almere, Lelystad, Dronten, Noordoostpolder en Urk. De leverancier van de tool is het bedrijf van Rick Groot, gemeente-marktplaats.nl. Rick heeft ook een werving & selectiebureau naast de Marktplaats. Hij zette deze Marktplaats op en is daarmee een nieuwkomer op de Marktplaatsen-markt.

Opvallende punten

Als we kijken naar de manier waarop deze Marktplaats is opgezet, dan vallen een paar zaken op:

  • De software doet het opstellen van de best passende tegen het laagste uurtarief automatisch zoals op bijna alle Marktplaatsen het geval is. Alle binnengekomen aanbiedingen en cv’s worden bekeken en gecontroleerd op juistheid door het bureau. Ook het contractmanagement (contracten,uren, facturen) wordt door het bureau gedaan. De gemeente besteedt dus bijna al het werk uit aan de partij die ook de tool levert.
  • De gemeente ontvangt een aantal cv’s dat varieert tussen de 3 en 10 al naar gelang de behoefte en kiest -na een gesprek waarin de gemeente toetst op de zachte kanten/competenties- de uiteindelijke winnaar. Je kunt als leverancier bellen naar de Marktplaats en om een toelichting vragen waarom jouw kandidaat of cv niet bij de beste aanbiedingen zit. Dit wordt gemotiveerd door de inhurende manager. Dit lijkt een verbetering voor leveranciers.
  • Jammer is dat ook deze Marktplaats niet het gegunde tarief publiceert net als de plek waarop iedere kandidaat is geëindigd. Maar deze vurige wens van leveranciers staat wel op het wensenlijstje bij een volgende versie, aldus Rick.
  • Leveranciers betalen voor de ‘dienstverlening’. Registratie en aanbieden is gratis, maar als je kandidaat de opdracht krijgt, dan betaal je een vast bedrag per gewerkt uur dat oploopt met het functieniveau. Voor een schaal 10-opdracht is dit € 5 p/uur. Af en toe zien we dit soort constructies al met name bij de Marktplaatsen die beheerd worden door Staffing Management Services.

Het lijkt een trend te worden dat leveranciers mee moeten betalen aan het gebruik van Marktplaatsen. Recent stond er op Zipconomy al een blog 0ver een bureau die hier ook mee begon.

Veranderingen ten opzichte van andere marktplaatsen

  • Een nieuwigheid is dat ook ambtenaren van andere gemeenten op aanvragen kunnen reageren in het kader van mobiliteit. En gemeenten kunnen reageren door hun boventallige ambtenaren aan te bieden op de Marktplaats aan de aanvragende gemeente. Ook dan geldt dat kwaliteit -voldoen aan de gunningscriteria- boven het tarief gaat.
  • Tot slot nóg een bijzonderheid van deze Marktplaats. Normaliter wordt er op een Marktplaats uitsluitend digitaal gecommuniceerd. Vanuit het aanbestedingsrecht is het hebben van gelijke informatie voor alle leveranciers een belangrijk uitgangspunt. Daarom mogen inhoudelijke vragen alleen via de Marktplaats worden ingediend (tot een bepaalde datum) en kan iedereen de antwoorden lezen. Persoonlijk contact zoeken wordt niet op prijs gesteld. Echter op deze Marktplaats wordt hiermee gebroken. Iedereen kan bellen met de Marktplaats en zijn vragen stellen. Deze worden beantwoord en gepubliceerd voor alle leveranciers op de Marktplaats bij de aanvraag. De Marktplaats kiest ervoor om de leveranciers als partner te zien en met deze fatsoenlijk te communiceren. Dit is klantvriendelijker voor leveranciers, die vaak klagen over het onpersoonlijke karakter van andere Marktplaatsen.

De look & feel van deze Marktplaats is overigens prima. Het is fraai en duidelijk vormgegeven.

Al met al een vernieuwende aanpak van een nieuwkomer op de markt. We gaan volgen hoe een en ander uitpakt in de praktijk.

PS: Ik (auteur) ben op geen enkele wijze betrokken (geweest) bij het opzetten van deze Marktplaats.

mr. Mark Bassie (Breda 1960) is sinds 1994 werkzaam als Zelfstandige Interim Professional. Was vroeger als interim-manager en trainer werkzaam. Heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd -onder het label Flex-Beheer- in flexibilisering van organisaties en professionalisering van externe inhuur. Onafhankelijk en deskundig in inhuurplatforms, Marktplaatsen, ZZP-community's en Vendor Managementsystemen. Mark combineert hierbij zijn HRM-deskundigheid met bedrijfsvoerings-expertise en verander- en projectmanagement. Auteur van het handboek 'Scoren op inhuurmarktplaatsen!' van FNV Zelfstandigen (2012). Onderzoeker/co-auteur van diverse Nederlands/Belgische onderzoeksrapporten o.a. over Recruitment Process Outsourcing (RPO) (2016), over Vendor Management Systemen (VMS) (2017) en over Managed Service Providers (MSP) (2018). Zie Flex-Beheer.nl voor de downloadpagina's. Bekijk alle berichten van Mark Bassie

7 reacties op dit bericht

  1. Is dit een Marktplaats?
    Zo kun je alles wel een marktplaats noemen !
    hoezo in de geest van de richtlijnen, transparant , niet discriminerend, objectief ?

    Het lijkt op een ordinaire MSP oplossing met veelal subjectieve beoordeling van CV’s.
    Dat kan op basis van PDF’s niet anders naar kan echt veel beter !
    Wanneer is de eerste rechtszaak ?

  2. Is dit inderdaad niet Wolf in Schaapskleren? Puur commercieel model zonder bemoeienis van gemeenten, met (dus) weinig garantie op transparantie…

  3. Het voldoen aan de regels van het aanbestedingsrecht en optimale klantvriendelijkheid richting bureaus en zzp-ers staan op gespannen voet met elkaar. De kracht van een goede marktplaats is dat je aan beide maximale aandacht besteedt. Volg je simpelweg zonder creativiteit de harde lijn van de regels dan krijg je al snel een draak van een applicatie waar niemand mee uit de voeten kan, maar ga je te veel servicegericht te werk dan loop je al snel het risico dat je een ongelijke positie voor meedingende partijen creëert en dus de bijl aan de wortel van het aanbestedingsrecht zet.

    Wij besteden bij Jobsrepublic – leverancier van Jobsrepublic Marketforce – erg veel aandacht en middelen aan het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid mét inachtneming en ondersteuning van alle aanbestedingsregels. Ook bij andere professionele leveranciers weet ik dat hier met veel zorg en aandacht naar gekeken wordt. Als ik nu naar dit initiatief kijk dan merk ik op dat dit op cruciale punten voorbij gaat aan de regels van het aanbestedingsrecht. Het persoonlijk beantwoorden van vragen is natuurlijk heel klantvriendelijk, maar is toch echt een absolute ‘no go’ als je enigszins je best wil doen om te voldoen aan de aanbestedingsregels. Zo is ook het publiceren van gunningen een vereiste en als ik rondklik kan ik nog wel een flink aantal punten vinden waar het mis gaat. Althans als je dit initiatief zou willen beschouwen als een echte marktplaats, zoals Mark hierboven doet.

    Nu zie ik het als marktspeler niet als mijn primaire taak om alle zelfbenoemde “marktplaatsen” te becommentariëren – het kaf zal toch wel van het koren worden scheiden in de komende jaren – maar ik voel mij wel geroepen als in reviews een te eenzijdig beeld geven van nieuwe initiatieven die op belangrijke punten tekort schieten. Op het punt van de aanbestedingsregels had het artikel echt veel kritischer moeten zijn. De gevolgde werkwijze is namelijk niet acceptabel binnen overheidsland. Van gespecialiseerde blogs als Zipconomy en marktplaatsspecialisten als Mark, mag toch een meer kritische houding worden verwacht. Ik vind dat overheden mogen verwachten dat bij dergelijke reviews ook scherp gewezen wordt op eventuele risico’s voor overheden bij het inschakelen van dit soort “marktplaatsen”.

  4. Ik mis in alle commentaren helaas concrete argumenten en feiten waarom deze nieuwe Marktplaats niet zou voldoen of zou deugen (‘wolf in schaapskleren’??).

    Alle informatie wordt gedeeld met alle leveranciers, de criteria en het proces staan vermeld en de gunningen worden gepubliceerd net zoals op andere Marktplaatsen. En bij veel andere Marktplaatsen zit er ook een extern bureau tussen als marktmeester.

    Natuurlijk moeten Marktplaatsen voldoen aan de regels van het aanbestedingsrecht en uiteindelijk zijn gemeenten daar verantwoordelijk voor, dus als er al iets niet zou kloppen, dan zijn de gemeenten in Flevoland hiervoor verantwoordelijk.
    Maar het probleem is wel dat die aanbestedingsregels vaag zijn en en door iedereen anders worden geïnterpreteerd. Dan juich ik het toe dat de grenzen worden opgezocht waardoor zaken als meer leveranciers-vriendelijkheid en persoonlijk contact een kans krijgen.

    En daarnaast wil ik graag oordelen op basis van feiten en niet op grond van speculaties en verwachtingen. Dus ik blijf de zaken volgen zoals op alle Marktplaatsen en zie deze voorlopig als een verrijking van het aanbod voor de overheid.