Ik ga op reis en ik neem mee… Boekentips voor (en over) Interim Professionals.

Op de valreep van de start van de vakantie een paar tips voor boeken om mee op reis te nemen. Als afwisseling van de lichte vakantielectuur en ter voorbereiding op een nieuw ‘interim-seizoen’. Een seizoen dat licht beter weer voorspelt, maar toch alle inhoudelijke en commerciële scherpte vergt van de interim professional om ook volgend jaar weer op vakantie te kunnen.

Personal Branding & Acquisitie

Niet helemaal toevallig start ik artikel met het thema ‘personal branding & acquisitie’. De vraag naar interimmers trekt iets aan, het aanbod blijft de vraag overtreffen. Laten zien wie je bent, wat je kan en in gesprekken de kansen benutten die er liggen: het is en blijft erg belangrijk.

Twee van de betere boeken op dit vlak van het afgelopen jaar zijn ‘Opmerkelijke Ik’ van Cees Harmsen en ‘Opdrachtgever Gezocht’ van Maarten Van Os en  Jan Willem van den Brink (ik ben ook blij dat ze hier op ZiPconomy te vinden zijn met hun artikelen). ‘Opmerkelijk Ik’ graaft dieper in de psychologie van personal branding. Harmsen werkt in zijn boek mooie termen als integriteit en autonomie uit, iets wat binnen de context van personal branding nog wel eens wordt vergeten. Een boek met stof over na te denken wanneer je in de vlammen van je kampvuur zit te kijken.

Opdrachtgever Gezocht’ richt zich meer op de acquisitie, niet het favoriete onderdeel van het werk van veel interim professionals. Terecht bepleiten Van Os en Van den Brink om op permanente basis aan acquisitie te doen en niet pas hijgerig achter opdrachtgevers aan te hollen op het moment dat je zonder opdracht zit. Een actie gericht boek, dat je wellicht aanzet om al in het zwembad te netwerken.

Personal Brand.nl van o.a. Bas van de Haterd is al wat langer uit, maar biedt nog steeds een praktisch overzicht hoe je je personal brand online kan uitdragen. Mooie aanleiding om je iPad tijdens de vakantie nuttig te gebruiken.

Interim-management

Van alle interim professionals hebben interim-managers het momenteel in de markt nog het lastigste. Daar zijn allerlei redenen voor, waar we hier nu niet op in gaan. Wel alle aanleiding om stil te staan bij het vak interim-management. Jaap Schaveling bewerkte zijn promotie onderzoek tot twee boeken. Het stevige ‘Succesvol Interim management’ en dunnere ‘Scoren met interim management’. In beiden legt hij de focus op de succesfactoren van een goede opdrachtgever – interim-manager relatie. De inhoud en checklists zijn overigens nuttig voor alle interimmers én voor opdrachtgevers.

Een leerzaam boek over een casus waar die relatie tussen opdrachtgever en interim manager uiteindelijk niet goed liep is het boek ‘Ordebewakers en Ordeverstoorders’ van Wilfred Verweij. Het boek geeft een veelzijdig, soms ontluisterend, beeld van de rol van een interim manager, die in 2002 wordt ingehuurd om in de jeugdgevangenis ’t Nieuwe Lloyd de orde te herstellen. Waarom lukt het deze externe niet om de gevestigde orde te veranderen?  Naast deze boeiende casus-beschrijving geeft Verwij, die met dit onderzoek promoveerde, ook een stevig en doorwrocht theoretisch kader. De zoektocht naar de macht én onmacht van ingehuurde outsiders maakt dit boek met name interessant voor (interventie) managers, adviseurs en interim managers, die werkzaam zijn in complexe omgevingen in het publieke domein.

Opdrachtgevers

Voor opdrachtgevers die na de zomer met meer ‘moed en beleid’ samen willen werken met zelfstandige interim professionals, goed opdrachtgeverschap willen betrachten en dat niet alleen willen doen met strakke inkoopprocedures heb ik ook nog twee boekentips:

Menno Lanting beschrijft in ‘Iedereen CEO’ zijn eigen persoonlijke tocht op zoek naar de drijfveren van de huidige zelfstandige professional en hoe (traditionele) organisaties worstelen daar op in te spelen. Een vlot leesbaar boek. Het geeft beperkt concrete oplossingen; het zal wel een eye-opener zijn voor een ieder die denkt dat de arbeidsmarkt rustig voortkabbelt en er dat niets aan het veranderen is.

Rond dat thema is zeker zo interessant The Shift: The Future of Work is Already Here van Lynda Gratton, hoogleraar aan de London Business School. Het is een boek is de uitkomst van een stevig onderzoek naar de toekomst van werk. Met de boodschap dat die veranderingen zo fundamenteel zijn, dat organisaties geen dag kunnen wachten om te beginnen met in spelen op die veranderingen. Veranderingen die een gevolg zijn van mondialisering, technologische ontwikkelingen, individualisering, verduurzaming en de veranderende demografische samenstelling van de beroepsbevolking.

Een praktisch boek tot slot: voor zo ver ik het weet is er maar één boek dat ingaat op het inhuren van zelfstandige professionals. Dat is ‘De Professional op het witte paard’, van (o.a.) Marco Plasier. Het boek belooft zeven handvatten waarmee organisaties slimmer en professioneler professionals kunnen inhuren, met focus op samenwerking en verbetering van het rendement.

Fijne vakantie!

Avatar van Hugo-Jan Ruts Over Hugo-Jan Ruts

Hugo-Jan Ruts is initiatiefnemer van ZiPconomy. Hij werkt als interim-manager en is adviseur op het snijvlak van management, marketing en HR. Daarnaast adviseert hij organisaties en bemiddelingsbureaus over ontwikkelingen in de ZiP-economie en geeft hij trainingen aan interim-managers op het terrein van persoonlijke profilering & het gebruik van sociale media.


Hugo-Jan Ruts

Reacties

  1. Hallo Hugu-Jan,

    Goede boekenlijst hoor! Ik ga me deze zomer nog dieper inlezen op het mindsetverhaal, omdat ik nog wat meer ‘sleutels’ wil hebben die mensen kunnen gebruiken om deuren naar nieuwe professionele mogelijkheden te openen. Geeft meteen weer een aanleiding om in september een nieuw artiukel op ZIPconomy te publiceren.
    Ik wens jullie allemaal een hele goede zomer!

  2. Hallo Hugo-Jan,

    Een boek dat elke interim manager zou moeten lezen is ‘Invloed’ van Robert Cialdini. Jezelf aan tafel bij een opdrachtgever ‘verkopen’ is meestal niet de sterkste kant van interim professionals. Ciladini beschrijft in zijn boek 6 technieken die je kunt toepassen om een ander te beinvloeden en voor je te winnen: wederkerigheid, consistentie, sociaal bewijs, sympathie, autoriteit en schaarste. Echt een aanrader!

  3. dag Hugo-Jan,
    Kortgeleden werd ik enthousiast door een recensie in de NRC over ” Bullshit Management ” van Jos Verveen, waarin hij ons vak volgens de klassieke management opvattingen relativeert. Klinkt verfrissend en uitdagend in ons tijdperk van ‘nieuw organiseren’ , ‘nieuw werken’ , ‘nieuw leren’.
    Verder neem ik een paar exemplaren van M&O en Slow Management mee die zijn blijven liggen afgelopen seizoen.
    Fijne vakantie allemaal,
    Alfred