Eerst lezen dan doen! Recensie ‘Ondernemen in Flex’

Ondernemers lezen niet, ondernemers gaan gelijk aan de slag. Ze zijn van het ‘gewoon doen’ en vooral: ‘Gelijk nu doen!’ Prima eigenschap, maar maak voor deze ene keer maar een uitzondering. De startersgids voor uitzendondernemingen ‘Ondernemen in Flex’ is namelijk te waardevol om niet te lezen. En ook niet onbelangrijk: het leest makkelijk weg. Wel zo prettig voor de ongeduldige ondernemer.

‘Ondernemen in Flex’ is een initiatief van Artra in samenwerking met de ABU, de NBBU en de Praktijkgroep Uitzendbranche van Köster Advocaten. Dat u dat alvast weet, drie grote spelers en een specialist in de branche die als sponsors optreden van dit verzamelwerk. De schrijver Patrick Hustinx heeft, niet gehinderd door deze samenwerking, vakkundig zijn eigen lijn getrokken. In negen losstaande modules krijgt de lezer een totaaloverzicht van de belangrijkste aspecten in de uitzendbranche voorgeschoteld.

Lekkere opwarmer

Een kennismaking met de markt, begrippen en partijen van fl exibele arbeid in module 1, is een lekker opwarmertje voor het serieuze werk verderop. Goed dat in de eerste alinea gelijk de begrippen ‘leiding en toezicht’ worden genoemd. De inlener is daar verantwoordelijk voor. Belangrijk in verband met eventuele aansprakelijkheden, maar ook omdat dit het verschil maakt in het binden en boeien van flexwerkers. Een belangrijke wetenschap voor startende ondernemers die straks te maken krijgen met een krappe arbeidsmarkt. In module 2 krijgt het NEN-keurmerk prominente aandacht, en terecht. Samen met de modules 3 en 4 mag dit deel ‘taaie kost’ genoemd worden. Juridische zaken, wetgeving, cao’s, pensioenen en verzekeringen in flexibele arbeid blijven complexe materie. Door de korte teksten en kleurwisselingen in het boek kan de lezer zijn hoofd er prima bij houden.

Uitzendsoftware

De strategische keuze ‘Zelf doen, franchise of uitbesteden?’ (module 5) krijgt in vergelijking met module 6 (Uitzendsoftware), te weinig aandacht. In flexibele arbeid maken mensen, ondernemers en toeleverende partners het verschil tussen succesvol of niet succesvol zijn. Software is slechts een keuze voor een hulpmiddel, ondanks dat verschillende partijen starters anders willen doen geloven. Dat ‘Ondernemen in Flex’ een startersgids is, bewijzen de laatste drie modules Personeel, Marketing en Financiën. Mocht u als ondernemer nog twijfelen aan benodigde opleidingen, je (arbeidsmarkt) communicatieplan of de kostprijsopbouw? De startersgids formuleert een kort antwoord en verwijst zonodig door naar andere bronnen.

Ook als u niet voor eigen risico onderneemt, is deze startergids een aanrader.

Boek:         Ondernemen in Flex. Startersgids voor uitzendorganisaties
Auteur :     Patrick Hustinx
Uitgever :  Artra
ISBN :       9789090251226
Prijs :        € 49,50

Profile photo of Raoul van Heese Over Raoul van Heese

Raoul van Heese is marketeer en projectmanager social intranet en media bij Workvoices. Raoul heeft ruime praktische ervaring met samenwerken en interne communicatie en is bedrijfskundige met specialisatie sociale organisaties en netwerken. Zijn belangstelling gaat uit naar effectief en vooral leuk werken, en zijn doel is werken in organisaties leuk en bereikbaar maken voor iedereen.


Meer artikelen van: Raoul van Heese