Hoe hou je (een beetje) kennis binnen?

In mijn vorige bijdrage aan dit blog, nam ik een uitspraak van Flip Houtman (algemeen directeur van Ventus en mede-oprichter van Peerz) op. “Het is belangrijk om je te realiseren dat het niet alleen om ‘kunnen’ gaat maar vaak ook om ‘moeten’. Puur uit noodzaak omdat de noodzakelijke kennis en ervaring op dat moment niet zelf in huis zijn.” Het gaat hier uiteraard om de noodzaak om freelancers, flexwerkers, interimmers (of hoe je die figuren dan ook wilt noemen) in te huren.

Dat ‘kunnen’ en ‘moeten moet in elke situatie weer gewogen worden om de verhouding tussen vast en flexibel te bepalen. Een handige checklist (waarvan het copyright totaal bij Flip ligt) hierbij is:

  • Hoe veel omgevingskennis en ervaring zijn er nodig?
  • Hoeveel marge is begroot en hoeveel flexibele krachten kan ik me permitteren?
  • Is de gevraagde kennis en kunde zelf voldoende beschikbaar en tijdig inzetbaar?
  • Is de opdracht voldoende duidelijk om uit te besteden?
  • Is de opdracht strategisch van belang en van grote invloed op de toekomst van het bedrijf?

Het meest gehoorde nadeel van een flexibel personeelsbestand is het het behoud van kennis. Of niet dus. Freelancers en ZZP’ers nemen bij hun afscheid hun (opgedane) kennis weer mee naar het volgende project. Flip beaamt dit maar denkt er ook slim mee om te kunnen gaan.“Bedenk in een vroeg stadium welke posities je liever niet ziet ingevuld met een externe. En met het binnenhalen van een externe medewerker komt er heel veel kennis en kunde binnen die veelal is opgedaan bij de concurrent. Hoewel deze vrijwel altijd heeft getekend voor het feit dat deze kennis en kunde de komende x-maanden niet gebruikt mag worden, kan natuurlijk nooit voorkomen worden dat het menselijk brein er voordeel van heeft al eerder in een vergelijkbare situatie te hebben geacteerd. Daar kan geen geheimhoudingsverklaring tegen op.”

De ultieme strategie lijkt dan ook om op een aantal posities externe medewerkers in te huren. Met een boel ervaring. En hen vervolgens te koppelen aan een interne medewerker waardoor kennis wordt overgedragen naar de eigen organisatie.

Avatar van Floor Drees Over Floor Drees

Floor Drees is community manager van Peerz en bijzonder geïnteresseerd in matching, en de rol ervan in recruitment én in de dating. Als freelancer komt ze bij veel verschillende bedrijven over de vloer en verwonderd ze zich regelmatig over de gang van zaken.


Floor Drees