Houd je klanten vast in 2012!

Als ZZP’er moet je zuinig zijn op je klanten. Die ene kerstkaart kan het verschil maken tussen wel of geen opdracht in 2012. Dat het komende jaar niet makkelijk gaat worden, staat vast. Des te meer reden om extra te investeren in bestaande klanten. Klanten werven is één, klanten behouden is twee.

Of je de Maya’s nu gelooft of niet: zij voorspelden duizenden jaren terug al een turbulent en woelig 2012. Het zou een jaar van grote maatschappelijke veranderingen worden. Het jaar 2012 zou een keerpunt worden. En of de Maya’s nu gelijk krijgen of niet: spannend wordt het komende jaar zeker. Op politiek, economisch en sociaal gebied zijn er grote uitdagingen. Vooral de economie zal het zwaar krijgen. Veel ZZP’ers merken dat nu al. Zowel overheid als bedrijfsleven snijden flink in de kosten. Daar zijn kleine zelfstandigen vaak als eerste de dupe van.

Maar hoe doe je dat, investeren in je bestaande klanten? Het komende jaar is samen te vatten met de termen: opruimen, slagkracht en uitvoeren. Veranderingen vinden altijd tegelijkertijd op verschillende terreinen plaats. Uitstroom, boventalligheid en herinrichting van bedrijven vraagt om inzet van ervaren taskforces, bestaande uit ZZP’ers. De trend wordt dat verschillende ZZP-disciplines hun kwaliteiten gebundeld aanbieden in de vorm van taskforces en opereren als multidisciplinaire teams binnen organisaties.

Bundelen van kwaliteiten

Kwaliteiten bundelen is een belangrijke voorwaarde voor het behouden van klanten. Op die manier laat u klanten zien welke kwaliteiten u in huis heeft. Klanten willen weten met wie u samenwerkt. Vandaag hebben ze namelijk een vraag over marketing, morgen een vraag over de huisstijl. Met hoe meer mensen u samen werkt, hoe meer vertrouwen dat schept. Daarnaast is het nog eenvoudig ook. Klanten vertrouwen u, en daarom vertrouwen ze uw partners ook. En dat werkt andersom net zo. Het vertrouwen van klanten staat namelijk bijna gelijk aan het behouden van klanten.

Joop Vorst, zelfstandig interim-manager en publicist over interim-management, gelooft ook in een nieuwe stijl van interim. Volgens hem dient in 2012 de ‘inhuur winter des doods’ zich aan. Interimmers oude stijl zullen bij bossen het loodje leggen, aldus Vorst. Dit geeft aan hoezeer ZZP’ers zichzelf moeten vernieuwen. Ook om klanten te behouden is het belangrijk jezelf constant te blijven vernieuwen. Liever de tijd ver vooruit dan er hijgend achter aan rennen. Stil zitten is geen optie meer.

En hoe ziet u 2012? Blijft u stil zitten of gaat u bewegen? Gaat u klanten behouden of laat u ze lopen? Het komende jaar zal voor veel ZZP’ers een cruciaal jaar worden. Maar laten we positief afsluiten. Er ligt een nieuw jaar in het verschiet met 365, onbeschreven dagen. We kunnen die dagen zelf invullen, zelf waardevol maken. En iedere dag met waarde, is een dag met herinneringen. Dus maak er in 2012 iets moois van, zowel zakelijk als privé. Dan knokken we ons wel door deze crisis heen. Tot volgend jaar!

Avatar van Leonie Vermeulen Over Leonie Vermeulen

Léonie Vermeulen is oprichter van Voorwaarde en specialist op het gebied van klantmanagement. Voorwaarde levert diensten waar u én uw klanten blij van worden. Voorwaarde biedt een totaaloplossing. Van communicatie tot HR, van interim tot workshops en van klantonderzoek tot finance.


Leonie Vermeulen