Personal Branding Propaganda: Stoppen of Belangrijk?

Afgelopen vrijdag was er weer een blog te lezen over het belang van Personal Branding. We lezen:

” Iedereen heeft een personal brand, maar de meeste personen zijn zich hier niet van bewust. U moet uw brand en de boodschap die het brengt effectief managen en beïnvloedden hoe anderen u ervaren. Dit zal u helpen actief te groeien en uzelf te onderscheiden als een uitmuntende professional.

Het hebben van een personal brand is tegenwoordig steeds belangrijker. Vooral in de online en vooral ook individuele wereld van vandaag. Een bedrijfsvisitekaartje en goed gestreken pak alleen zijn niet langer voldoende. Mensen werken niet langer veertig jaar voor hetzelfde bedrijf. Je moet als persoonlijkheid gevonden kunnen worden. En niet alleen in het telefoonboek die gebruikt wordt om het bijzettafeltje te ondersteunen. Personal branding is ‘de sleutel tot persoonlijk succes’, het is ‘een strategie’.”

De schrijver van bovenstaande adviseert een drie stappenplan:

  • Ontdek je personal brand
  • Creëer je personal brand
  • Onderhoud je personal brand

Zo zijn er tientallen blogs te lezen en adviezen te vinden over het waarom en hoe van Personal Branding. Het is doorgaans zenden door loopbaan- en social media specialisten. Die doen dat ongetwijfeld uit overtuiging en met de beste intenties.

Wat vind jij? Wat vinden de lezers van de ZIPblog? Moeten we ophouden en stoppen met iedereen aanpraten dat investeren in Personal Branding een must is? Of is het een boodschap die niet vaak genoeg gesteld kan worden?

Profile photo of Alexander Crepin Over Alexander Crepin

Alexander Crépin adviseert & implementeert al meer dan 25 jaar op gebied van eigentijds HR-beleid. HR staat daarbij voor Human Relations & Human Results. Bij Human Relations ligt het accent op instroom management en bij Human Results op performance verbetering, talent ontwikkeling en organisatie inrichting.


Alexander Crepin

Reacties

  1. Beste Alexander,

    Leuke vraag. Het zal je niet verrassen dat ik reageer door te zeggen dat Personal Branding belangrijk is. Wat nog niet wil zeggen dat je alles wat daar over geschreven wordt voor zoete koek hoeft en moet slikken. Personal branding is voor mij niet de oplossing om aan opdrachten te komen. Maar zeker de basis (wie ben je, wat kan je, wat wil je) is essentieel. Ik merk in de trainingen die ik geef aan interim professionals dat het voor velen nog knap lastig is om dat helder te kunnen verwoorden.

    Paar argumenten:

    – het citaat dat je gebruikt begint met een belangrijk statement: je hebt al een personal branding. Iedereen. Hoe je een linkedin profiel invult geeft een kleuring aan je ‘merk’. Geen linkedin profiel hebben doet dat ook! Je kunt je maar beter bewust zijn van dat effect.
    – Opdrachtgevers zoeken in toenemende mate weer specialisten. Mensen die ‘iets’ specifieks kunnen, geen generalisten met een breed competentie profiel. Laten zien wat je specialisme is en dat onderbouwen: dat is de basis van personal branding.
    – Nog steeds lopen zo’n 40-45% van alle interim opdrachten via bureaus. Een wat meer cynische manier van tegen bureaus aan kijken is dat ze goed zijn om iemand in een bepaald vakje te stoppen om ze daar uit te toveren wanneer een opdrachtgever naar zo’n iemand zoekt. Als dat zo is, bepaal dat in ieder geval zelf in welk vakje je terecht wil komen. Ook dat is personal branding.

  2. Ik blijf er moeite mee hebben met de gedachte dat ik mezelf neer moet zetten als een wasmiddel… De argumenten van Hugo-Jan kan ik grotendeels delen, maar zouden we van de opdrachtgevers niet is meer mogen verwachten….

  3. Enkele jaren geleden heb ik mijn personal brand gedefinieerd en ik onderhoud deze ook regelmatig. Ik vind het zinvol om bewust te zijn van wat ik goed kan en graag doe en om dat op een consistente manier uit te stralen. Dat helpt om mezelf te profileren voor passende opdrachten. Wat ik echter merk is dat de brand of een elevator pitch lang niet altijd authentiek is, maar vooral mode-woorden zijn of iets verwoord wat nu eenmaal graag gehoord wordt door opdrachtgevers. Bijvoorbeeld een “daadkrachtig persoon die snel tot resultaten komt” legt bij het doorvragen naar een voorbeeld dit op zeer omslachtige wijze uit. Dus personal brand, prima om te doen maar houd het echt en bij jezelf. Maak het geen opgeblazen marketingplaatje. Of is dat dan weer een typisch Nederlandse reactie: doe maar gewoon…

  4. Authentic personal branding, daar kunnen de meeste mensen zich goed in vinden. Dat verwoord Gerline ook helder in haar reactie. Het gaat in de nieuwe economie om echtheid en dicht bij jezelf, je waarden en je talenten blijven. Het hoort geen on- of offline verkleedpartijtje te worden. Dat iemand objectief naar jou, je kwaliteiten en valkuilen kijkt, daar wordt beslist niemand slechter van. Wat echter vaak onderschat wordt, is de impact die je hebt voordat je nog iets gezegd hebt. Als opdrachtgevers je niet kennen, word je beslist niet alleen beoordeeld op je kennis, kunde en ervaring. De perceptie bepaalt. Dat is misschien niet leuk om te horen, maar als je het niet weet, is het nog minder leuk. Dus ja, je performance is belangrijk en wordt steeds belangrijker. Investeren in een opgeklopt weinig passend profiel dat mooi smoelt is echter zonde van je investering. Dan is stoppen zoals in de vraagstelling wordt aangegeven, een betere optie.

  5. Ik schrijf en presenteer veel over personal branding, dus mijn mening zal duidelijk zijn. Ik deel wel de mening dat personal branding veel te vaak ontaardt in oppervlakkig geblaat, terwijl het zou moeten gaan om oprecht enthousiaste, vakmanschap, trots, dat soort zaken. Als je houdt van je werk en de projecten die je doet, wil je daar graag over vertellen. Daarmee zet je jezelf als een oersonal brand neer en dit helpt je om de waardering te krijgen, die je verdient voor wat je doet.
    Ik wil nog wel graag een belangrijk punt benadrukken: je bent een personal brand om een ander van dienst te zijn en niet ter meerdere eer en glorie van jezelf! Dat wordt helaas nog wel eens vergeten. Met personal branding vergemakkelijk je de besluitvorming voor je klanten en opdrachtgevers, door een opmerkelijk, aanlokkelijk en betrouwbaar beeld van je kwaliteiten te schetsen, zodat je een vanzelfsprekende keuze wordt. Dat is de essentie.

  6. Als zelfstandig ondernemer doe je dat waar je goed in bent. Je wilt er graag verder mee komen en gezien worden. Naarmate je beter weet wat het is dat maakt dat jij juist hierin zo goed bent, kan je dat ook benadrukken. Je kan jezelf er mee verkopen en je kan er persoonlijk van groeien.

    Ik denk dat personal branding je zichtbaar maakt, voor jezelf en voor de ander. In deze markt van vele zelfstandige ondernemers is het niet alleen belangrijk je te onderscheiden maar het is ook goed een identiteit te hebben. Leuk toch, als je weet wie en wat je bent en dat uitstraalt?