"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Het CV: miskend acquisitie instrument van de zelfstandige professional

Iedere zelfstandige professional heeft een curriculum vitae. Een cv. Een overzicht van je carrière, je ervaring, je kwaliteiten. Dat spreekt voor zich. Wellicht dat deze vanzelfsprekendheid er voor zorgt dat er door veel interim professionals maar weinig aandacht wordt gegeven aan een goed cv. En dat terwijl de rol van een cv in het selectieproces zeker niet onderschat mag worden. Niet zelden is een cv de eerste indruk die een potentiële opdrachtgever van u krijgt.

Een deel van de interim opdrachten wordt ingevuld via rechtstreeks contact tussen een opdrachtgever en een interim professional. Dan speelt een cv niet zo’n grote rol. Bij veel opdrachten zitten er echter een aantal schakels tussen een opdrachtgever en een interimmer. De selectie en voordracht wordt bijvoorbeeld gedaan door een bemiddelingsbureau. Of een recruitment afdeling doet een voorselectie. Niet zelden alle twee. Het cv speelt in die situaties een cruciale rol en bepaalt of u de kans krijgt om in een gesprek uw kwaliteiten te laten zien. Die kwaliteiten staan voor u zelf buiten kijf. Komen ze echter ook echter ook scherp, zonder misverstanden, voor het voetlicht van de lezer van uw cv? Een lezer die zeer waarschijnlijk de keuze heeft uit meerdere cv’s.

De eerste indruk

De eerste indruk speelt bewust en onbewust een grote rol bij een ontmoeting tussen mensen. De eerste blik geeft een gevoel en werkt als een filter bij het verwerken de rest van de informatie. Dat werkt zo bij een gesprek, daar bent u zich ongetwijfeld van bewust. Maar dit werkt ook zo bij een cv. De lezer vormt, nog voordat hij het cv daadwerkelijk gelezen heeft, al een eerste indruk. Gaat het hier om een zakelijk type, afstandelijk, of juist wat losser en informeel? To the point? Resultaatgericht, creatief? Details of hoofdlijnen type?

Dergelijke eerste indrukken worden onder andere gevormd door de lay-out van een cv, het lettertype, de opmaak, de indeling, de aanwezigheid (of afwezigheid) van beeldmateriaal als een logo of foto. Zaken dus die u als ‘eigenaar’ van het cv dus kunt beïnvloeden. Van belang is daarbij om zelf een beeld te hebben welke indruk u wilt maken (imago). Wat zijn eigenlijk uw kwaliteiten, wat is uw uitstraling, wat voor type bent u (identiteit)? Een leuke en nuttige exercitie om dat in woorden te vatten. Roep voor input en feedback daarbij ook zeker de hulp in van mensen in uw omgeving. Probeer vervolgens de woorden te vertalen in een goede lay-out en opmaak van uw cv. Zo ontstaat een consistent en persoonlijk beeld, waarbij identiteit en imago dicht bij elkaar liggen.

Een cv wordt nooit gelezen

Na de eerste indruk, gaat de lezer van een cv op zoek naar relevante informatie. Kernwoorden die passen bij het profiel van de opdracht. Bedenk daar bij dat cv’s zelden echt worden gelezen. Ze worden ‘gescand’. Op bepaalde termen, op relevante woorden. Recruiters (van organisaties of van bemiddelingsbureaus) zien per week vaak tientallen cv’s. Maak van een uw cv dus geen zoekplaatje. Ga er niet van uit dat de lezer wel moeite doet om de relevante informatie te filteren van de minder relevante. Zorg dat de essentie van uw ervaring, van uw ‘propositie’ helder, scherp en goed vindbaar is op uw cv. Dat kan met een overzichtelijke indeling, puntsgewijs, en met niet te veel tekst. Zorg dat daarmee de rode draad  in uw cv, en dus uw carrière, goed te zien is.

De opbouw van uw cv hoeft niet per se chronologisch te zijn, zoals bij een ‘normaal’ cv. Denk bijvoorbeeld eens aan een branche indeling of een indeling naar type opdracht. Maak ook een (kort) persoonlijk profiel, dat iets meer zegt dan alleen uw werkervaring. Iets wat uw profiel kleur geeft en een zo een handvat is voor de lezer om een juist en scherp beeld van u te krijgen. Zorg dat deze en andere relevante informatie (samengevat) al op de eerste pagina te vinden is.

Een paar tips

Het mag duidelijk zijn. Een cv is een document dat met zorg moet worden samen gesteld. Het ‘beste cv’ bestaat echter niet. Een cv is vooral een persoonlijk document. De opbouw, inhoud en opmaak is aan u. Deze tips nog ter overweging:
  • Maak een standaard cv die u als basis gebruikt. Pas het vervolgens inhoudelijk aan de specifieke opdracht of opdrachtgever aan. Schrap alle niet relevante zaken, accentueer thema’s die spelen bij de opdracht(gever). Gebruik het jargon en taal die men daar herkent. De uitstraling van uw cv houdt u vanzelfsprekend in stand. U bent wie u bent.
  • Durf ambities te vermelden, zeker als het gaat om een introducerend cv richting een bemiddelingsbureau.
  • Wanneer u een cv heeft met veel verschillende opdrachten en lange werkervaring kan het nuttig zijn om een samenvattende eerste pagina te maken. Focus uw cv op de laatste 5-10 jaar van uw carrière, oudere opdrachten of ervaring kunnen (tenzij relevant voor de opdracht) kort vermeld worden.
  • Vermeld algemene zaken als branche-ervaring, kennis, competenties, vakinhoudelijk ervaring, overzichtelijk en gegroepeerd in het begin van het CV.
  • Voor een interim-professional is zijn (werk)ervaring het beste ‘bewijs’ van zijn/haar kunnen. Begin het inhoudelijke deel van het CV daar dan ook mee. Een lange lijsten opleidingen liever achteraan dan voorin.
  • Hou beschrijving van opdrachten kort en vermeld wat relevant is. Spitst de beschrijving eventueel toe op een komende opdracht. Vermijd te veel jargon en al te ingewikkelde beschrijvingen. Vermeld naast taken vooral ook behaalde resultaten, en dan met name resultaten die te koppelen zijn aan uw rol.
  • LinkedIn heeft een deel van de functie van een cv overgenomen, maar LinkedIn en een cv werken ook aanvullend. LinkedIn is dynamischer en geeft ruimte voor diepte informatie; een cv geeft meer mogelijkheden om de presentatie persoonlijker te maken. Neem in uw LinkedIn profiel daarom een Word of pdf op met uw cv en vermeldt in het cv een verwijzing naar uw LinkedIn profiel
  • Vermeld recente referenties. Liefst met volledige contactgegevens zodat ze direct benaderd kunnen worden. Dat scherpt vertrouwen en geeft transparantie. Een optie is om teksten van uw aanbevelingen op LinkedIn (na toestemming) letterlijk over te nemen in het cv.

Presentatie als ondernemer

Een zelfstandig interim-professional is een ondernemer. Het cv mag er dan ook anders uitzien dan het cv van de doorsnee sollicitant. Laat met uw cv zien dat u voor het ondernemerschap en het interim vak gekozen heeft. Dat straalt professionaliteit uit. Maakt met uw cv een stap(je) richting een bedrijfspresentatie/brochure (houdt het wel overzichtelijk). Vermeldt duidelijk uw bedrijfsnaam, neem het logo op in het cv.  Maak een inhoudelijk statement waar u als interim professional voor staat, wat uw visie is, uw onderscheidende aanpak. Als interim professional levert u een meerwaarde, laat zien waar die meerwaarde uit bestaat.
Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts

3 reacties op dit bericht

  1. Uitstekend artikel met goede tips en eye openers. Zeker het feit dat cv en LinkedIn profiel elkaar kunnen (moeten?) versterken wordt door menigeen niet gerealiseerd.

  2. Duidelijke taal Hugo-Jan. Vooral het advies een ‘inhoudelijke statement’ in te nemen en te laten zien wie je bent bevalt me. En vervolgens trouw blijven aan je statement en besluiten ‘zaken’ ook niet te doen, hoort daar mijn inziens nog bij.