"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

De platforms voor de nieuwe arbeidsmarkt zijn er al! Nu de nieuwe arbeidsmarkt zelf nog…

Dat de arbeidsmarkt op termijn gaat veranderen, dat wist u waarschijnlijk al. Dat er krapte gaat ontstaan voor zo’n beetje elke denkbare beroepsgroep dat lezen we steeds vaker. Het komt door de vergrijzing. En het feit dat steeds meer werknemers zich als ZP’er op de arbeidsmarkt aanbieden, helpt ook niet echt. Als werkgever zult u zich moeten voorbereiden op de schaarste aan goed personeel. Het onderscheid tussen loondienst en inhuur zal mede hierdoor steeds minder belangrijker worden. Uiteindelijk is het belangrijker dat u beschikt over goed personeel in plaats van het soort contract dat u gebruikt. De verschillen zijn nu al vaak niet groot.

Het enige wat we niet precies weten, is wanneer u het gaat merken. De huidige economische crisis gooit wat dat betreft roet in alle planningen zolang als hij duurt. De werkloosheid stijgt (zij het licht) en als u iemand wilt inhuren, dan krijgt u momenteel meestal tientallen reacties van kandidaten. En daarnaast gaan we allemaal wat langer doorwerken dus dat verlicht de problemen wellicht ook wat.

Maar verder hangt het erg af van de branche waarin u werkt. Zo is het nu al lastig om technisch personeel op MBO-niveau te werven. En ook de echte ambachtslieden als loodgieters en lassers zijn moeilijk te vinden. En leraren Duits. Nu al. Maar HRM’ers en Communicatie-personeel zijn er voorlopig meer dan genoeg.

Gezichtsbepalende platforms voor schaarse arbeidsmarkt

Interessant is het te zien dat de platforms die een belangrijke ondersteunende rol moeten gaan spelen bij de omslag van overvloed naar schaarste, er nu al zijn. Hieronder beschrijf ik wat deze (Nederlandse) platforms onderscheidt van de vele honderden inhuur- en jobportals, inhuur-Marktplaatsen, opdrachten- en wervings- en selectiesites en hoe zij inspelen op deze omslag. Maar laat ik allereerst mijn persoonlijke top 5 van ‘State of the Art’-platforms met u delen.

In willekeurige volgorde zijn dit voor mij gezichtsbepalers:

  1. Victor Mundi
  2. Sitefive
  3. Chiptin
  4. Planet Interim
  5. Interimpuls

Overeenkomsten en verschillen

Een paar kenmerken delen ze met elkaar en maakt hen onderscheidend:

  • Ze zetten de professional en/of de inlener als gebruiker centraal en niet zo zeer de opdracht of de baan;
  • Ze werken in de basis-functionaliteit allemaal gratis voor de ZP’er;
  • Het is zonder uitzondering SAAS, ‘software as a service, working in the Cloud’ die uitsluitend via internet bereikbaar is;
  • Ze besteden heel veel zorg aan klantvriendelijkheid en service voor alle categorieën gebruikers;
  • De mensen achter de schermen zijn allemaal begeesterd en zijn allen kleine ondernemers. Grote namen ontbreken;
  • De platforms zijn allemaal flexibel opgezet, maatwerk en white label uitvoeringen zijn mogelijk.

Naast deze overeenkomsten zijn er ook verschillen:

  • De meeste platforms richten zich primair op inhuurkrachten (en hun opdrachtgevers), sommige echter ook op de werknemers van die opdrachtgevers;
  • Sommige richten zich zowel op de inlenende organisatie als op de inhuurkracht, anderen alleen op de laatste groep;
  • Sommigen bieden de mogelijkheid tot community-vorming aan, anderen richten zich louter op het individu;
  • Soms zijn dit community’s bestaande uit bedrijven of non-profitorganisaties met hun flexibele schil, soms bestaande uit louter inhuurkrachten en ZP’ers onderling;
  • Sommige richten zich primair op het verbinden van vraag en aanbod, anderen faciliteren ook de bedrijfsvoering en administratie eromheen (urenregistratie, facturatie, administratie).

Stuk voor stuk bieden deze 5 Nederlandse platforms zeer veel toegevoegde waarde aan hun gebruikers, of dat nu zelfstandige professionals, werknemers of inleners zijn. Ze zijn prettig in het ermee werken, ze zijn gratis of goedkoop, ze ontzorgen en faciliteren je bij veel van het vervelende administratieve werk en intuïtief kan je er snel mee aan de slag. Er is een uitgebreide Help aanwezig en de Helpdesk reageert meestal snel en adequaat.

Welk platform wordt de standaard?

Ik verwacht dat dit soort platforms de voorhoede vormt van een heel legioen aan hierop gebaseerde klonen met min of meer dezelfde functionaliteit. Het grote probleem wordt het maken van de juiste keuze. Welke platforms gaan het uiteindelijk worden op de Nederlandse markt en waarin onderscheiden zij zich van elkaar? En welke is voor jouw organisatie of doeleinden de beste? Komen Linkedin en Google+ nog met nieuwe functionaliteit?

Ik heb al eens een blog geschreven onder de kop: ‘Help, ik zie door de platforms de mobiliteit niet meer’. Dat moment komt steeds dichterbij. Daarom ben ik gestart met het inventariseren van vele tientallen platforms aan de hand van meer dan 20 verschillende criteria om de juiste keuzes te maken aan de hand van de behoeften van specifieke opdrachtgevers. Hierop kom ik terug in een volgende bijdrage op deze site: Wat heb je nu als organisatie, als werk- of opdrachtgever en als ZP’er aan dit soort platforms? Wat levert het op en hoe ziet de business-case eruit. Wordt vervolgd dus.

mr. Mark Bassie (Breda 1960) is sinds 1994 werkzaam als Zelfstandige Interim Professional. Was vroeger als interim-manager en trainer werkzaam. Heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd -onder het label Flex-Beheer- in flexibilisering van organisaties en professionalisering van externe inhuur. Onafhankelijk en deskundig in inhuurplatforms, Marktplaatsen, ZZP-community's en Vendor Managementsystemen. Mark combineert hierbij zijn HRM-deskundigheid met bedrijfsvoerings-expertise en verander- en projectmanagement. Auteur van het handboek 'Scoren op inhuurmarktplaatsen!' van FNV Zelfstandigen (2012). Onderzoeker/co-auteur van diverse Nederlands/Belgische onderzoeksrapporten o.a. over Recruitment Process Outsourcing (RPO) (2016), over Vendor Management Systemen (VMS) (2017) en over Managed Service Providers (MSP) (2018). Zie Flex-Beheer.nl voor de downloadpagina's. Bekijk alle berichten van Mark Bassie

9 reacties op dit bericht

  1. Dag Mark,

    Hartelijk dank voor je artikel over ‘De platforms voor de nieuwe arbeidsmarkt…’. Dit soort signalen sterkt ons als ondernemer om, ondanks de belabberde markt, door te gaan op de ingeslagen weg. Mocht je assistentie op prijs stellen bij het onderscheiden van de verschillen en overeenkomsten tussen de bestaande platforms dan ben ik je graag van dienst.

    Hartelijke groet,

    Niels van Berkel

    http://planetinterim.nlhttp://planetinterim.com
    Onafhankelijk platform voor interim professionals en opdrachtgevers

  2. Wat mij hier met name interessant lijkt is om te horen welke criteria je wilt gebruiken.

    Een van de belangrijkste is volgens mij volume: een markt ontleent haar waarde aan de hoeveelheid marktkramen en de hoeveelheid bezoekers. Zo claimt b.v. Headfirst dat ze gemiddeld 1500 ZZP’ers aan het werk heeft, hoe zit dat met de anderen?

    • @Peter: Dit is zeker niet het eerste criterium waar ik naar kijk. Ik kijk bijv. naar de behoeften van individuele partijen (zowel aanbieder als vrager) op een markt. Een van de eerste vragen die ik relevant vind is: Ga je je opdrachten publiceren of ga je op zoek naar het talent en de ervaring die je zoekt?
      Of geredeneerd vanuit de ZP’er: Ga je jezelf profileren of ga je op zoek naar gepubliceerde opdrachten?

      Een andere over volume: Wat zegt dat aantal over het soort matches die daar op de Marktplaats worden gemaakt. Passen die bij mijn behoefte?

  3. @Mark, mooi rijtje platforms…
    Ik ben met name benieuwd naar de mogelijkheden van samenwerken en kennis delen, prominent zichtbaar op homepage van de platformen. Een ‘stream’ of ‘wall’ aan berichten, updates, e.d. Ik leer het meest van de conversatie tussen professionals (ook onderling) en opdrachtgevers. Een paar platforms hebben stappen gezet….maar way to go nog!

    • In een markt als deze kan volume geen graadmeter zijn. De (interim) markt is immers nagenoeg dood (los van wat doorrollende contracten). De kwaliteit en prijs van de matching tools en dergelijke is voor de langere termijn des te meer belangrijk. Zie hier voor de geïnteresseerde ook mijn reactie op een ander artikel van Mark:

      http://www.zipconomy.nl/2011/11/50-marktplaatsen-maken-nog-geen-zomer/#comment-1345

      Het bouwen van communities is leuk voor kennisdeling, evenals dat samenwerken prima is, maar dat stimuleren is geen doel voor platforms die als primaire doel het matchen van vraag en aanbod hebben. Uiteraard hebben wij ook fora, maar ja LinkedIn cs is daar al uitmuntend actief in… Wat voeg je daar toe? Weinig. Samenwerken via the cloud kan ook al uitstekend, zie Google Docs etc.

      Het efficiënter maken van matching tegen geringe kosten is door verstand van zaken met als gevolg onderscheidende functionaliteiten des te meer van belang. Waar wij als genoemde platforms nu tegen aan lopen is dat in een dode markt als deze de toegevoegde waarde (nog) niet ervaren kan worden. Als ‘marktplaats’ heb je een functionerende markt nodig om waarde toe te voegen.

      • Niels. Je zegt: “De (interim) markt is immers nagenoeg dood … ” Dat lijkt me erg overdreven. Nee, lekker gaat niet. Maar er zijn op dit moment heel wat meer interim professionals aan het werk dan 10 jaar geleden. En echt niet alleen via doorlopende contracten…

        • Dag Hugo-Jan, beter laat dan nooit:

          Het klopt wel wat je zegt. Echter de jobs die er zijn worden nu nog met name op non-exclusieve basis bij 5 of meer bureaus tegelijk uitgezet met prijs als leidende norm. Die bureaus (‘preferred suppliers’) moeten ook nog binnen 2 dagen leveren en tegen bodemtarieven…. Dit is voor niemand op langere termijn goed. In deze gevallen hebben organisaties geen zin om in groten getale nieuwerwetse alternatieven voor bureaus uit te proberen, de urgentie op korte termijn ontbreekt. Geduld, geloof en doorwerken is dus het devies totdat die urgentie weer toeneemt, dan moet je er als modern platform zijn en je toegevoegde waarde laten zien.

          • Ik denk dat je nog een trend over het hoofd ziet, of althans niet benoemd: een groeiend aantal opdrachten loopt helemaal niet via bureaus….

  4. Stel dat dit momenteel inderdaad de voorloper sites zijn en alleen nog de arbeidsmarkt moet ‘komen’, waarom dan niet ‘andersom’ gedacht?
    Laten we ‘on behalf of” deze vijf sites een power-event organiseren alwaar arbeidsmarkt experts zoals Michiel Schoemaker, Hans Junggeburt en andere academische protagonisten deze nieuwe arbeidsmarkt ‘uitleggen’ en ‘verklaren’!
    @Mark, wat denk je, daar kunnen we toch juist nu een stap zetten in de toekomst, met jou als charmante en deskundige voorzitter. De vijf nodigen de protagonisten uit en sponsoren de 3.0 locatie en 1.0 borrel. Doe jij namens ZiPConomy de uitnodigingen naar serieus geïnteresseerden. Volgens mij is de markt er helemaal klaar voor. Sitefive zeker.