“ZZP’ers grote bedreiging voor de uitzendmarkt“

ABN AMRO is met haar sector monitoren voor 2012 uitgekomen. Een beeld over verschillende sectoren, met verwachtingen voor het komend jaar. De bank schetst een somber beeld voor de economie in zijn algemeen en voor de HR dienstverleners in het bijzonder. Door de economische slechte situatie blijft groei uit en wordt er opnieuw gesneden in de kosten. “Bedrijven en overheden bezuinigen in eerste instantie op hun flexibele schil van arbeidskrachten. De vooruitzichten voor uitzendbureaus, detacheringsbedrijven en arbeidsbemiddelaars zijn voor het komende jaar dan ook duidelijk verslechterd.”

ZZP’ers als bedreiging

De ABN AMRO verwacht dat het aandeel van de ZZP’ers op de arbeidsmarkt verder zal gaan toenemen. Richting de 20% van de arbeidsmarkt. Het percentage uitzendkrachten is de afgelopen jaren sterk achtergebleven op de groei van het aantal ZZP’ers. De groeiende flexibilsering van de arbeidsmarkt wordt dus in toenemende mate ingevuld door ZZP’ers, en niet door uitzendkrachten of detachees. “Vooral voor detacheringsbedrijven levert dit een bedreiging op, maar ook de verzadigde Nederlandse uitzendmarkt kan hier last van krijgen.”

De infrastructuur rond ZZP’ers, bijvoorbeeld door social media en andere goedkope virtuele, netwerken, het wordt steeds beter. ZZP’ers organiseren zich meer en meer. “Sociale media zouden zelfs kunnen uitgroeien tot een nieuw medium voor de coördinatie van werk en daarmee het traditionele, op hiërarchie gebaseerde bedrijf, kunnen vervangen.” Dit alles zorgt ervoor dat in de toekomst de verhoudingen in de flexibele schil van het bedrijven gaat veranderen. Volgens ABN AMRO een grote bedreiging voor de uitzendorganisaties, waar de omzet en marges toch al onder druk staan. Mijn inziens is het nog geen uitgemaakte zaak over deze bedreiging niet ook een kans zou kunnen zijn voor die uitzendorganisaties.

Positief is de bank over de verwachting van die organisaties die zich juist richten op de ZZP’ers. De analisten van het sector rapport noemen dat ZZP-bemiddelaars, terwijl het hier gaat om organisaties die niet direct bemiddelen (intake, search, selectie), maar zich vooral bezig houden met het afhandelen van contracten en facturering. Deze organisaties “kijken voor de toekomst tegen een gestaag groeiende markt aan.” De marges zijn hier wel relatief laag.

Profile photo of Hugo-Jan Ruts Over Hugo-Jan Ruts

Hugo-Jan Ruts is initiatiefnemer en 'editor-in-chief' van ZiPconomy.
Daarnaast adviseert hij organisaties en bemiddelingsbureaus over ontwikkelingen in de ZiP-economie en geeft hij trainingen en lezingen, over de flexibilisering van organisaties en de arbeidsmarkt, en de consequenties daarvan voor zowel organisaties als interim professionals.


Meer artikelen van: Hugo-Jan Ruts

Reacties

  1. zegt

    Een goede ontwikkeling: via social media en zelfstandige zzp platforms op een gezonde manier vraag en aanbod op elkaar afstemmen.Professionele interim opdrachten zonder hoge bemiddelings-fees, ook goed en stimulerend voor opdrachtgevers om vaker ZZP-ers in te zetten.

  2. zegt

    De komst van sociale media bieden bedrijven zeker een goede kans om talent te vinden, de eerste selectie blijft arbeidsintensief. Ook de tijd en aandacht die nodig zijn om een netwerk aan geselecteerde kandidaten te onderhouden, is voor een onderscheidende arbeidsbemiddelaar vanzelfsprekend, veel bedrijven geven hieraan nog te weinig prioriteit. De groeiende flexschil en het aantal ZZP’ers bieden kansen aan arbeidsbemiddelaars die hun netwerk goed op orde hebben en een treffende voorselectie maken voor zowel hun klanten als ZZP’ers.