"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Doe ff normaal op LinkedIn!

LinkedIn is hét zakelijke netwerk in Nederland. Facebook is voor je vrienden, Hyves en Youtube voor je kinderen. Als je niet een goed LinkedIn profiel hebt besta je niet in Nederland, daarover geen misverstanden. Waar wel misverstanden over zijn is de manier waarop je LinkedIn inzet.

De traditioneel ingestelde zakenman kwam met zijn telefoon, e-mail, beursbezoekjes en direct mailings nog wel aan zijn leads, maar raakt vandaag de dag hopeloos verstrikt in het vinden, herkennen en opvolgen van relevante koopsignalen op LinkedIn. De sociale media hebben de zakelijke mores voor altijd veranderd, tijd voor wat kaderscheppende tips.

 Drie regels voor professioneel en effectief gebruik van LinkedIn.

Om te beginnen moet je je realiseren dat LinkedIn en andere sociale media voor zowel jezelf als je prospects en klanten de buitenste schil van hun aanwezigheid in het aardse zakenleven voorstelt. Hun echte zorgen en behoeften delen ze niet online, die delen ze pas een beetje in een telefoongesprek, al veel meer in een persoonlijk gesprek en pas echt in de kroeg. Wil je weten wat ze bezighoudt en of er behoefte is aan jouw diensten, hou je daarom aan de volgende drie regels:

1.      Probeer de behoefte achter de gedeelde informatie te ontdekken.

Staat er op LinkedIn dat een manager druk is met het voorbereiden van een beurs, ben jij beursstandadviseur (daar zal wel een Engelse term voor zijn, maar die weet ik even niet), stuur hem dan niet een mail met ‘Hulp nodig? Bel maar ff’ maar stel eens voor om een lunch te organiseren met vijf andere managers die ook naar die beurs gaan. Vraag daar een klein bedrag voor. Hoor, zie en voel wat er gebeurt als die managers tijdens die lunch hun plannen op tafel gooien en voor je het weet kom je om in het werk, want waar plannen gemaakt worden, moet vervolgens uitgevoerd worden.

2.      Ga niet zomaar Linken met mensen.

Ook jouw tijd is kostbaar (al zit je al een half jaar zonder nieuw project). Zo maar linken met iemand die je niet kent heeft geen waarde en is dus zonde van jouw (en zijn/haar) tijd. Tip: ‘Beste belangrijkeklantmetveelbudget (vul daar de naam in), we kennen elkaar niet, maar ik ken uw markt goed. Ik heb een idee waar u mogelijk wat aan kan hebben. Is het een goed idee een belmoment te prikken? Als het wat is kunnen we altijd nog Linken en/of eens afspreken’. Vraagje: zou jij een dergelijk verzoek afslaan?

3.  Doe ff normaal.

Wilders en Rutte gaven het voorbeeld al, als je communicatie niet aansluit bij wat jouw klant als de norm ziet, vergeet het dan maar. Dus ‘Hé Jan, ff linken?’ past niet. Of ‘Man je emmert, loop niet te zeiken, achterlijke dakhaas’ past niet in een discussie. Ook discussies zijn aanleidingen om al dan niet het vluchtige online contact in een beter offline contact te converteren. Gedraag je daarom correct en doe normaal.

Michiel Cobben is sinds 1992 actief in arbeidsbemiddeling. Met TheWhyGeneration adviseert hij samen met mede Zipconomy auteur Saskia Postma ZP-ers over personal branding en sales. Daarnaast is hij auteur (2011 – Verhoog je Gunfactor‘) en sales consultant. Bekijk alle berichten van Michiel Cobben