Wat moet je als ZZP’er met Occupy?

‘We are the 99 procent, we are the 99 procent!’, het is dé kreet van de Amerikaanse protestbeweging Occupy Wall Street. De demonstranten protesteren tegen de hebzucht van Wall Street en andere grote financiële instellingen. Occupy weet wereldwijd ondertussen tienduizenden mensen op de been te brengen. De beweging benadrukt nogmaals dat organisaties de drijfveren van haar klanten maar ook van (eigenzinnig) talent zullen moeten begrijpen en serieus nemen.

Noodzaak voor verandering

Jarenlang hebben financiële instellingen te grote risico’s genomen. Banken, verzekeraars, pensioenfondsen, allemaal dachten ze maar aan één ding: zoveel mogelijk winst maken. Langzamerhand verdween de menselijke maat. Vanuit de hoge kantoorgebouwen keken en kijken de banken letterlijk neer op hun klanten. En dat terwijl die klanten de banken juist groot hebben gemaakt. En die klanten zijn het zat. Die onvrede begint nu langzaam om zich heen te grijpen. Niet alleen aan de overkant van de oceaan, ook hier in Nederland.

En dat merken zelfstandige professionals ook: Grote organisaties hebben steeds meer moeite om de juiste talenten te vinden, laat staan aan zich te binden. Eigenlijk staat Occupy voor een grote drang naar goede verandering. Het is daarom jammer dat de beweging geen duidelijke idealen heeft. Er is geen manifest, geen plan voor verbetering. Aan de andere kant sluit Occupy niemand uit. Er is namelijk één gemene deler: onvrede, hele grote onvrede. Die onvrede voelen ZZPers direct. Veel grotere bedrijven houden hun hand op de knip. Sociale onrust is namelijk nooit goed voor de economie.

Toch kunnen ZZPers profiteren van de economische situatie. Daarnaast kunnen ze zich ook profileren. Veel ZZPers denken: jullie zien mij niet, ik ben te klein. Het ‘ik ben een nummer’ gevoel hebben zelfstandige professionals steeds vaker. Dat is ook niet zo verwonderlijk, zeker niet nu het aantal zelfstandige professionals zo enorm groeit. Daar zitten ook voordelen aan. In een massa zijn er altijd mensen of bedrijven die eruit springen. Bedrijven die net iets anders zijn dan de rest. Jezelf als ZZPer profileren wordt daarom steeds belangrijker.

Wat betekent dit alles voor u als ZZPer? Gaat Occupy echt de wereld veranderen? Natuurlijk is het te vroeg om daar uitspraken over te doen. Maar laten we eens kijken naar protestbewegingen in het verleden. Dat kan heel dichtbij. Denk aan Provo in de jaren zestig. Een ludieke beweging zonder duidelijke idealen. Doel: het provoceren van de autoriteiten. Die doelstelling werd ruimschoots gehaald. Maar echte verandering? Daar zijn de meningen over verdeeld. Mensen en politici werden in ieder geval aan het denken gezet. En daar lijkt de Occupy beweging nu ook toe aan te zetten.

Bedrijven lijken zich vooralsnog weinig aan te trekken van de protesten. De mannen in grijze krijtstreeppakken hebben nog steeds oogkleppen op en vangen nog steeds torenhoge bonussen. Een echte cultuuromslag is nog steeds niet gemaakt. Een uitzondering daar gelaten. Zo verklaarde Topman Mario Draghi van de Italiaanse centrale bank dat hij begrip heeft voor de protesten. “Wij volwassenen zijn verontwaardigd over de crisis, kunt u zich voorstellen hoe twintigers en dertigers zonder perspectieven zich voelen”, stelde Draghi in een interview.

Zet dit u aan het denken?

En zet de protestbeweging u aan het denken? Mij in ieder geval wel. Mensen willen verandering zien. Niet op de lange termijn maar gewoon nu, direct. De menselijke maat moet weer terug keren. Geen nummer, maar een mens. ZZPers moeten daar op inspelen. Laat zien dat je geen nummer bent, maar een uniek bedrijf met een unieke aanpak. Sommige ZZPers moeten misschien een mindswitch maken. Maar dat is het waard, als daardoor de pleinen leegstromen en de klanten binnenlopen.

Avatar van Leonie Vermeulen Over Leonie Vermeulen

Léonie Vermeulen is oprichter van Voorwaarde en specialist op het gebied van klantmanagement. Voorwaarde levert diensten waar u én uw klanten blij van worden. Voorwaarde biedt een totaaloplossing. Van communicatie tot HR, van interim tot workshops en van klantonderzoek tot finance.


Leonie Vermeulen